Menu Zavřít

Cizinci objevují české greeny

9. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Až devatenáct tisíc zahraničních turistů si loni v Česku zahrálo golf. Profilovat se jako významná golfová destinace ale není v blízkosti států s dlouhou golfovou tradicí či s „výhledem“ na moře vůbec jednoduché. Odborníci se shodují, že jedinou cestou je lákat turisty na kombinaci golfu s dalšími aktivitami.

Putting green a driving range Golf Clubu Mariánské Lázně.

Autor: Martin Siebert

Česko má téměř osmdesát golfových hřišť a mnoho dalších ve výstavbě. V tomto ohledu je nejrozvinutější zemí bývalého východního bloku. Podle výkonného ředitele Mezinárodní asociace golfových tour operátorů Petera Waltona má Česko potenciál stát se jednou z nejúspěšnějších golfových destinací ve střední Evropě. Walton to konstatoval poté, co bylo Česko před třemi lety asociací zvoleno „Neobjevenou golfovou destinací roku“. Tuzemská hřiště, Česká golfová federace i státní agentura CzechTourism se snaží na tento úspěch navázat a přivábit na české greeny další zahraniční golfisty.

CzechTourism, který český golf již čtvrtým rokem systematicky propaguje v zahraničí, tak od loňska činí pod sloganem „Czech Republic – The Golf Republic“. Co Česko ale zahraničním golfovým turistům skutečně nabízí? „Těžko můžeme konkurovat tradičním golfovým zemím, jako jsou Velká Británie a Irsko. To platí i o destinacích, kde je golfová sezona díky klimatickým podmínkám mnohem delší než ta naše a kam s oblibou vyráží i řada českých golfistů, tedy o Španělsku, Portugalsku a dalších,“ říká Lenka Vostrá, koordinátorka golfové turistiky agentury CzechTourism. Česko ale prý může zahraničním turistům nabídnout alternativu k tradičním destinacím a lákat především na nabídku spojení golfu s dalšími aktivitami, s památkami či kulturou.

Ve stejném duchu hovoří také generální sekretář České golfové federace Miroslav Holub. „Z pohledu turistiky je v Česku nutné golf s něčím spojit. Podle mého názoru totiž čistě za ním nikdo nepřijede,“ říká. Jako dobrý příklad hřišť, která nabízejí „něco víc“, uvádí Karlštejn, Konopiště nebo Hlubokou, kde má turista jedinečnou možnost spojit výlet za golfem s prohlídkou památky.

Na východní frontě zatím klid

Strategickou výhodou Česka je podle CzechTourismu fakt, že je jednoznačně na vedoucím místě mezi všemi zeměmi bývalého východního bloku, a to jak počtem registrovaných hráčů, tak také počtem golfových hřišť. Získává tak náskok v rekrutování hráčů z řad obyvatel země i v propagaci tohoto sportu za hranicemi. Například Polsko je prakticky na počátku rozvoje golfové scény. Slovensko a Maďarsko nejsou o moc dál, nicméně se i jejich golfová infrastruktura v poslední době rozvíjí. Oba tyto státy se tak mohou v budoucnosti stát významnou konkurencí České republiky.

Dosud však Česko vede a každoročně se mu daří přilákat více zahraničních turistů dychtících po golfu. Zatímco v roce 2007 si minimálně jednou na některém z našich hřišť zahrálo 14 až 16 tisíc zahraničních golfistů, loni tuto možnost využilo 15 až 19 tisíc hráčů. Vyplývá to z průzkumu, který pro agenturu CzechTourism vypracovala společnost KPMG.

Loni podle KPMG přijelo do Česka za golfem nejvíce Slováků a Němců. Následovali turisté z Rakouska, Dánska, Skandinávie, Beneluxu a Británie. Menší zastoupení měly zámořské země a ostatní evropské státy. Průzkum také ukázal zřejmý nárůst zájmu z Ruska a asijských zemí.

Sport pro každého

Golfová turistika předpokládá rozvinutou infrastrukturu. V tomto směru se tuzemsko stále zlepšuje. V roce 1990 zde bylo pouhých osm hřišť. Aktuálně je jich 79 a do konce roku by měla přibýt další. Golfista zde najde luxusní rezorty i kvalitní veřejná hřiště, kde si může zahrát bez „zelené karty“, tedy bez úspěšného složení zkoušek způsobilosti ke golfové hře. Roste také obliba tohoto sportu mezi Čechy. Zatímco rok po sametové revoluci se v tuzemsku podle České golfové federace golfu věnovaly pouze dva tisíce lidí, nyní je to více než 41 tisíc hráčů. Podle počtu hráčů je tak golf v současné době osmým nejpopulárnějším sportem v zemi.

ODKUD PŘIJÍŽDĚNÍ CIZINCI

Slovensko - 19 %

Německo - 18 %

Rakousko - 12 %

Rusko, Asie - 10 %

Benelux - 9 %

Francie, Itálie, Španělsko - 8 %

Skandinávie - 8 %

Velká Británie a Irsko - 6 %

USA, Kanada - 4 %

Švýcarsko - 2 %

Ostatní - 4 %

Pozn.: údaje za rok 2008

Pramen: KPMG, CzechTourism

„Zcela jednoznačně je možné pozorovat nesmírnou eskalaci zájmu Čechů o golf. Zároveň se mění i nazírání veřejnosti na golf jako sport pro horních deset tisíc. Golf se stává rodinnou záležitostí, dostává stále větší prostor i v médiích, vznikají nová hřiště. Golf také začíná být atraktivní pro nastupující mladou generaci,“ míní Jiří Palát, výkonný ředitel Golf Resortu Konopiště.

Trend potvrzuje i Lucie Cikánová z marketingového oddělení Golf Resortu Karlovy Vary. „Zájem Čechů o golfovou hru v posledních letech vzrostl, což dokazuje i zvyšující se počet juniorů. V současné době patří mezi členy Clubu Karlovy Vary více než 110 dětí a náctiletých,“ říká.

Popularitě golfu v tuzemsku i povědomí o Česku jako golfové destinaci by navíc mohl pomoci turnaj nejlepší evropské golfové profesionální série – European PGA Tour, který se odehraje na přelomu července a srpna v Čeladné. Prestižní akce, která v Česku proběhne poprvé po dvanácti letech, přitáhne pozornost českých i zahraničních médií.

To vše podle lidí z oboru motivuje další investory, aby budovali nová hřiště a rozšiřovali tuzemskou golfovou nabídku.

Cizinci míří do Prahy a do lázní

Stoupající počet hřišť ale sám o sobě zahraniční turisty do Česka nenaláká. Golfisté ze zahraničí jsou podle Vostré zvyklí na určitý standard služeb, který automaticky očekávají i na dovolené. Prostředí, tedy kvalitní udržované hřiště, reprezentativní klubovna, doprovodné služby, catering, to je jen polovina úspěchu. Nepochybně se na něm velkou měrou podílí kvalitní a ochotný personál. „V tomto ohledu platí stejné pravidlo jako ve všech službách.

Host možná nedá svou nespokojenost přímo najevo, ale rozhodně se k nám už nevrátí. Podle průzkumu firmy KPMG k nám navíc většina golfových turistů přijela na základě doporučení. Nespokojený golfista nás rozhodně nedoporučí,“ upozorňuje Vostrá.

Žádný komplexní průzkum monitorující, která tuzemská hřiště zahraniční turisté preferují, zatím neexistuje. Preference Čechů ale každoročně mapuje česká verze magazínu Golf Digest ve své anketě Hřiště roku. Podle výsledků z letošního března si v současné době nejlépe vede osmnáctijamkový rezort v Dýšině poblíž Plzně. V předchozích dvou letech hlavní kategorii ovládl liberecký Ypsilon. Ten letos skončil na druhém místě, třetí byla Nová Amerika.

Zahraniční turisté míří podle Vostré především do Prahy a několika kvalitních hřišť v jejím okolí. „Je tomu tak díky kvalitním službám na evropské úrovni a také díky dobré dopravní dostupnosti. Pak musíme určitě zmínit i příhraniční oblasti, zejména západočeské lázně, kam přijíždí řada turistů nejen za kvalitními lázeňskými službami, ale právě i za golfem,“ osvětluje Vostrá.

Bílé límečky na zelených hřištích

Golfová turistika má potenciál stát se významným zdrojem příjmů z cestovního ruchu. Nejpočetnější skupinou (zhruba jedna třetina) zahraničních golfistů přijíždějících do Česka jsou totiž podle společnosti KPMG takzvané „bílé límečky“. Jedná se o zástupce středního a vyššího firemního managementu, kteří mají poměrně vysoké příjmy a hodně volného času.

Průzkum také ukázal, že zatímco v Česku tvoří zhruba třetinu golfistů ženy, na příjezdech zahraničních golfistů se turistky podílejí jen šestnácti procenty. Společnost KPMG předpokládá, že ani v příštích letech nepřesáhne jejich zastoupení jednu čtvrtinu.

Podstatná většina (90 procent) zahraničních golfistů přijela v loňském roce do Česka primárně za účelem hraní golfu. Další aktivity, kterým se během svého pobytu turisté věnovali, brali jako doplňkové. Srovnatelnou měrou využívali obě možnosti, jak Česko navštívit, tedy individuálně či s agenturou.

Dvacet procent tržeb

Zahraniční turisté tvoří nezanedbatelnou část návštěvníků tuzemských, především pak těch prestižních hřišť. Českým rezortům navíc v současné době ubývají vlivem globální recese komerční turnaje a další firemní akce.

„Pokud nepočítáme členy Golf Clubu, kteří navštěvují golfová hřiště často, můžeme potvrdit, že většina našich tržeb připadá na zahraniční klientelu,“ přibližuje Lucie Cikánová z marketingového oddělení Golf Resortu Karlovy Vary. V případě Golf Resortu Konopiště připadá na zahraniční klientelu dvacet procent z celkového objemu tržeb.

PRESTIŽNÍ PGA TOUR V ČESKU

Ve dnech 30. července až 2. srp na bude 36jamkové hřiště Prosper Golf Resortu Čeladná v Moravskoslezském kraji hostit turnaj nejlepší evropské golfové profesionální série – European PGA Tour. Turnaj ponese název Moravia Silesia Open 2009. Prestižní golfová událost se do tuzemska vrací po dlouhých dvanácti letech. Čeladná je v plné přípravě na očekávaný turnaj, na který by podle pořadatele mělo dorazit až 15 tisíc diváků.

Stojí-li o zahraniční turisty, spolupracují golfová hřiště se sektorem ubytovatelů, dopravců, touroperátorů a dalších služeb. Vznikají pak balíčky služeb, které může turista využít. „Již několik let se cíleně věnujeme zahraniční golfové turistice. V současnosti spolupracujeme s desítkami cestovních kanceláří, agentur a touroperátorů z celého světa,“ popisuje Palát. Kromě toho se konopišťské hřiště prezentuje na významných výstavách a veletrzích v zahraničí, zve zahraniční novináře a golfové touroperátory na takzvané „press tripy“ a „fam tripy“, inzeruje v zahraničních golfových magazínech a časopisech věnujících se cestování a trávení volného času. „Přímo také spolupracujeme s mnoha významnými zahraničními golfovými rezorty zejména v zemích, které přímo sousedí s Českou republikou,“ dodává Palát.

Středočeská golfová velmoc

Tuzemská golfová hřiště bojují se stále sílící konkurencí. Již dnes by fungující a rozestavěné areály dokázaly splnit nároky i více než dvojnásobného počtu zájemců.

Z pohledu přibývajících nových hřišť to nejvíce houstne ve Středočeském kraji. Koncem května se tu počet zdejších hřišť rozrostl o areál v Berouně na Veselé na celkových osmnáct, což je nejvíce v zemi. Nové hřiště, které vyrostlo na místě bývalého vojenského prostoru lemovaného brdskými lesy, má i v početné konkurenci nemalé cíle. „Beroun Golf Resort má ambice stát se jedním z nejprestižnějších hřišť v celoevropském měřítku,“ nešetřil při oficiálním představení areálu optimismem jeho ředitel Vojtěch Matějček. Hrdě prezentoval hrací plochu, kterou navrhl známý golfový architekt Les Furber (na „svědomí“ má mimo jiné také golfové hřiště na Karlštejně). Areál má být zaměřen především na členy klubu, které podle Matějčka mnohá česká hřiště vnímají spíše jako nutnost. „Zahraniční golfoví turisté jsou ale jednou ze skupin, kterou bychom rádi oslovovali i v době, kdy bude klub již uzavřen pro tuzemskou nečlenskou klientelu. Nemáme na mysli golfové autobusy, ale menší skupinky, které kromě nás navštíví i hřiště v okolí,“ plánuje Matějček.

BRAND24

Hustá síť hřišť na relativně malém území sice znamená tvrdší konkurenční boj o členskou základnu a firemní akce, z pohledu golfové turistiky ale představuje spíše výhodu. Střední Čechy a metropole s dalšími šesti hřišti nabízejí turistovi rozmanité golfové útočiště. „Je zde příležitost využít takzvaný multiplikační efekt, kdy se střední Čechy s Prahou v jejich centru stávají ideálním místem golfových pobytů,“ míní Matějček.

Letos v březnu oficiálně vstoupil na středočeské „golfové hřiště“ také Golf Resort Paradise v Benátkách nad Jizerou. Podle marketingového ředitele areálu Oldřicha Šámala dokáží středočeská golfová hřiště fungovat vedle sebe díky tomu, že každé z nich nabízí něco trochu jiného. Každé golfové hřiště je díky jedinečnému terénu, výhledu na okolí zázemí, službám a zaměření na cílovou skupinu originálem.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).