ČR? Administrativní peklo pro podnikání

10. října 2011, 14:04 - Profit, TZ
10. října 2011, 14:04

Podle nedávné analýzy Doing Business 2011 je Česká republika hotovým peklem pro podnikatele, alespoň co se týká administrativní zátěže při zpracování a odvodu daní.

Foto: Profimedia.cz

Podle světové banky zabere odvod daní v České republice až 557 hodiny, tedy tři a půl měsíce čistého času jednoho pracovníka. Podle Josefa Jaroše ze společnosti APOGEO je právě toto důvodem, proč stále více podnikatelů využívá možnosti své daňové a účetní služby outsourcovat.

Česká republika dlouhodobě patří k zemím s nejsložitějším systémem daňové správy. Podle průzkumu světové banky máme dokonce pátý nejsložitější odvod daní v Evropě. „Administrativní zátěž podnikatelů související s výpočtem a platbou daní v České republice často brání  rozvoji firem, pokud je tedy od podnikání a/nebo investování přímo neodradí. Mnozí podnikatelé z tohoto důvodu Českou republiku jako místo pro podnikání volí jen v případě nutnosti, nikoli jako přirozenou volbu. Podnikatelé, jak tuzemci tak zahraniční, pak potřebují zkušené daňové poradce a účetní, kteří dokážou skloubit požadavky státu a potřeby rozvoje firem.“ uvádí Josef Jaroš, Managing Partner společnosti APOGEO, která poskytuje služby v oblasti vedení a správy daní.

Podle této společnosti mají podnikatelé nejčastěji zájem o vedení účetnictví, daňové poradenství, zahrnující zejména zpracování daňových přiznání a také daňový audit. „Vzhledem ke složitosti daňového systému evidujeme každý rok navýšení zájmu nejen o tyto externí daňové a účetní služby, ale také o přípravu k auditu a mezinárodního strukturování,“ dodává Josef Jaroš.

V souvislosti se složitým odváděním daní proto zaměstnanci, firmy i živnostníci s napětím očekávají, jaké změny jim přinese připravovaná reforma přímých daní. Zatím známá fakta naznačují, že by si po zavedení nových zákonů měly polepšit zejména osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). U firem bude záležet zejména na velikosti. Rovněž se dá očekávat, že plánované zvýhodnění OSVČ bude motivovat stávající zaměstnance přejít od pracovního poměru k podnikání na základě živnostenského oprávnění. Jedním z proklamovaných důvodů reformy je také často opakované zjednodušení výběru jednotlivých daní. Úředníci Ministerstva financí za tímto účelem vymysleli koncept tzv. Jednotného inkasního místa (zkráceně JIM). Na tomto jednotném místě by se daně, sociální a zdravotní pojištění a cla měly dát odvést najednou. 

Navzdory dlouholetým politickým slibům, firmy na podobný nástroj čekají už roky. Uskutečnění záměru Ministerstva financí ale brání věčné politické tahanice o daňové sazby a výjimky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít