Co o firmě sdělit a co zamlčet

12. července 2004, 00:00 - PAVEL HRUBEC, JAKUB TUREK
12. července 2004, 00:00

TISKOVÉ ZPRÁVYFirmy rády referují o nových produktech, méně o svém fungování. Právě to ovšem zajímá média.

Před tiskovou konferencí. foto Profit - Jakub Turek

TISKOVÉ ZPRÁVY

Firmy rády referují o nových produktech, méně o svém fungování. Právě to ovšem zajímá média. Rozpor mezi požadavky novinářů a zájmy vedení firmy musí mít neustále na paměti ten, který píše a rozesílá tiskové zprávy. Je na něm, aby našel rozumný kompromis mezi zachováním obchodního tajemství a mezi atraktivitou zprávy pro média. Pokud místo hospodářských výsledků pošlete pouze obecnou informaci, že obrat podniku vzrostl o 340 procent, těžko z této jednoduché věty udělá redaktor alespoň krátkou zprávu. Chcete-li být vidět, musíte ze svého soukromí sdělit trochu více. Nikdo po vás ovšem nemůže chtít, abyste sdělili všechny podrobnosti. Hádáte správně, že zprávu si s velkou pravděpodobností přečtou i vaši konkurenti. Ale pokud přece jen najdete trochu odvahy a proniknete tak do médií, přečtou si pozitivní informaci o vás i (případní) klienti, nebo vaši (případní) obchodní partneři. A to je dobře. Pokud něco skutečně říkat nechcete, napište to rovnou do tiskové zprávy. Například: „Bližší informace k uzavřenému kontraktu nebudou sdělovány,“ nebo „Další údaje podléhají obchodnímu tajemství.“ Ušetříte si tím odpovídání na telefony či maily novinářů, kteří by se na tyto chybějící informace museli zeptat z profesionální povinnosti. Častými otázkami jsou zejména hospodářské a provozní výsledky nebo důvod odchodu předchozího vedení firmy. KOMU POSÍLAT Aktuální seznamy novinářů zabývajících se příslušným oborem vám za poplatek poskytnou především PR agentury. Za pár korun nebo i zdarma je lze získat od řady novinářů z oboru. Ještě levnější, ale časově náročnější je vytvořit si takový seznam sami. Informace získáte z tiráží časopisů nebo z jejich internetových stránek. Případně lze zavolat do redakce a nechat se spojit s redaktorem, který má oblast vašeho zájmu na starosti. Osobní rozhovor pomůže úvodnímu dojmu, ale nevolejte potom redaktorovi pokaždé, když vydáte sebemenší tiskovou zprávu. Představte si, kdyby mu takhle volalo všech dvacet autorů tiskových zpráv, které během dne dostane. Na začátku vaší komunikace s médii a při nejvýznamnějších událostech je vhodné uspořádat tiskovou konferenci nebo jiné, méně formální osobní setkání s novináři. Získáte cenné osobní kontakty a redaktorům se tak více zapíšete do podvědomí, taková akce vás vyjde na tisíce či spíše desetitisíce korun. Levnější jsou tedy jednotlivá osobní setkání s novináři. Lze je například postupně pozvat na oběd nebo na kávu. NEJEN VELKÉ FIRMY A CELOSTÁTNÍ NOVINY**

Komunikace s médii pomocí tiskových zpráv se netýká jen velkých zavedených firem, ale v jednodušší formě je nezbytná i na regionální úrovni. Například Deníky Bohemia jsou založeny na principu místních redakcí či tak zvaných krajánků, kteří dodávají zprávy většinou do místních listů a nejzajímavější články se tisknou i na celokrajových či celostátních stránkách. Podobně pracují novináři deníku MF DNES, jejichž list sice vypadá v celé republice stejně, ale krajská a někdy i okresní mutace obsahuje zprávy ze světa i z Česka, ale zároveň také z regionu. Česká televize vysílá pravidelné pořady svých krajských redakcí a Nova s Primou se snaží dostat do celostátních zpráv co nejvíce místních lidí.

Celostátním médiím navíc velmi zdatně konkurují místní tiskoviny, regionální internetové servery a lokální rozhlasové stanice. Všichni jejich redaktoři doslova skočí po jakékoliv zajímavé zprávě, kterou jim dokážete podat v atraktivním balení na stříbrném podnose.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít