Dálkové autobusy v Německu zdražily. Je na řadě i Česko? - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Dálkové autobusy v Německu zdražily. Je na řadě i Česko?

,
Dálkové autobusy v Německu zdražily. Je na řadě i Česko?
Zdroj: čtk

Poté, co německý trh dálkové autobusové dopravy ovládly zelené autobusy FlixBus, šly ceny nahoru. Dopravce má spadeno i na Česko.

Zprostředkovatel autobusové dopravy FlixBus šokoval před pár lety německý trh velmi atraktivními cenami. Díky tomu německé dálnice během krátké doby zcela ovládl. Tržní podíl FlixBusu v Německu dnes dosahuje 95 procent, čelí mu jen český RegioJet Radima Jančury.

Nyní však začínají ceny jízdenek pomalu zase růst. Vyplývá to z analýzy společnosti Iges. Zatímco loni v dubnu zaplatili cestující autobusů v průměru 8,6 centů za kilometr, letos ve stejném měsíci to už bylo 10,2 centů.

Podle šéfa společnosti Iges Christopha Gippa je přitom pravděpodobné, že ceny budu i nadále růst. „Možná se dostaneme ještě na 11 centů,“ citovala Gippa německá média s odkazem na agenturu DPA.

Růst ceny odpovídá strategii FlixBusu, jak ji v nedávném rozhovoru pro týdeník Euro popsal jeden ze zakladatelů společnosti André Schwämmlein. „Naše strategie spočívá v tom, že nabízíme velmi výhodné startovací ceny, které se časem samozřejmě zvýší. Je to díky optimalizaci postavené na datech o obsazenosti a dynamické ceně,“ řekl Schwämmlein.


O Flixbusu čtěte více:

Zelení revolucionáři. Jančura má proti sobě globální firmu s neomezenými zdroji peněz

 200 000 spojů nabízí dnes společnost FlixBus, své pasažéry dopraví na 1200 míst v 26 zemích


Gipp však upozorňuje, že si FlixBus navzdory obřímu tržnímu podílu zdaleka nemůže s cenami dělat, co se mu zlíbí. V Německu čelí silné konkurenci železnice a i nízkonákladových aerolinií a více než zmíněných 11 centů za kilometr by tedy cestující neměli platit ani v budoucnu.

Tak to ostatně vysvětluje i Schwämmlein. „Pokud se podíváte na Německo, tak opravdu máme relativně velký podíl v autobusové dopravě. Na druhé straně jsme prakticky na každé trase ve velmi silné konkurenci s Deutsche Bahn, nízkonákladovými aerolinkami a individuální dopravou,“ prohlásil.

V Česku sice FlixBus nemá konkurenci v podobě aerolinek a ani dráhy nepovažuje za důležitého protivníka. Výrazně větší konkurenční prostředí však panuje v autobusové dopravě. Podle RegioJetu přesto jezdí FlixBus v Česku za podnákladové ceny a stěžuje si proto na něj Evropské komisi.

O vstupu FlixBusu na český trh čtěte:

Německý FlixBus nabídne přes 100 tisíc nových spojů. V Česku chce být jedničkou

Jančura bojuje s FlixBusem. RegioJet zvažuje rozšíření aktivit v Německu

Konkurence na tuzemských linkách vzroste, FlixBus propojí 17 měst

RegioJet doplatil na dotované jízdné. Ruší vlaky mezi Bratislavou a Košicemi


Ohodnoťte tento článek
Diskuze