Dalších patnáct let za pelotonem

22. listopadu 2004, 00:00 - Erich Handl, šéfredaktor
22. listopadu 2004, 00:00

Proč není ani patnáct let po revoluci české hospodářství na úrovni Německa? Vždyť jsme podle některých scénářů měli sousedy dohnat za dva roky. Je třeba pamatovat na skutečnost, že Němci se po válce hospodářsky zvedali také hodně dlouho, a to navzdory hospodářskému zázraku.

V pětačtyřicátém si vařili polévky z podešví bot, teprve v roce 1949 dostali pevnou měnu - marku. V padesátém se začalo hospodářství SRN vzpamatovávat, přesto se dopracovalo ke konvertibilitě měny až v roce 1958, tedy třináct let po válce. Patnáct let tedy není pro revitalizaci hospodářství žádná mimořádná doba. Problém Česka spočívá v tom, že bude nakonec svět dohánět mnohem déle než Němci. Ti si totiž už brzy po válce dokázali zajistit signifikantní ekonomický růst. V roce 1950 činil neuvěřitelných 25 procent, o rok později více než osmnáct procent. Do roku 1960 se pak celková produkce země znásobila jedenapůlkrát. Za úspěch mohly razantní Erhardovy reformy, tvrdá ochrana domácího trhu vysokými cly a také pochopitelně miliardy dolarů z Marshallova plánu. Žádnou z těchto výhod Česká republika nemá. Reformy jsou polovičaté, politika vysokých cel není v moderní Evropě možná. A peníze z fondů Evropské unie nelze s někdejším velkorysým americkým plánem srovnat. Proto se připravme na dalších patnáct let jízdy za hlavním pelotonem, rychle to nepůjde.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít