Menu Zavřít

DALŠÍ ŠANCE

17. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Nejprve Němci, teď i Japonci a Francouzi šilhají po Česku

Ještě není rozhodnuto o umístění budoucí továrny BMW, která se možná bude stavět ve středočeském Kolíně, a Česká republika už má příležitost získat další velkou automobilovou investici. Japonská Toyota a francouzský koncern PSA Peugeot Citro¨en totiž ve čtvrtek 12. července v Bruselu podepsaly smlouvu o stavbě společného závodu na výrobu malých aut a daly České republice velké šance tuto investici získat. „Budeme hledat v zemích Evropské unie i ve východní Evropě, víme, že například Česká republika má ve výrobě aut velkou tradici, řekl prezident koncernu PSA Jean-Martin Folz. Plánovaná továrna, o které má být rozhodnuto letos, má vyrábět lehké čtyřsedadlové vozy, vybavené moderními technologiemi. Z výrobních linek by jich mělo sjíždět 300 tisíc ročně. Celkové náklady na investici odhadují obě automobilky na 1,5 miliardy eur, závod má dát práci až třem tisícovkám lidí. „Spojujeme své síly s Peugeotem, abychom dosáhli větších úspor v rámci výnosů z rozsahu, řekl prezident Toyoty Fujio Cho. Jeho slova potvrzuje i prezident koncernu PSA Peugeot Citroen Folz. V případě PSA není taktika společné výroby s konkurencí žádnou novinkou. Už třicet let vyrábí mechanické komponenty dohromady s Renaultem a dvacet let kooperuje s italským Fiatem při výrobě lehkých užitkových vozů. S americkým Fordem produkuje dieselové motory. U Toyoty je to trochu jiné, ta se doposud spoléhala hlavně na vlastní síly. V Evropě se jí ale na rozdíl od Japonska a Ameriky příliš nedaří. „Pochopili jsme, že naše úspěšnost v Evropě spočívá v joint–ventures, tvrdí Fujio Cho. Není zóna. Snaha obou výrobců vyrábět s co nejmenšími náklady nahrává do karet východoevropským zemím. Nadějná investice ale nakonec může Českou republiku minout z banálních důvodů – Francouzům a Japoncům nebude co nabídnout. Pokud by se totiž v největší české průmyslové zóně v Kolíně rozhodla vyrábět bavorská firma BMW, neexistuje už v České republice žádná jiná použitelná plocha s výměrou nad požadovaných dvě stě hektarů. „Další podobnou lokalitu už nemáme, říká mluvčí vládní agentury CzechInvest Pavlína Bolfová. „Původně jsme počítali se Šilhéřovicemi u Ostravy, ale místní obyvatelé výstavbu zóny v referendu odmítli. Do konce roku, dokdy má nejpozději padnout rozhodnutí o umístění závodu, CzechInvest nestihne novou zónu připravit. „Znamená to vykoupit pozemky a připravit infrastrukturu, což nelze v tak krátkém termínu zvládnout, tvrdí Bolfová. Dodává, že Česká republika však stále zůstává pro obě automobilky horkým favoritem: „Zatím nevíme, zda přijde BMW, stejně jako zatím neznáme přesné požadavky PSA a Toyoty. Výhody České republiky oproti západní Evropě jsou přitom zřejmé, navíc Japonci zde už mají bohaté dodavatelské zázemí. V Česku totiž působí výrobci automobilových komponent Denso, Toyoda, Koito a Aisan.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).