Menu Zavřít

Dají se určit piráti silnic?

20. 10. 2003
Autor: Euro.cz

V MÉDIÍCH JSOU STÁLE PUBLIKOVÁNY OTŘESNÉ STATISTIKY NEHODOVOSTI. ZAJÍMALO NÁS, JAK TENTO TREND VYPADÁ Z POHLEDU POJIŠŤOVEN. ZDA LZE Z JEJICH STATISTIK VYDEDUKOVAT NĚJAKÉ ROZDĚLENÍ ŘIDIČŮ (ČI MAJITELŮ VOZIDEL) DO KATEGORIÍ.

Nejhorší škodní průběh mají kamiony, nákladní auta a autobusy

Určité kategorie řidičů existují a souvisí s nimi i množství škod, potvrdila Česká pojišťovna: „Záleží na jednotlivých rizikových skupinách (objemových či hmotnostních kategoriích). Obecně se dá říci, že nejhorší škodní průběh mají kamiony, autobusy a některé druhy nákladních vozidel. Dobře jsou na tom naopak osobní auta.“

STEJNÉ ŠKODY JAKO VLONI

Žádnou větší změnu v loňském roce nevidí ani Kateřina Hamerská, tisková mluvčí ČSOB pojišťovny: „Škodní průběh v letošním roce je přibližně na stejné úrovni jako v roce 2002.“ Dosud nejlevnější pojišťovna, mnohokrát pro své sazby napadaná konkurencí i tiskem, svoji strategii vysvětluje tím, že „ČPP je zaměřena na pojišťování starých ojetých vozidel, která málo jezdí do zahraničí. Z toho vyplývají i nižší způsobené škody a odlišný (nízký) škodní průběh.“

NEBEZPEČNÉ JSOU TAHAČE

N aopak Pojišťovna ČS má jinou zkušenost: „Škodní průběh se v uplynulých měsících tohoto roku oproti roku minulému zvýšil, avšak ne dramaticky. Škodní průběh se samozřejmě sleduje ipo jednotlivých kategoriích vozidel. Specifickou kategorií, která zaznamenává velmi nepříznivý škodní průběh, jsou tahače i přes loňský výrazný nárůst sazeb.“ Eva Svobodová z UNIQA dokonce uvedla, že škodovost povinného ručení UNIQA za prvních osm měsíců roku 2003 činí necelých 86 %, což znamená, že za každou korunu vybranou na pojistném UNIQA vyplatí za své klienty poškozeným téměř devadesát haléřů. „Tento stav je nepříznivý dlouhodobě, i když v loňském roce byl ještě o několik procentních bodů horší.“

RISK JE ZISK

Zákonitě pak člověka napadá, proč takovýto rizikový produkt vůbec někdo provozuje. A ještě se o něj pere a investuje obrovské peníze do reklamy. Že by kouzelným slůvkem bylo „zajištění“? Zlé (a poučené) jazyky tvrdí, že dobrá pojišťovna, která si umí nasmlouvat vhodné portfolio klientů, na povinném ručení prodělat nemůže.

NEJVĚTŠÍ POJISTNÉ UDÁLOSTI

Při čtení hrůzostrašných zpráv v denním tisku člověka napadá, že se povinné ručení nikdy nikomu nemůže finančně ani srovnat, natož pak vyplácet. Jenomže zdaleka ne všichni klienti způsobují nehody a většina nehod patří k těm „menším“, kdy jsou následkem jen pomačkané plechy aut. Může být ale hůř. Česká pojišťovna například při nehodě osobního vlaku a kamionu u Olomouce vyplácela náhradu škody ve výši několika milionů korun. Podobnou zkušenost má i Pojišťovna ČS, která v tuzemsku řešila havárii autobusu Neoplan s 19 usmrcenými. V zahraničí ale událost podobného rozsahu neměla. Vysoká pojistná plnění jsou velmi často spojena také se škodami na zdraví. Česká podnikatelská pojišťovna v letošním roce vyplatila nejvyšší částku 19 440 000 korun. K nehodě došlo v ČR, kdy taxikář nezvládl řízení na mokré vozovce a narazil do čtyř zaparkovaných vozidel. Při nárazu došlo ke zranění převážených osob v taxi. Takovýmto těžkým případům svysokým pojistným plněním neunikne žádná pojišťovna. Asi největší škodní událost řešila UNIQA v březnu, kdy v jednom středočeském městečku havaroval její klient pod vlivem alkoholu. Při těžkém nárazu byli dva jeho spolujezdci usmrceni a dva další těžce zranění. On sám vyvázl jen s lehkým poraněním. Z povinného ručení za jeho vůz bude UNIQA hradit škody na zdraví a majetku pasažérů vozidla. V případě nezletilých pozůstalých po usmrcených bude muset dlouhodobě vyplácet rentu. „Dá se očekávat, že pojistné plnění bude nakonec činit několik milionů korun, ale celý případ ještě není uzavřen,“ dodává Eva Svobodová.

CONTENT24

LETOS NIC MIMOŘÁDNÉHO

Dobře na tom zřejmě je ČSOB pojišťovna, která v letošním roce mimořádnou pojistnou událost neřešila. „Nastalé pojistné události jsou v běžné výši - od lehkých „ťukanců“ až po totální škodu na vozidle.“ Napsala Kateřina Hamerská. „Největší škodu jsme řešili v zahraničí - jedná se o střet námi pojištěného tahače s osobním vozem, vyplaceno bylo 600 tisíc korun, budeme ale ještě vyplácet škodu na zdraví (dvě lehká zranění). Nepředpokládáme, že by škoda měla celkem překročit jeden milion. Co se týče škody na zdraví - v letošním roce nemáme zaznamenánu vyšší škodu než 500 tisíc. Historicky nejvyšší škoda byla zaregistrována v roce 2000. Je rezervována na výši limitu pojistného plnění pro daný druh pojištění, který je 36 mil. Kč.“

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).