Čtvrtmiliardová pokuta drahám neplatí. ÚOHS ji musí řešit znovu

19. dubna 2016, 09:50 - čtk
19. dubna 2016, 09:50

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se bude muset znovu zabývat případem čtvrtmiliardové pokuty, kterou v roce 2009 uložil Českým drahám za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Případ mu vrátil Krajský soud v Brně. Informaci dnes potvrdila mluvčí soudu Simona Tesařová.

Firma měla platit 270 milionů korun, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu následně snížil na 254 milionů. České dráhy v minulosti proti nařízené pokutě protestovaly a požadovaly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo.

Krajský soud v Brně měl případ na stole už potřetí. Poprvé, ještě v roce 2011, žalobu Českých drah zamítl. Případ mu ale dvakrát vrátil Nejvyšší správní soud, poté už soud nižší instance vždy vyhověl Českým drahám.

Chybný postup

Podle soudu ÚOHS postupoval chybně při zajištění posudku Centra dopravního výzkumu, na kterém případ stojí. „Hodnocení důkazů bez zahrnutí posudku Centra dopravního výzkumu nemůže provést zdejší soud,“ uvedla Tesařová.

V postupu ÚOHS byly i další nedostatky. ÚOHS musí znovu odpovědět na otázky, jestli České dráhy skutečně měly na trhu dominantní postavení a zda ceny, které firma nastavila, byly podnákladovými, nebo ne.

Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny.

Souboj o trh

U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Údajně to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm.

ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít