Menu Zavřít

Čokoládová pusinka

2. 8. 2002
Autor: Euro.cz

Pád obchodu se sladkostmi přišel po 125 letech

O pensylvánském městečku Hershey se říká, že vůně solidarity je v něm ještě silnější než vůně čokolády. A to je co říct. Protože firma Hershey je čokoládovou ikonou Ameriky. Hershey´s Kisses nebo Reese´s Peanut Butter Cups připomínají Američanům dětství.
Jenže letošní rok přinesl do Hershey smutek. Začalo to 6. května, kdy dobročinná nadace The Milton Hershey School Trust, vlastnící třetinu akcií firmy a kontrolující tři čtvrtiny akcionářských hlasů, oznámila, že prodá některé značky nečokoládových bonbonů včetně legendárních Wunderbeans a Chuckles. Reakcí na toto oznámení byla stávka 2800 zaměstnanců, kteří se dožadovali zachování pracovních míst, mezd i zaměstnaneckých výhod spojených se zdravotním pojištěním.
Hershey zasáhla ovšem 25. července ještě vážnější rána. Nadace, jež vlastní rozhodující hlasy oznámila, že prodá celou firmu. Důvod? The Milton Hershey School Trust hodlá diverzifikovat své investice tak, aby mohla lépe sloužit v jiných oblastech. Dobročinná nadace již kupříkladu poskytuje zdarma rezidenční vzdělávání pro 1200 tělesně postižených pensylvánských dětí.

Korporativní hrabivec

Zpráva o prodeji firmy Hershey nalezla rychlou odezvu na newyorské burze. Cena akcií okamžitě vzrostla o 21 procent, celkové ohodnocení společnosti činí deset miliard dolarů. Ekonomický analytik John McMillin z Prudential Securities řekl BBC, „že se zakladatel firmy Milton Hershey musí po takovém rozhodnutí obracet v hrobě.“ McMillin se spolu s dalšími znalci multinárodního potravinářského trhu domnívá, že se o Hershey utkají firmy Nestle, Cadbury Schweppes a Kraft. Částka, kterou zaplatí vítěz, se odhaduje na třináct miliard dolarů, neboť vlastnictví Hershey znamená vedoucí postavení na americkém trhu sladkostí.
Většina zaměstnanců, alespoň podle vyjádření odborářských mluvčí v médiích, vysvětlení vlastníků nepřijala. Bruce Hummel, šéf odborářské skupiny nazvané „Chocolate Local 464“, řekl BBC nostalgicky, že „v minulosti byla v továrnách Hershey´s rodinná atmosféra“. Tu prý zkazil nový generální ředitel Richard Lenny,“ typický korporativní hrabivec, který na úkor vlastních lidí zorientoval společnost jen a jen na zisk“. Pro místní zůstává pohádkou spíše minulost než přítomnost. Otec, zakladatel Milton Hershey, založil svůj první obchod se sladkostmi před 125 lety. Město Hershey a továrny v něm pak na počátku dvacátého století vystavěli Hersheyovi, označovaní za „sociálně progresivní podnikatele“.

BRAND24

Nestabilní kakaové boby

Richard Lenny se nezavděčil odborům v Hershey ani tím, že dokázal v období od ledna do března 2002 zvýšit zisk firmy o deset procent. Přitom v onom čase dosáhly světové ceny kakaových bobů svého čtrnáctiletého maxima. Špatné počasí v západní Africe a politická nestabilita v zemích, které patří mezi hlavní dodavatele kakaových bobů, zvedly ceny mezi zářím 2001 a březnem 2002 o sedmdesát procent.
Velké obavy z otřesů na celosvětovém kakaovém trhu přinesla již v roce 2000 politická situace v Pobřeží slonoviny. Tato země patří k největším dodavatelům kakaových bobů na světě a po nejistých prezidentských volbách nebylo zřejmé, zda tamní farmáři dostojí svým závazkům. Ti však nakonec navzdory politice veškerou úrodu sklidili a ceny nestouply. Navíc: většina velkých společností měla v té době vlastní zásoby. Firma Hershey například v říjnu 2000 oznámila, že dokázala zvýšit čtvrtletní zisk v meziročním srovnání o 23 procent a že je schopna po dva následující roky vyrábět jen z vlastních zdrojů.
Ale jak už bylo řečeno, příznivá situace nepřečkala počátek roku 2002. Kromě počasí a nelepšící se politické situace zvýšila ceny kakaových bobů také nedůvěra obchodníků v politiku Ghany, třetího největšího dodavatele kakaa na světě. Ghana prodala před sezonou více bobů, než kolik mohla skutečně dodat. Jednak proto, že poslední úroda nebyla valná, za druhé proto, že Ghana je jedinou zemí, která určuje pevnou cenu ještě před sezonou. Výsledkem této vládní politiky je, že když ceny na trzích stoupnou, ghanští farmáři pašují část úrody do sousedního Pobřeží slonoviny, kde utrží daleko více - na úkor svých původních smluvních klientů.

Malí otroci

Koupit společnost Hershey ovšem znamená pečovat ještě o jiné než o americké potomky. Na kakaových plantážích západní Afriky pracují především děti. Problém dětské otrocké práce se snaží řešit řada mezinárodních organizací včetně nadnárodních potravinářských společností sdružených v celosvětové organizaci. Ta letos zveřejnila novou iniciativu, která má pomoci jak dětem pracujícím na plantážích, tak i farmářským rodinám. Afričtí politici ale i přes existenci podobných projektů vyčítají světovým výrobcům čokolád a bonbonů, že udržováním nízkých cen dětskému otroctví napomáhají a že o jeho zrušení ve skutečnosti nestojí. „Pokud by dětská práce byla skutečně odstraněna,“ řekl v květnu 2001 premiér Pobřeží slonoviny Pascal Affi N´Guessan, „cena kakaových bobů by stoupla desetkrát.“ V pensylvánském městečku Hershey ale v tuto chvíli na něco podobného nemyslí. Myslí prý na vlastní minulost. Na to, jestli už městečkem nevoní pouze čokoláda.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).