Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Další plány proti byrokracii

23. června 2008, 00:00 - Libuše Frantová
23. června 2008, 00:00

ADMINISTRATIVNÍ ZÁTĚŽ - Stát sníží podnikatelům administrativu až o jednu pětinu. Podnikání malých a středních firem ve všech zemích Evropské unie také výrazně ulehčí přijetí zákona o volném pohybu služeb, který chce ministr průmyslu a obchodu Martin Říman předložit vládě ještě do konce roku.

Administrativní zátěž se snižuje, i když podle mnoha podnikatelů pomalu. Premiér Mirek Topolánek minulý týden na prezentaci, kterou uspořádala společně s Úřadem vlády a ministerstvem průmyslu a obchodu iniciativa eStat, prohlásil, že není spokojen s odstraňováním bariér podnikání v jiných rezortech, než je průmysl a obchod. „Říman realizuje změny nejdůsledněji ze všech ministrů. Rezistence úředníků na ostatních ministerstvech je vyšší,“ připustil. Základem zlepšení podnikatelského prostředí je podle něj schválení občanského a obchodního zákoníku.

Snaha o jednodušší podnikatelské prostředí navazuje na novelu živnostenského zákona, která začne platit od července. Díky ní budou mít živnostníci snazší vstup do podnikání.

Výrazně také klesne počet živností a vznikne jediná volná živnost místo dosavadní více než stovky. U některých živností navíc odpadne prokazování nejméně tříleté praxe. (Podrobnosti v Profitu č. 12/2008.)

Chystá se novinka: tichý souhlas

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman potvrdil, že dodrží plán zrušit nebo omezit zhruba pětinu z celkem tisícovky různých podnikatelských povinností. Ty představují finanční zátěž asi 76 miliard korun. Do roku 2010 by toto zjednodušení podnikatelského prostředí mělo přinést úsporu 17,3 miliardy korun.

Zákon o volném pohybu zboží, který chce Říman předložit do konce roku vládě, umožní poskytovat dočasně služby v jiných zemích Evropské unie pouze na základě povolení mateřské země. V cizině nebude potřeba další povolení. Stejné zjednodušení by pak mělo samozřejmě platit pro firmy z jiných členských států Unie, které na území Česka poskytují své služby.

Zákon také zavede revoluční novinku v české administrativě – proceduru takzvaného tichého souhlasu úřadů. To bude znamenat, že pokud se úřad ve stanovené lhůtě k žádosti podnikatele nevyjádří, považuje se jeho mlčení za souhlas a podnikatel získá uplynutím lhůty oprávnění k podnikání. Tato novinka odřízne část zdlouhavé komunikace s úřady v případech, kdy byla jejich činnost příliš liknavá a úředníci nedodržovali stanovené lhůty. Institut tichého souhlasu přesune odpovědnost za nečinnost z podnikatele na správní úřad.

Zjednodušit se má také státní kontrola, odstraní se duplicitní a nadbytečné kontroly podnikatelů. Říman prohlásil, že pokud se tento princip osvědčí, bude možné uvažovat o jeho použití dokonce u správního řízení obecně.

Tichý souhlas se rozšiřuje také na povolení k činnosti autoškol, energetických auditorů, insolventních správců a podobně. Většina povolení bude nově udělována na dobu neurčitou.

Vzniknou kontaktní místa

Mezi další přínosy nového zákona patří zavedení jednotných kontaktních míst pro domácí i zahraniční podnikatele, kteří budou chtít poskytovat své služby v Česku. Jejich zřízení se chystá v rámci Centrálních registračních míst a také na ministerstvu průmyslu a obchodu a budou sloužit jako komunikační článek mezi podnikatelem a úřady. Podnikatel tak přijde do styku pouze s jednou institucí, nebude muset formality zařizovat sám. A od roku 2010 nebude ani muset přijít na kontaktní místo osobně.

První výsledky má i antibyrokratická komise ministerstva zemědělství, kterou zřídil ministr Petr Gandalovič letos v březnu. „Komise již připravila seznam dvanácti návrhů na zjednodušení byrokracie, které budou v nejbližší době zpracovány k novelizaci zákona o rostlinolékařské péči a souvisejících vyhlášek,“ říká Gandalovič. Také podle něj nadbytečná administrativa omezuje a ekonomicky ohrožuje zemědělské podnikatele.

Z analýzy 245 právních předpisů týkajících se podnikání bylo zjištěno 2168 různých povinností podnikatelů vůči státu, což představuje administrativní zátěž v hodnotě 86,5 miliardy korun ročně. Přes jednapadesát procent administrativní zátěže ukládá firmám české právo, evropská legislativa se na tom podílí 49 procenty. Podnikatele nejvíce zatěžují rezorty ministerstva práce a sociálních věcí, životního prostředí, zemědělství, zdravotnictví a financí.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Lucemburčané si odchodem do penze pohorší nejméně
Jak banka rozhodne, jestli vám dá, nebo nedá půjčku?
Jak a kde sehnat výpis z obchodního rejstříku snadno a rychle
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Kdy potřebujete výpis z katastru nemovitostí?
Auta
Seat Tarraco není čistý klon Kodiaqu. K Allspace má blíž …
Srovnání tříválců: Ford Focus 1.0 EcoBoost vs Opel Astra 1.0 Turbo vs Peugeot 308 1.2 PureTech
BMW představuje prototyp nového boxeru s oldschoolovým designem
V Německu na zemní plyn bez mýta
Sedm ojetých aut, která se vám rozbijí už cestou z bazaru
Technologie
Prosincové záplatovací úterý přineslo řešení poškozeného Windows Media Playeru
Kdyby byly reklamy na chytré hodinky upřímné (video s CZ titulky)
LG má 17″ notebook s rozměry 15″ a hmotností 13″
Na Facebooku se letos nejvíce řešila témata spojená s Mezinárodním dnem žen
Ledecká, hokej a Freddie Mercury… Co dalšího Češi letos nejvíce googlili?
Hry pro příležitostné hráče