Další biče problém nevyřeší

20. srpna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. srpna 2007, 00:00

Jedna z dnes vládnoucích menších politických stran šla do loňských parlamentních voleb s heslem „Vyženeme kamiony ze silnic“. Po necelém roce činnosti vlády premiéra Mirka Topolánka se tento cíl zjevně daří naplňovat. Na silniční dopravce padá jedna rána za druhou a další se chystají v blízké budoucnosti.

Není to jen problém platby elektronického mýta či omezení jízd kamionů během pátečního odpoledne a prázdninových víkendů.

Provozovatelé silniční dopravy se musejí vypořádávat stále obtížněji s nedostatkem vhodných zaměstnanců, další řidiče jim kosí bodový systém.

Do toho přicházejí zprávy o výkonovém zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací i pro menší nákladní auta, chystá se celoroční omezení jízd kamionů v podobě platné během července a srpna. Dopravní firmy tedy mají starostí až nad hlavu. V této souvislosti se ale nabízí přímo otázka, komu tato opatření slouží? Konkurenční železnici? Těžko, ta sama přiznává, že není schopna nahradit silniční přepravu zejména na kratší vzdálenosti. Česká lodní doprava je v troskách díky nestálým plavebním podmínkám zejména na Labi.

Až tedy přijde doba, kdy začnou postupně nejprve malé a následně možná i střední dopravní firmy krachovat a velcí dopravci výrazně zdražovat cenu přepravy, bude na zpytování svědomí pozdě. A tato doba při stále tvrdších podmínkách pro provozování silniční dopravy nutně přijít musí. Radost z toho asi bude mít zejména jedna z vládnoucích stran, která kamiony zrovna nemusí a preferuje ekologické dopravní prostředky. Otázkou je, jak se bez kamionů dostane zboží například do hypermarketů a dalších obchodů, jak budou bez kamionové dopravy vzkvétat průmyslové podniky požadující dopravu v režimu just-in-time.

Nejsem zarputilým bojovníkem za práva silničních dopravců a zejména řidičů kamionů. I mně vadí situace opakující se dnes a denně nejen na dálnici D1 z Prahy do Brna, kdy v pravém pruhu jede plně naložený kamion a jiný ho tři kilometry předjíždí.

Je nutné si ale uvědomit, že na kamionech dnes visí celá ekonomika. Neexistuje žádný jednoduchý způsob, jak kamiony opravdu efektivně nahradit. Pokud vláda nemá v rukávu nějaké eso v podobě alternativy, měla by ke všem snahám regulovat kamionovou dopravu přistupovat citlivěji než dosud.

Jak se bez kamionů dostane zboží do hypermarketů?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
Další devadesátková hra zdarma. Stáhněte si akci MDK
AMD brzo vydá nové procesory, podpora už je v BIOSech. APU Raven Ridge možná v lednu?
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít