Dálnice, nebo rychlostní silnice?

13. února 2006, 00:00 - Petr Kučera
13. února 2006, 00:00

* Váš článek v Profitu č. 4/2006 mi znovu připomněl otázku, která mne zajímá již delší dobu: Proč se tuzemské „dálnice“ rozlišují na dálnice a rychlostní komunikace? Na první pohled nevidím žádné rozdíly. Ani v zahraničí jsem se s něčím takovým nesetkala.

Váš článek v Profitu č. 4/2006 mi znovu připomněl otázku, která mne zajímá již delší dobu: Proč se tuzemské „dálnice“ rozlišují na dálnice a rychlostní komunikace? Na první pohled nevidím žádné rozdíly. Ani v zahraničí jsem se s něčím takovým nesetkala.

Jana Sokolová, Olomouc

Oba typy komunikací skutečně vypadají prakticky stejně, pro řidiče na nich platí i stejné předpisy (rychlost maximálně 130 kilometrů za hodinu, povinnost vlastnit dálniční známku a podobně). Zásadním rozdílem jsou však stavebnětechnické parametry. Zjednodušeně řečeno na rychlostní silnice nekladou právní normy takové kvalitativní požadavky jako na dálnice, takže i díky tomu je výstavba těchto silnic levnější než v případě dálnic. Rychlostní silnice může mít oproti dálnici nepatrně užší jízdní pruhy. Méně prostoru je i na obou krajích komunikace - vpravo může chybět širší odstavný pruh, vlevo je „zelený pás“ užší (nebo zcela chybějící), tj. středová svodidla jsou blíže autům jedoucím v levém pruhu. Rychlostní silnice může mít vyšší sklon při stoupání a klesání než dálnice. Typickým příkladem je třeba R35 mezi Turnovem a Libercem. Oproti dálnicím mohou mít rychlostní silnice ostřejší zatáčky. To platí také při výjezdu z komunikace. Větší nebezpečí pro řidiče plyne rovněž z toho, že některé rychlostní silnice nemají připojovací pruhy - z vedlejší silnice se tedy dostanete rovnou mezi auta jedoucí v pravém pruhu. Příkladem je R7 při sjezdu od ruzyňského letiště směrem do Prahy. V současnosti ale vznikají moderní rychlostní silnice, které se prakticky blíží dálnicím (například připojovací pruh je nyní standardem). Rozdíly se tedy ještě více vytratily. Takže nejstarší tuzemská dálnice D1 má na mnoha místech třeba ostřejší zatáčky, než jako mají nejnovější rychlostní komunikace. Každá země má odlišné rozdělení. V řadě států (například Itálie) někde najdeme úzké a klikaté dálnice, odpovídající českým rychlostním silnicím. A třeba v Německu najdeme značku rychlostní silnice na „obyčejných“ jednopruhových silnicích první třídy, byť se jedná o kvalitní komunikace se širšími pruhy, mimoúrovňovými křižovatkami a bez ostrých zatáček. Při pohledu na automapu se tak Česko zbytečně připravuje o kilometry dálnic, protože rychlostní silnice se na mnoha mapách jeví jen jako běžné silnice. Setkal jsem se dokonce s podnikateli třeba z Liberce nebo Příbrami, kteří svým zahraničním partnerům marně vysvětlovali, že se k nim z Prahy pohodlně dostanou po čtyřpruhové komunikaci, i když z mapy to není patrné.

Petr Kučera, Profit

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít