Menu Zavřít

Čipy z Lanškrouna dobývají svět

28. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Za sedm let od svého vzniku se stala lanškrounská firma LUX-IDent jedním z největších výrobců identifikačních čipů ve střednía východní Evropě. Zejména díky svému inovátorskému přístupu loni vyhrála soutěž Vodafone Firma roku v Pardubickém kraji.

Petr Vičar

Autor: Jakub Stadler

Vstoupit do podnikání s nulou a do pěti let dosáhnout tržby přes 100 milionů korun. Sen mnoha podnikatelů, který dokázali Michal Smetana a Petr Vičar přenést do reality.

Druhý jmenovaný přitom přiznává, že když začínali v roce 2002 ve čtyřech lidech s podnikáním, neměli žádné zkušenosti. „Začínali jsme bez detailních znalostí výrobních postupů a s minimální představou o trhu, na který vstupujeme,“ vzpomíná jednatel společnosti Petr Vičar, který je od samého začátku zodpovědný za prodej a péči o zákazníky.

Ročně přes pět milionů čipů

Klíč k úspěchu podle něj tkví v každodenní tvrdé práci kolegů a zaměstnanců, díky níž firma došla tam, kde je dnes – patří mezi přední evropské vývojáře a výrobce speciálních čipových tagů po bezkontaktní identifikaci osob, zvířat, zboží či předmětů. Společnost, která dnes zaměstnává okolo 65 lidí, vyrobí ročně přes pět milionů identifikačních čipů. Letos plánuje výrobu navýšit o pětinu na šest milionů čipů. „Spolupracujeme s významnými světovými dodavateli i odběrateli. Téměř 90 procent naší produkce exportujeme do desítek zemí několika kontinentů,“ říká Vičar.

Čipy se chystá vyvážet i do Ameriky

VODAFONE FIRMA ROKU

Do soutěže Vodafone Firma roku 2008 se přihlásilo 3220 firem z celého Česka. Kritériem pro účast byl maximální obrat společnosti 1,4 miliardy korun. V krajských kolech byly firmy hodnoceny na základě skóringu vypočítaného z rentability, likvidity, zadluženosti, aktiv, ziskovosti a produktivity firmy, dále ratingu Hospodářské komory a hodnocení poroty. Ve finále pak odborná porota posuzovala firmy na základě prezentace a znalosti podnikatelského prostředí. Zájemci o účast v letošním ročníku soutěže se mohou přihlásit už od dubna na www.firmaroku.cz.

V loňském roce vzrostl obrat LUX-IDentu o 20 procent na 125 milionů korun. „V prvních měsících letošního roku se nám zatím růst daří udržet, otázkou však je, jaký bude další vývoj u zákazníků na pro nás nejdůležitějších trzích v Německu, Rakousku a Americe,“ popisuje Vičar. Právě Amerika je zcela novým trhem, na který společnost letos hodlá vstoupit. „Chystáme se etablovat jako dodavatel předlaminátů u tamních výrobců bezkontaktních identifikačních karet a chceme posílit své aktivity, jako jsou tagy pro identifikaci hospodářských zvířat a domácích mazlíčků,“ prozrazuje strategii pro letošní rok Vičar.

Zákazníky se firma snaží oslovit na světových veletrzích a výstavách, nové kontakty získává rovněž přes internet a částečně využívá výpomoc od agentury CzechTrade.

BRAND24

Jedním z prestižních podniků, na kterém se společnost doposud mohla podílet, byla spolupráce se Státní tiskárnou cenin na projektu zákaznické In-karty pro České dráhy.

Výhled do budoucna hodnotí Vičar pozitivně. Podle výzkumných agentur totiž obor radiofrekvenční identifikace prudce poroste. „Budeme se s tímto oborem setkávat čím dál více – ať již ve formě přístupových a firemních docházkových systémů, tak i například u automobilových imobilizérů, čipových karet v dopravě či elektronických pasů,“ dodává Petr Vičar.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).