Co opravdu potřebují neziskovky

25. června 2012, 15:49 - Muriel Anton
25. června 2012, 15:49

Know-how může často pomoci víc než peníze

Dobrá zpráva je, že se společenská odpovědnost v České republice čím dál častěji stává nedílnou součástí podnikání, a to nejen velkých nadnárodních firem. Je ale škoda, že se pomoc většinou soustředí hlavně na peníze. Ty sice pomohou jednorázově, pro neziskové organizace však může být daleko cennější dlouhodobý přenos know-how a zkušeností mezi neziskovou sférou a světem byznysu. Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak do neziskového sektoru přenést know-how, díky němuž pak může s vlastními zdroji fungovat efektivněji, je dobrovolnictví. Je to forma pomoci, která je pro neziskové organizace prospěšná a pro zaměstnance přitom většinou atraktivní. I lidé z byznysu občas chtějí vykročit ze zaběhnutého prostředí a zkusit si něco nového. I přes to, že se firmy do dobrovolnictví aktivně zapojují, je počet dobrovolníků v Čechách zatím velmi nízký. Podle výsledků průzkumu, který si nechal Vodafone zpracovat, pracuje pro neziskový sektor pravidelně bez nároku na odměnu jen dvanáct procent Čechů, tedy zhruba každý osmý. Zatímco v celé Evropě je to každý třetí. Průzkum také ukázal, že pouze dvě třetiny z Čechů, kteří dobrovolničí, tak činí z čistého altruismu, ostatní v tom hledají nové zážitky a narušení pracovního stereotypu. Češi se totiž při pomáhání chtějí bavit, a nejčastěji se proto věnují činnostem v přírodě, ačkoli sami uznávají, že nejvíce pomoc potřebují senioři a hendikepovaní.
Nemyslím si, že by Češi chtěli pomáhat méně než ostatní Evropané. Z průzkumu vyplývá, že část lidí má dobrovolnictví spojeno s brigádami za socialismu. Je dobré, že i firmy tento názor pomáhají měnit, a nejlépe to mohou dělat právě tím, když část pracovní doby zaměstnancům umožní pracovat pro neziskový sektor. V Nadaci Vodafone se nám velmi osvědčil program Rok jinak, který napomáhá již čtyři roky přenášet know-how ze světa byznysu do neziskové sféry. V programu odborníci z komerční sféry pomáhají profesionalizovat neziskový sektor v oblastech, jako je fundraising, PR a komunikace či vytváření dlouhodobých strategií HR a rozvoje. Od Nadace po celý rok získávají mzdu ve stejné výši, kterou pobírali v komerčním sektoru. Mohou tak pomáhat neziskové organizaci, aniž by se museli obávat poklesu životní úrovně.
Věřím, že přenos know-how mezi neziskovým a komerčním světem bude stále běžnější. Je to totiž výhodné pro všechny strany. Neziskovým organizacím pomáhá získat cenné znalosti, stejně tak je to obohacení i pro zaměstnance z komerčního sektoru. Firmy zase díky tomu mohou pomáhat s dlouhodobým efektem, který není závislý na jednorázové finanční pomoci.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít