Co se stane, pokud zůstane Labe v dnešním stavu

22. září 2003, 00:00 - (ová)
22. září 2003, 00:00

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

VODNÍ DÍLA PROSTŘEDNÍ ŽLEB A MALÉ BŘEZNO JSOU JEDNÍM Z NEJKONTROVERZNĚJŠÍCH PROJEKTŮ SOUČASNOSTI. DVA JEZY, KTERÉ BY MĚLY UMOŽNIT TÉMĚŘ CELOROČNÍ PROVOZ NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ DOPRAVY, JSOU NAPADÁNY Z NEJRŮZNĚJŠÍCH STRAN, VĚTŠINOU BEZ KOMPLEXNÍHO POHLEDU NA PROBLÉM.

Úpravy na českém Labi mezi Střekovem a Hřenskem mají umožnit alespoň částečné vyrovnání ponoru lodí na českém a německém Labi. Jsou vyvolány potřebou českého hospodářství přepravit zboží do ciziny a z ciziny co nejlevněji a k přírodě a životnímu prostředí nejohleduplněji. Nejpozději od roku 2015 nestačí kapacita železnice v úseku Děčín-Drážďany přepravit předpokládaný objem zboží. Neprovedení úprav Labe bude znamenat postupný zánik oboru „česká říční plavba“, resp. přepravy exportního a importního zboží po Labi. Důsledkem toho bude i ztráta konkurence pro DB Cargo a růst sazeb drážního dovozného. Dalším důsledkem bude zvýšení nákladů odesílatelů, resp. speditérů, protože budou muset přepravovat téměř všechno zboží po železnici nebo po silnici, od drážního dopravce lze očekávat zvýšení sazeb (ve srovnání s dnešními náklady cca v úrovni 400 mil. až 1,5 mld. Kč/rok). Tím se zhorší obchodní bilance ČR zvýšením dovozu (úhrada dopravních nákladů ve prospěch zejména německého drážního dopravce) asi o 3 až 4 miliardy korun. Nezanedbatelným důsledkem zániku oboru bude zrušení nejméně tří tisíc pracovních míst zejména v oblasti Děčína (kapitáni, kormidelníci a plavci, dělníci přístavu, dělníci a technici loděnic). Podle sekce vodní dopravy Svazu průmyslu se řada zemí Evropy připravuje na to, že zavede poplatky za používání dopravní cesty. Jejich výše bude závislá i na tom, jak moc daný způsob přepravy zatěžuje životní prostředí. Plně naložená plující loď nahrazuje jeden vlak nebo 50 kamionů. To je důvod, proč evropské státy využívají vodní dopravu a dále ji rozšiřují.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít