Menu Zavřít

Daniel Zhou: V některých zemích je odpor vůči Huawei čistě politický

11. 4. 2013
Autor: E15 Anna Vacková

Čínská společnost Huawei bojuje o pozici globální telekomunikační jedničky se švédským Ericssonem. Vloni se zároveň stala třetím největším výrobcem chytrých telefonů na světě. Američtí či australští politici mají z Huawei strach, firmu založenou bývalým důstojníkem čínské armády Renem Čeng-fejem považují za „bezpečnostní hrozbu“.

Ve většině světa ale Huawei platí za hlavního stavitele telekomunikačních sítí. Stavba mobilní LTE sítě neboli 4G je hlavním byznysem Huawei i v tuzemsku. „V Česku už nám klienti věří. Byla to otázka času,“ říká šéf Huawei pro Česko, Rakousko, Slovensko a Slovinsko Daniel Zhou.

E15: Jak jsem se dočetl v jednom článku v rakouských médiích, nedávno jste byl povýšen na generálního ředitele Huawei pro Česko, Rakousko, Slovensko a Slovinsko. Je to tak?

Už to bylo vlastně docela dávno, asi před osmi měsíci. Do Evropy jsem přišel před pěti a půl roku a začínal jsem v Huawei v Česku. Pak jsem byl přesunut do Rakouska. A na začátku minulého roku jsme se rozhodli sloučit čtyři země do jedné skupiny a já jsem byl vybrán jako ředitel tohoto subregionu.

E15: Jak vzpomínáte na příchod do České republiky?

První dojem byl výborný. Je to hezká země, mentalita a obchodní chování zdejších lidí je vynikající. Mám Česko rád. Když jsem si měl vybrat, kde budu bydlet po sloučení těch čtyř zemí, okamžitě jsem si vybral Prahu.

E15: Jaké to bylo začínat s Huawei v Česku?

Když jsem sem přišel v roce 2007, bylo nás zhruba 35 lidí. První dva tři roky nás všichni tak trochu pozorovali a sledovali, co tato čínská firma umí. Na přelomu let 2008 a 2009 jsme začali růst – počet zaměstnanců se skoro zdvojnásobil. V posledních dvou letech jsme vstoupili do nové oblasti. Máme na starosti sítě všech operátorů. Předtím jsme hlavně prodávali hardware, krabice. Teď přibývá i služeb. Což ukazuje, že nám už naši klienti věří. Teď máme 400 zaměstnanců. Na začátku dělali většinu práce lidé z Číny. Postupně jsme nabírali více a více místních lidí. Teď je jich 95 procent. Takže je to víceméně česká firma.

E15: Jaké tržby a zisk měla česká Huawei vloni a jaké očekáváte letos?

Vloni byl náš obrat v Česku 110 milionů dolarů. Pro letošní rok máme cíl zhruba 180 milionů dolarů. V této chvíli se však nesoustředíme primárně na zisk. Jde nám zejména o další rozvoj společnosti s rozumným ziskem, řekněme ve výši několika procent.

E15: Jaký podíl na obratu regionu dělá Česko?

Asi 40 procent a letos to bude ještě více, možná polovina. Česko a Rakousko jsou zhruba stejně důležité.

E15: V Česku je hlavní činností Huawei stavba sítě LTE neboli 4G. Je to v Rakousku stejné?

Rakousko je asi dva až tři roky napřed před Českem. Už v roce 2009, 2010 začínali se sítí 4G. Česko je tedy trochu pozadu. Pak je Slovensko a Slovinsko. Tento rok ale bude pro Česko důležitý.

E15: Jak tady pokračuje budování sítě 4G? Vy jste dokončili stavbu sítě v Mladé Boleslavi…

Samotnou stavbu sítí mají na starost primárně sami operátoři. My jim „pouze“ dodáváme vybavení. Letos je to pro všechny české operátory první rok reálného rozvoje a budování sítí LTE. Každý z nich má vlastní strategii rozvoje těchto sítí.

E15: Huawei má globálně velmi neobvyklou strukturu, když ji srovnáme třeba s firmou Apple nebo Samsung. Řídí ji tři rotující ředitelé, kteří se střídají v šestiměsíčním intervalu. Proč to tak je?

V našem oboru dnes nikdo nedokáže říci, že by něco bylo stoprocentně správné nebo ne. Huawei je původem čínská, ale dnes již globální firma, která dělá něco, co se nedokáže naučit od nikoho jiného. Většinu věcí děláme poprvé, zkusíme, jestli fungují. A většinou fungují. Ve vedení firmy sedí sedm lidí, tři z nich ji vedou. Jeden z nich má na starost strategii, druhý lidské zdroje a třetí finance. Ale všechna rozhodnutí vycházejí z diskuze dozorčí rady. Zakladatelem firmy je pan Ren, ale většinu svých práv předal. On řekl, že stěhovaví ptáci, kteří v zimě letí ze severu na jih tisíce kilometrů, se také pravidelně střídají v čele v průběhu letu.

E15: Je pan Ren stále ideovým vůdcem v Huawei?

Má stále velmi silný vliv.

E15: Potkal jste ho někdy?

Ano, několikrát. Byl dokonce i v České republice.

E15: On totiž nikdy nedává rozhovory novinářům, proto se ptám, jestli vůbec existuje.

Neposkytování rozhovorů novinářům je jeho osobní rozhodnutí.

Huawei

E15: Huawei má také zvláštní vlastnickou strukturu. Všechny akcie jsou v rukou zaměstnanců. To znamená, že firma je v rukou 150 tisíc lidí? Nebo kolika?

Huawei je stoprocentně vlastněná zaměstnanci. Z celého počtu vlastní akcie asi 60 tisíc zaměstnanců. Dříve to byli jen Číňané. Od letošního roku začínáme dávat tuto možnost také lokálním zaměstnancům v Česku.

E15: Jak to funguje? Když začnu pracovat v továrně Huawei, dostanu akcie místo platu?

Záleží na vaší pozici ve firmě a výkonu. Je to poměrně složitý systém.

E15: Vy vlastníte nějaké akcie?

Ano.

E15: Jedna velká překážka pro růst Huawei je reputace značky v USA, Austrálii, Novém Zélandu, kde čelíte podezření ze špionáže. Co s tím může firma dělat?

V některých zemích jsou ty důvody čistě politické. K tomu nemám co říci. Dodáváme pro 46 z 50 hlavních operátorů na světě. Přišli jsme postupně do Ruska, jihovýchodní Asie, Afriky, Evropy. Vše je otázkou času.

E15: Společnost Huawei byla vždy velkým hráčem v budování sítí LTE. Nyní je ale i třetím největším výrobcem chytrých mobilních telefonů. Je to posun více k mobilním telefonům?

Ve skupině Huawei máme tři části. Tradiční, silná skupina, ze které jsme vznikli, je operátorská. Druhá větev jsou terminály, kam patří i spotřebitelský byznys, tedy mobilní telefony. Třetí větev je podniková. Většina lidí nás ale zná jako stavitele sítí. I pro nás je spotřebitelská větev poměrně nová. Přitom jsme toho na trhu pro spotřebitele dříve dělali hodně. Vyrobili jsme třeba první datové modemy USB, které změnily uživatelské chování na internetu. Ale posledních deset let jsme nevyráběli pod svou značkou, lidé vždy viděli nápisy O2 nebo Vodafone. Tot se však v posledním zhruba roce a půl výrazně mění.

E15: Takže vás čeká hodně práce v oblasti marketingu.

Přesně tak, musíme posílit naši značku. V letošním roce plánujeme intenzivní globální i lokální marketingové iniciativy za účelem vybudování silné značky i v oblasti mobilních telefonů. Pro část koncových zákazníků je značka Huawei stále ještě relativně exotická, avšak trend vývoje povědomí a důvěry ve značku Huawei je jednoznačně rostoucí a pozitivní.

E15: Globálně jste v prodeji chytrých telefonů třetí, jak jste na tom v Česku?

V České republice jsme v první pětce v prodeji chytrých mobilních telefonů. Naší ambicí je samozřejmě získat daleko vyšší tržní podíl a dostat se do první trojky. Roční nárůst prodejů našich chytrých telefonů se pohybuje na úrovni 80 až 100 procent. Platí to i pro rok 2013, v kterém plánujeme zdvojnásobit prodej na českém trhu v porovnání s rokem 2012.

E15: Chystáte marketingovou kampaň? Ukázat, že Huawei je lepší než jiné čínské firmy?

Jak jsem již uvedl, tento rok plánujeme zásadně posílit naše investice do marketingové komunikace a budování značky. Naším záměrem však není vyhranit se vůči jiným čínským společnostem, naším cílem je seriózně konkurovat lídrům trhu ve všech produktových respektive technologických segmentech, které nabízíme.

E15: Je to vaše image? Že rozumíte technologii více než Apple, Samsung…

Ano, my jí rozumíme lépe. Jsme hlavní firma v LTE technologiích. Jsme dvojka v oblasti dodávek pro stavbu telekomunikačních sítí. Dodáváme pro většinu globálních operátorů. Takže tomu oboru rozumíme z průmyslového pohledu velmi dobře. Huawei intenzivně pracuje na vybudování silné značky i ve spotřebitelském segmentu mobilních telefonů, a právě v tomto segmentu chceme být silnou konkurencí pro největší hráče, jako jsou Samsung nebo Apple.

E15: Co bude podle vás trhu dominovat, co je trend?

Myslím, že v příštích dvou třech letech vstoupíme do zlatého věku LTE. Teď jsme byli v čase 3G. To lidem změní životy. Znovu.

E15: Kdybyste mohl části Huawei srovnat globálně, které se daří nejlépe, která je druhá a kde je v tom celém subregion Česko, Rakousko, Slovensko a Slovinsko?

Globálně máme asi 50 až 60 subregionů. Velikost tohoto subregionu je střední. Srovnávat ho s některými v Indonésii nebo Indii není možné. Tam žijí stovky milionů lidí. Nemůžeme mít větší tržby než oni. Co ale chceme, je stát se v jednotlivých regionech lokálními firmami, které budou schopné lépe komunikovat, reagovat a přizpůsobovat se specifikům místních trhů. Huawei je ve fázi, kdy se transformuje z jedné globální firmy na síť lokálních firem. Pro mého šéfa je důležité, když uvidí, že tady zdomácňujeme, samozřejmě celkově dobré cashflow, a pak také tržní podíl.


Daniel Zhou (32)

Vystudoval MBA na Auckland University of Technology. Od roku 2006 pracuje pro čínskou společnost Huawei. Ve firmě začínal jako account manažer, v roce 2009 se stal zástupcem ředitele Huawei Česká republika. O rok později byl přeložen do Vídně. V roce 2012 byl jmenován generálním ředitelem pro Česko, Rakousko, Slovensko a Slovinsko. Mezi jeho koníčky patří basketbal a cestování.


Čtěte také:

Huawei chce v Česku zvýšit obrat na 3,5 miliardy korun

BRAND24

Čínský Huawei už zase roste. Nejsme bezpečnostní hrozbou, uklidňuje svět

Komunistům v Číně najednou vadí Apple. Že by pomsta za Huawei?


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).