Co lze nalézt mezi Japonci

22. března 2004, 00:00 - DANA VÍTOVÁ
22. března 2004, 00:00

V POŘADÍ TŘETÍ REŽIJNÍ POČIN SCENÁRISTKY, REŽISÉRKY A PRODUCENTKY SOPHIE COPPOLOVÉ, KTERÁ FILM ZTRACENO V PŘEKLADU NATOČILA ZA SEDMADVACET DNÍ V PRODUKCI SVÉHO OTCE. UKAZUJE, ŽE TALENT JE DĚDIČNÝ A JABLKO ZDE NEPADLO DALEKO OD STROMU.

Třiatřicetiletá Sophie se díky této originální romantické komedii se třemi hvězdami a spoustou Japonců stala v historii Oscarů třetí ženou a zároveň první Američankou, nominovanou na cenu v kategorii za režii. Zároveň získala ocenění za scénář a film posbíral iněkolik prestižních Zlatých glóbů, včetně ceny za nejlepší komedii, scénář a herecký výkon Billa Murraye. Kde všude se může člověk ztratit? V cizí zemi, v cizím jazyce, ve vlastních vztazích i sám v sobě. Ke znovunalezení ve spoustě prázdných slov, gest a formalit mnohdy stačí to, co vnímáme mimoděk, intuitivně, srdcem. To, co nemusí být vyřčeno, co snadno zmizí z překladu a co není jednoduché zachytit. Ale když se to stane, pak je to dar. Platí to i o příběhu hlavních hrdinů, kteří stráví, zprvu vedle sebe a posléze společně, pár dní v luxusním hotelu uprostřed Tokia. Půvabná inteligentní Charlotte je čerstvou absolventkou prestižní univerzity, hledající vlastní seberealizaci, zoufale frustrovanou z dvouletého manželství s věčně zaneprázdněným módním fotografem Johnem. Bob je stárnoucí herec se stoickým klidem akceptující skutečnost, že už má to nejlepší za sebou, ať jde o hereckou kariéru či o pětadvacetileté manželství. S vědomím dvoumilionového kontraktu a s klidem stoprocentního profíka plní vše, co se od něho žádá v rámci kampaně na vodku, v níž po večerech utápí samotu a nudu. A to až do chvíle letmého úsměvu, který zachytí ve výtahu, pohledu zvláštní mlčenlivé dívky, uzavřené do sebe. Pár náhodných setkání v hotelovém baru, záblesky sympatií a první okamžiky souznění, ať už jde o potřebu komunikace či vyčerpávající nespavost, vede ke společně stráveným chvilkám v cizím městě a cizí společnosti, která se sice snaží tvářit americky, ale pro oba Američany je až mimozemsky vzdálená. A pomaličku se rodí vztah. Obyčejný a přesto okouzlující příběh, který baví, dojímá, naplňuje smutkem i nadějí a potěší duši i srdce, unavené hollywoodskými kýči. Sophie Coppolová skvěle napsala a natočila nesmírně lidský a vtipný film, který odhaluje dnešní Tokio udivenýma očima současných Američanů, humorně srovnává nesrovnatelné kultury, což mu dodává fantastickou atmosféru - prostředí citlivě zachytil kameraman zvukomalebného jména Lance Acord - a ještě k tomu nabízí romanci, která má napětí a doslova magické jiskření. Je to samozřejmě i zásluha obou herců - Scarlett Johanssonová už párkrát dokázala, že není hvězdička, ale herečka, a Bill Murray je nedostižný.

(Ztraceno v překladu Lost in Translation,

USA 2003, režie: Sofia Coppolová

Hrají: Bill Murray,Scarlett Johansson, Giovanni Ribisi)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít