Co s přebytkem kapacit?

29. srpna 2013, 12:00 - Miroslav Zámečník
29. srpna 2013, 12:00

K tomu, abychom se dostali na sestupnou spirálu stagnace a postupného úpadku, stačí vyznávat „stabilitu“ a nedělat nic.

Šestatřicáté číslo týdeníku Euro, které se na stáncích objeví v pondělí 2. září, věnujeme jednomu tuzemskému byznysu, který se potýká s přebytkem kapacity. Česko má však mnohem více oblastí, kde se objevuje tenhle problém, než jen hotely. A každý, kdo se jím někdy zabýval, ví, že přizpůsobení kapacity efektivní poptávce je velmi bolestivý proces.

V pražském hotelovém byznysu existuje takový přebytek kapacity, že cenová hladina je ve srovnání s jinými evropskými metropolemi doslova legračně nízká. Hoteliéři se předhánějí, aby měli pokoje obsazené a vykázali tržby, z nichž by byli schopni pokrýt alespoň část fixních nákladů. Co s tím, když doby rychlého nárůstu příjmů ze zahraničního cestovního ruchu jsou passé a další růst bude v lepším případě jen pozvolný?

Jiným odvětvím, kde přebytek kapacit a silný pokles poptávky rozpoutal drsnou cenovou válku, je stavebnictví, jemuž chybějí veřejné i soukromé zakázky. Na celoevropské úrovni je obrovský kapacitní převis v automobilovém průmyslu a přinejmenším západní část kontinentu už před lety dosáhla bodu saturace.

Nejslabší má padáka

Současné potíže souvisejí i s tím, že se Evropa v lepším případě začíná vynořovat z recese, ale ani docela robustní oživení převis neodstraní. Všichni víme, jaké je řešení: nejslabší dostanou padáka a redukce kapacit bude pokračovat do té doby, dokud se nepřizpůsobí reálné poptávce.

V odvětvích s převahou soukromého sektoru to je sice bolestivé, ale funguje to. Co ale s převisem v oborech, které jsou součástí veřejného sektoru v širším slova smyslu? Tam je každé restrukturalizační opatření spojené se zavíráním provozů a propouštěním ještě mnohem komplikovanější. Kupříkladu ve zdravotnictví je pořád ještě příliš mnoho akutních lůžek z toho důvodu, že medicína se velmi změnila a restrukturalizační cvičení skončilo ve fázi analýz.

Obdobně má školství potíže pružně reagovat na demografický vývoj: teď by bylo potřeba víc předškolních zařízení, ale pro změnu je přebytek kapacity na středních školách a brzo bude i na vysokých s tím, jak absorbují početně slabé ročníky z devadesátých let. Dopravní obslužnost je řešena nesrovnatelně dráže, než by bylo pro stejný objem reálně potřebného výkonu nutné, a samostatnou kapitolou je veřejná správa. Ta navzdory pokračující komputerizaci nevykázala žádné zaznamenáníhodné zvýšení produktivity.

Vyznavači stability na spirále stagnace

Jaké je alternativa restrukturalizace? Praktické dopady velmi pomalé či nulové adaptace na změny v poptávce či technologický nebo demografický vývoj neznamenají nic jiného, než že vzácné zdroje jsou umrtvovány tam, kde nepřinášejí žádný nebo jen velmi malý efekt. Jinak řečeno, očekávat vysokou dynamiku udržitelného ekonomického růstu, aniž by se podstatně zvýšila efektivnost a produktivita ve veřejném sektoru, je marné. Zvedání daňové zátěže za účelem pokrývání finančních potřeb veřejného sektoru se promítá do snížení růstového potenciálu soukromého sektoru.

K tomu, abychom se dostali na sestupnou spirálu stagnace a postupného úpadku, stačí vyznávat „stabilitu“ a nedělat nic. Naopak vymanit se z ní bude dřina už z toho důvodu, že v řadě oblastí jsme s opravdovou restrukturalizací pořád jenom na začátku. S tou či onou intenzitou to platí pro celou Evropu, ale je to i náš problém a naše volba.


Čtěte i další komentáře Miroslava Zámečníka:

Světlo na konci HDP tunelu?

Není voják jako voják

Zlaté indické ručičky

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Cnews FM: Sžili jsme se s Firefoxem Quantum, nebo jsme ho vyhodili z okna? [podcast]
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít