Daňová minela se státu nevyplatila

29. září 2010, 13:41 - Karel Zaoral
29. září 2010, 13:41

Ondřejem Pavlíkem

Společnost DKV Euro Service (DKV) dlouhodobě upozorňuje na chybu, které se podle ní dopustil bývalý ministr financí Eduard Janota. Ten inicioval zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty s cílem umořit vyšším inkasem část deficitu státního rozpočtu. Sazba této daně se však zvýšila natolik, že mezinárodní kamionoví dopravci u nás přestali tankovat, což způsobilo výpadek v příjmech. Týdeník EURO o důsledcích chybného nastavení spotřební daně hovořil s Ondřejem Pavlíkem, ředitelem společnosti DKV.

EURO: V čí prospěch vlastně ono zvýšení bylo? PAVLÍK: Měl jsem možnost vidět čísla autorizovaná z ministerstva financí. Naprosto nepotvrdila růst inkasa daně, s jakým úřad počítal. Právě naopak. Obrovské množství řidičů se stáhlo na Slovensko a tam začali tankovat. Profitují tedy Slováci a nám se projevila Lafferova křivka, která říká, že s růstem sazby klesá výběr, bez ohledu na okolnosti. Letos se zvýšila sazba daně o deset procent a odhaduji, že peněz se vybere o tři procenta méně než loni. Naše data ukazují, že čtvrtina z objemu tankování v ČR se přesunula do zahraničí. Výpadek v inkasu bude větší než očekávaný růst ze zvýšení daně v objemu čtyř miliard korun.

EURO: Konzultuje s vámi ministerstvo financí své záměry ohledně cen pohonných hmot? PAVLÍK: S námi to nikterak konzultováno nebylo. Jestli nějaké konzultace probíhaly, tak vyloženě na akademické úrovni bez reálného základu. Jenže obrat v pohonných hmotách realizuje byznys, nikoliv akademici. Celé to zvýšení daně bylo učiněno výpočtem na papíře, bez kontaktu s reáliemi běžného života.

EURO: Ministerstvo argumentovalo také tím, že celková cena nafty u nás není v porovnání se zbytkem Evropy zase tak vysoká. PAVLÍK: Naše firma má zkušenosti z některých dalších zemí, kde se tak stalo. Jako příklad mohu uvést Slovinsko, kde tamní vláda postupovala v podstatě podobně. V polovině roku museli zareagovat na odliv poptávky a přistoupit k tomu, že budou významnou část spotřební daně vracet. Kdo podniká v autodopravě, ví, že cena se nezvažuje brutto, ale po odpočtu DPH a případném odpočtu části spotřební daně. Dopravci vědí, že peníze z těchto daní dostanou zpět, protože to garantuje stát, a proto kalkulují s takto upravenými cenami. Snadno se pak stane, že je ekonomičtější tankovat v zemi, kde je sice absolutní cena vyšší, avšak po odečtech výhodnější.

EURO: Je možné podobným způsobem reagovat na nepřiměřeně vysokou spotřební daň i u nás? PAVLÍK: Já bych takový krok očekával. Úředníci by měli situaci hodnotit s ohledem na to, jak vypadají cenové hladiny v okolních zemích. Je třeba zvážit, že kamion v mezinárodní dopravě, který jede z Turecka do Portugalska, mezitím kříží deset zemí. Při obrovských nádržích, jimiž moderní tahače disponují, si může k tankování vybrat kteroukoli z deseti zemí, jimiž projíždí. Česká republika to nebude, protože všechny ostatní země na trase z Turecka do Portugalska jsou kromě Německa levnější. Právě kvůli spotřební dani. V podstatě nic jiného tam nehraje roli, poněvadž zdrojová cena nafty se odvíjí od ceny ropy Brent z burzy v Rotterdamu. Pak je v ní samozřejmě DPH, což se nezvažuje kvůli vratkám. Marže pumpařů jsou prakticky srovnatelné, a tím pádem zbývá spotřební daň, která se značně různí, od minima v Lucembursku až po maximum v České republice.

EURO: To ale znamená, že z tranzitní kamionové dopravy kromě zničených cest a škod na životním prostředí prakticky nic nemáme. PAVLÍK: Přesně tak. Navíc tu máme jen mýtný systém, který sice vybírá peníze, jenže tyto prostředky končí z drtivé většiny v nákladech na udržování tohoto systému, bohužel nikoli na cestách. Ve srovnání s ostatními zeměmi jsme za dobu trvání celého systému zatím utratili dvě třetiny výběru za výstavbu a provoz. V ostatních zemích bývá tento poměr většinou opačný.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
Linuxáci si vymodlili vlastní smartphone. Librem 5 se chce odlišit od Androidů i iPhonů
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Seznamu se daří. Stejně jako Google žije primárně z reklamy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít