Menu Zavřít

Datové schránky trpí dětskými nemocemi

11. 8. 2009
Autor: profit

Informační systém datových schránek má za sebou první měsíc fungování v ostrém provozu. Přístupové údaje do schránky už obdrželo zhruba 400 tisíc firem a zřídily si je dobrovolně i tisíce fyzických osob. Pokud o datové schránce také uvažujete, připravte se na několik komplikací.

Autor: Martin Siebert

Informační systém datových schránek spuštěný na začátku července se začíná pomalu rozjíždět. Podle posledních dostupných statistik ze začátku srpna už obálku s přístupovými údaji k datové schránce obdrželo více než 390 tisíc právnických osob, což je více než polovina firem v Česku. Vedle toho si o zřízení schránky dobrovolně zažádalo přes 6400 živnostníků a fyzických osob. Aktivaci schránky, která je pro její používaní nutná, však uskutečnilo daleko méně subjektů. Především firmy, které mají povinnost používat schránku až od začátku letošního listopadu, totiž s aktivací schránek vyčkávají. Důvodů je hned několik: obavy z nového systému, bezpečnostní rizika či nemožnost schránku využívat naplno kvůli nepřipravenosti mnoha úřadů. Aktivních je proto jen nemnoho ze zřízených schránek – necelých 15 tisíc, z nichž většinu tvoří právě firmy.

Hned v počátku fungování se systém datových schránek potýká s několika nepříjemnostmi. První z nich se vyskytla hned na začátku července. Systém byl po dva první červencové víkendy nefunkční kvůli odstáv-ce. Vedle toho si uživatelé stěžovali na nutnost nainstalovat do počítače program 602XML Filler, bez nějž je schránka nepřístupná, nebo na bezpečnostní hlášku při vstupu na web www.mojedatovaschranka.cz.

Zřízení schránky? Za několik minut

Po prvotním „návalu“ na začátku července, kdy si o zřízení datové schránky žádaly stovky zájemců, se v současnosti situace uklidnila a vyřizování probíhá velmi rychle. Zřízení datové schránky pro fyzickou osobu (firmám je zřízena automaticky) je možné třemi způsoby. Nejjednodušší cestou se jeví osobní podání žádosti na kterémkoliv Czech Pointu. Není k němu potřeba ani elektronický podpis, ani úřední ověření vlastnoručního podpisu na papírovém formuláři jako v případě odeslání žádosti na ministerstvo vnitra. Postačí vzít si s sebou občanský průkaz.

Podání žádosti o zřízení datové schránky jsme vyzkoušeli na městském úřadu Prahy 1. Pokud podobně jako my budete mít štěstí a nikdo ve frontě před vámi nebude vyřizovat desítky výpisů z katastrů či rejstříků, je celá procedura otázkou několika minut. Úředník vyplní základní údaje, jako jsou jméno, datum narození a bydliště, do elektronického formuláře. Ten pak jednak odešle do centrální evidence, jednak vytiskne. Pak stačí pouze připojit podpis a nahlásit kontaktní adresu, kam má Česká pošta zaslat přihlašovací údaje. Celkem podání žádosti zabralo zhruba pět minut. Úředníci v prvním pražském obvodu nicméně patří mezi nejzkušenější. Od začátku července vyřídili několik set žádostí a i na začátku srpna si přichází schránku zřídit zhruba deset lidí denně.

Obálku se žlutým pruhem slibuje Česká pošta doručit do tří pracovních dnů od podání žádosti na danou kontaktní adresu. Ta přitom nemusí být oproti původním plánům shodná s adresou trvalého bydliště. V našem případě byla pošta ještě rychlejší – oznámení o uložení zásilky do vlastních rukou s heslem „přistálo“ ve schránce dva dny po podání žádosti.

Na internetovou kavárnu zapomeňte

Šťastný majitel přístupových údajů k nové datové schránce se musí ještě před přihlášením přes webové rozhraní připravit na určité komplikace. Především je potřeba do internetového prohlížeče nainstalovat doplněk 602XML Filler, bez něhož není možné vytvářet ani číst datové zprávy. Při vstupu na web www.mojedatovaschranka.cz prohlížeč instalaci tohoto doplňku sám nabídne. U většiny počítačů však zároveň varuje, že 602XML Filler může ohrozit bezpečnost počítače. Vedle toho komplikuje i přístup do schránky z cizího počítače – tam totiž může být jakékoliv instalování podobných doplňků zakázáno.

Proč je web schránek nedůvěryhodný?

BRAND24

Ministerstvo vnitra vstupování do systému z neznámého počítače, třeba v internetové kavárně nebo veřejné knihovně, rozhodně nedoporučuje. „Na veřejném počítači vedle instalace 602XML Filleru narazíte na další problémy. Pokud budete například využívat k ověření přístupu do schránky certifikát na externím zařízení (USB token, čipová karta aj.), bez instalace ovladačů tohoto zařízení se do datové schránky ani nepřihlásíte,“ upozorňuje Teresa Babková z tiskového odboru ministerstva vnitra. Používání certifikátů přitom ministerstvo důrazně doporučuje. Zabezpečení pouze pomocí hesla je totiž z bezpečnostního hlediska zejména kvůli možným phishingovým útokům nedostatečné. Jediným skutečně bezpečným způsobem, jak do systému vstoupit bez rizika i mimo kancelář či domácí počítač, je podle Babkové využití vlastního notebooku. Pokud máte nainstalovaný 602XML Filler, dostanete se do datové schránky na webu www.mojedatovaschranka.cz. I zde však uživatele čeká nepříjemné překvapení. Internetový prohlížeč totiž znovu hlásí, že stránky mohou poškodit počítač. Jako nedůvěryhodný se web jeví prohlížeči kvůli nekompatibilnímu certifikátu, který se stará o zabezpečení komunikace se serverem. I v tomto případě ministerstvo vnitra už
ivatele uklidňuje a doporučuje varování ignorovat. „Ministerstvo o tomto problému ví a pochopitelně jej řeší. Potíž tkví v tom, že certifikační autorita Post-Signum (respektive její kořenový certifikát) není zahrnuta ve standardní instalaci Windows. Tím pádem jsou certifikáty vydané touto certifikační autoritou považovány za nedůvěryhodné,“ vysvětluje Teresa Babková. Pro přístup na web i přes toto varování je proto potřeba přidat doménu www.mojedatovaschranka.cz do výjimek. Prohlížeč pak nebude nekompatibilitu certifikátu brát v úvahu.

Pro možnost vytvářet a přijímat datové zprávy je nutné schránku nejprve aktivovat pomocí tlačítka v úvodním menu. Pak už nezbývá než čekat na první úřední zásilku. Ta však s velkou pravděpodobností dorazí až po 1. listopadu letošního roku. Od tohoto dne totiž musí využívat datové schránky všechny úřady povinně. „Máte-li funkční datovou schránku, úřady by ji měly pro korespondenci s vámi využívat. Ne všechny si již však datovou schránku aktivovaly, mají na to čas do 1. listopadu, kdy skončí přechodné období,“ upozorňuje Teresa Babková. I pokud úředníkovi chcete něco poslat, musíte si proto nejprve v adresáři datové schránky zjistit, zda už má funkční datovou schránku. V opačném případě budete muset použít starý dobrý papír.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).