Data – nejlepší navigace k zákazníkům

24. května 2012, 17:07 - redakce
24. května 2012, 17:07

Kvalitní údaje jsou zásadní podmínkou k účinné marketingové strategii

Spolu s digitalizací dokumentů přichází i zavádění nových sofistikovaných nástrojů pro shromažďování široké škály dat. Možnosti jejich sběru se rok od roku rozšiřují a zároveň se zvyšují i požadavky na jejich využití. V dnešních společnostech skoro každé oddělení využívá nějaké služby Business Intelligence, které pracují se sběrem dat, jejich čištěním a následným využitím při řízení společnosti.

Nové kanály

Například marketingová oddělení českých bank ještě před několika lety k oslovování zákazníků využívala primárně plošné reklamy a direct mailové nabídky, přiložené k výpisům z účtu, posílané poštou. Dnes už se ale každá z bank snaží oslovovat klienty lépe – přesněji a efektivněji. Cílenými kampaněmi, levnějšími elektronickými kanály, pomocí dnes hojně využívaného internetového bankovnictví, případně mobilních telefonů. Začínají se rozhlížet i po světě sociálních sítí a aplikací pro chytré telefony a tablety. Nové kanály jim můžou uspořit značné náklady a přitom oslovit širokou škálu zákazníků, kteří už na nabídky formou běžných dopisů neslyší a oslovování telefonisty call centra je otravuje. Jejich zákazníci navíc stále znatelněji projevují vůli sami si určit, kdy budou s bankou komunikovat.
Nemysleme si ale, že doba dopisů ve schránkách je už za námi. Stále je to jeden z velmi úspěšně využívaných kanálů, postupně však začíná být více nahrazován elektronickými kanály a do budoucna bude tento trend stále výraznější. Začíná se obracet dřívější přístup k plánování kampaní, vycházející z produktů – vymyslet nový produkt a následně ho prodat co největšímu množství zákazníků. Marketingoví pracovníci se dnes zabývají nejprve analýzami potřeb zákazníků a pak teprve se jim snaží vymyslet nejvhodnější konkrétní nabídku.

Největší bohatství

Banky, které tento přístup ještě nezvolily, se potýkají s vysokým procentem odchodů svých klientů. Protože i původně velice konzervativní čeští klienti se rychle naučili v případě nespokojenosti banku bez většího váhání vyměnit. Banky to vnímají a musí na to reagovat. Nové přístupy mění kompletně pracovní náplň marketingu a jeho potřeby. Klasický postup – obstarání dat, příprava podkladů z jednotlivých oddělení, ruční prioritizace nabídky, sbírání odpovědi z jednotlivých kanálů, konsolidace… – už nevyhovuje vzhledem k délce procesu (řádově týdny).
Kvalitní marketingová strategie dnes vyžaduje pro řízení kampaní sofistikovaný nástroje, který umožní ročně generování stovek až tisíců malých a dobře cílených kampaní na základě chování a stavu zákazníků (změna zaměstnání, příjmů, bydliště atd.). Tyto nástroje se při vytváření kampaní zabývají celým procesem od plánování rozpočtu, přes tvorbu samotných kampaní, optimalizaci nejvhodnější nabídky a monitoringu aktuálního vývoje, až po celkové vyhodnocení úspěšnosti. Lidem v marketingu odpadá rutinní práce a otevírá se prostor pro tvůrčí činnost a vymýšlení nových strategií s lepšími nabídkami pro jejich klienty. V neposlední řadě s požadavky na lépe cílené kampaně velice úzce souvisí potřeba kvalitních dat. Bez nich žádná společnost ani její marketingoví kouzelníci nemůžou své zákazníky dostatečně poznat a nabídnout jim nejvhodnější produkty a řešení. Data jsou největším bohatstvím! Kdo se je naučí správně a chytře využívat, získá výraznou konkurenční výhodu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s…
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Technologie
Čína nemá ráda ani Skype. Ten tak zmizel z katalogů aplikací
Uber zlepšuje podmínky pro své řidiče a přidává živé sledování
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Koupě roku? Amazon dnes prodává Galaxy S8 jen za 13 200 Kč
Další devadesátková hra zdarma. Stáhněte si akci MDK
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít