Čtvrtmiliardová pokuta drahám neplatí. ÚOHS ji musí řešit znovu

19. dubna 2016, 09:50 - čtk
19. dubna 2016, 09:50

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se bude muset znovu zabývat případem čtvrtmiliardové pokuty, kterou v roce 2009 uložil Českým drahám za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Případ mu vrátil Krajský soud v Brně. Informaci dnes potvrdila mluvčí soudu Simona Tesařová.

Firma měla platit 270 milionů korun, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu následně snížil na 254 milionů. České dráhy v minulosti proti nařízené pokutě protestovaly a požadovaly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo.

Krajský soud v Brně měl případ na stole už potřetí. Poprvé, ještě v roce 2011, žalobu Českých drah zamítl. Případ mu ale dvakrát vrátil Nejvyšší správní soud, poté už soud nižší instance vždy vyhověl Českým drahám.

Chybný postup

Podle soudu ÚOHS postupoval chybně při zajištění posudku Centra dopravního výzkumu, na kterém případ stojí. „Hodnocení důkazů bez zahrnutí posudku Centra dopravního výzkumu nemůže provést zdejší soud,“ uvedla Tesařová.

V postupu ÚOHS byly i další nedostatky. ÚOHS musí znovu odpovědět na otázky, jestli České dráhy skutečně měly na trhu dominantní postavení a zda ceny, které firma nastavila, byly podnákladovými, nebo ne.

Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny.

Souboj o trh

U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Údajně to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm.

ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Rizikoví šoféři mají pojištění dražší
Přiznat daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. ledna
Vytápění bytu: Teplárny udrží ceny tepla v roce 2018 na uzdě
Auta
Co dělat, když na silnici nouzově přistává letadlo?…
Devět věcí, které děláte v zimě za volantem špatně
Citroëny C5 a C6 se nakonec nástupce dočkají. Hlavně kvůli Číně
Nová Škoda Fabia se poprvé ukáže v Ženevě. Půjde ale pouze o facelift
Opel vynechá ženevský autosalon, stejně jako Mini. Přichází konec tradičních autosalonů?
Technologie
Nintendo udělá ze Switche piano nebo rybářský prut. Labo bude bavit hlavně děti
Zpomalování iPhonů se starou baterkou půjde vypnout, řekl šéf Applu
5K monitory už konečně i za nižší ceny. 27″ Iiyama vyjde jen na dvacet tisíc a má DP 1.3
Jak koupit Bitcoin a jak na něm vydělat: Stručný návod pro úplné začátečníky
Jak pracovat se Zoner Photo Studiem #2: proměňte zimní oblohu na modré nebe
Hry pro příležitostné hráče