Cizinci pronajímají, Češi kupují

14. května 2007, 00:00 - PETR BÝM
14. května 2007, 00:00

LOGISTICKÉ AREÁLY Logisticko-průmyslové areály jsou v módě. Podle odborných studií se ale poptávka liší podle toho, zda jde o firmy domácí či zahraniční. První si sklady či haly raději kupují, druzí pronajímají. Podle prognózy britské společnosti Scottish Widows Investment Partnership se budou výnosy z komerčních realit v Evropě v příštích pěti letech zvyšovat.

LOGISTICKÉ AREÁLY Logisticko-průmyslové areály jsou v módě. Podle odborných studií se ale poptávka liší podle toho, zda jde o firmy domácí či zahraniční. První si sklady či haly raději kupují, druzí pronajímají.

Podle prognózy britské společnosti Scottish Widows Investment Partnership se budou výnosy z komerčních realit v Evropě v příštích pěti letech zvyšovat. Rekordmanem v této oblasti mají být logistické parky. V tomto segmentu se průměrné výnosy budou pohybovat nad úrovní deseti procent. Zvláště výrazná bude podle citované studie poptávka ve střední a východní Evropě. Aktuální situace na českém trhu skladových a průmyslových nemovitostí tomu odpovídá. Hodně se staví a pochopitelně i pronajímá. České firmy ovšem v nových areálech zakotví jen zřídkakdy. „Je to dáno i historicky. Část českých manažerů stále žije ve stereotypu, podle nějž musí výrobní firma vlastnit i výrobní provozy,“ vysvětluje Přemysl Vávra ze společnosti AAAIndustry. Podle něj tak ovšem mají domácí společnosti v potřebných realitách uloženu značnou část svého kapitálu, což je z ekonomického hlediska neefektivní. „Zavedená firma se stabilní produkcí, kde nelze očekávat nějaký výrazný růst, by měla stavět nebo kupovat. Naopak firma expandující by si potřebné skladové či výrobní prostory měla pronajímat, protože jenom tak může pružně reagovat na rostoucí potřeby,“ říká Vávra.

Jiní odborníci ovšem upozorňují i na to, že hlavně pro menší společnosti jsou pronájmy prostor v moderních logistických parcích problematické. Sjednávají se totiž minimálně na pět let. Limitujícím faktorem je i minimální rozsah ploch, které neklesají pod výměru jednoho tisíce metrů čtverečních.

**POPTÁVKA SÍLÍ, ALE NÁJMY KLESAJÍ

Realitní kancelář AAAIndustry předpokládá, že se v letošním roce nákupní, respektive investiční ceny logistických areálů zvýší až o osm procent. Velcí institucionální investoři se totiž v posledních letech zaměřili právě na postkomunistickou Evropu a jejich poptávka žene ceny vzhůru. Přitom úroveň nájmů naopak dlouhodobě klesá. Ze strany přímých uživatelů je zájem velký, což plyne z výhodné geografické polohy Česka (loni největší nájemní kontrakty uzavřela společnost DHL), ovšem konkurence je rok od roku silnější. Zatímco v devadesátých letech nájemné činilo zhruba šest eur měsíčně za metr čtvereční (nominace nájemného v eurech je ochranou před neustále zpevňující korunou), v roce 2002 už činilo 5,25 eura. Tento vývoj pokračuje. Nedávno publikovaná analýza Prague City Report uvádí, že letos se metr plochy v nových parcích pronajímá za 4,3 až 4,6 eura. A pokud jde o sklady většího rozsahu, pak nájemné klesá až na 3,5 eura za měsíc a metr.

Celková plocha nových areálů se rychle zvyšuje. Loni přírůstek jenom v oblasti Prahy (areály se staví na její periferii) činil 20 procent, přitom výstavba nabírá obrátky v jiných regionech, v první řadě v Brně a Plzni. Dálniční tahy D1 a D5 jsou pro výrobce i distributory nejatraktivnější, ale velké zahraniční investice třeba na severu Moravy začínají také poutat jejich pozornost.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má…
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Komentář: Řídím rád, ale příchodu autonomního řízení se nemohu dočkat
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek. Designem nepřekvapí
Technologie
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Huawei Mate 10: první dojmy z nové řady inteligentních phabletů (video)
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít