Menu Zavřít

Čínský lesk Vánoc

18. 12. 2006
Autor: Euro.cz

VÝROBA VÁNOČNÍCH OZDOBTradiční výrobě skleněných vánočních ozdob zřejmě zvoní hrana. „Situace na trhu je pro jejich výrobce v Česku kritická,“ říká jednatel firmy Neor z Trhové Kamenice na Chrudimsku Miroslav Brázda.Asijští obchodníci s razancí sobě vlastní potvrzují, že byznys nezná hranice ani nevyznává náboženství.

**VÝROBA VÁNOČNÍCH OZDOB

Tradiční výrobě skleněných vánočních ozdob zřejmě zvoní hrana. „Situace na trhu je pro jejich výrobce v Česku kritická,“ říká jednatel firmy Neor z Trhové Kamenice na Chrudimsku Miroslav Brázda.

Asijští obchodníci s razancí sobě vlastní potvrzují, že byznys nezná hranice ani nevyznává náboženství. Vrhli se totiž i na výrobu pro ně dříve neznámých symbolů křesťanských svátků. A jako v jiných případech s nimi zaplavují evropské tržnice. Domácí produkci válcují nízkými cenami. „Jelikož jsou výrobky z Číny deklarovány pro celní účely za zlomek skutečné ceny, nepomůže ani navýšení cla,“ stěžuje si Miroslav Brázda, jednatel společnosti Neor vyrábějící vánoční ozdoby.

V současné konkurenci je podle něj perspektiva tohoto tradičního oboru mizivá.

Český výrobce je prý velmi snadnou kořistí i pro státní úředníky. Ti podle Brázdy mají radost z každého padlého podnikatele. Jednatel tvrdí, že přednost a výhody má pouze zahraniční kapitál. „Proto jsem rozhodnut přesunout své podnikání kamkoli jinam do zahraničí, a to je zkušenost mnoha firem. V Česku neznám takovou, která nemá v tomto oboru problémy a nepropouští lidi,“ dodává.

Od roku 2001 výroba nepřináší zisk a musí se dotovat z jiných aktivit. Výroba klesá a úměrně k tomu řídnou i řady zaměstnanců. „Naše firma ještě lidi nepropustila, ale už mě nebaví dělat státu medvědí službu za účasti horlivých státních úředníků,“ podotýká.

Skončily časy, kdy výrobci s chutí a elánem vymýšleli, jakými novinkami oči zákazníků překvapí. „Není doba na trendy. Vyrobíme, cokoli si zákazník objedná,“ zoufá si Brázda. Přesto se snaží nedělat tuto ušlechtilou práci mechanicky a vždy chce zaujmout něčím novým. Letos například obohatili nabídku o barevně sypané koule z čirého skla. Koule jsou tradičně nejžádanějším vánočním zbožím a ústa zručných pracovníků je vyfoukávají do velikostí od tří do patnácti centimetrů.

BRAND24

Firma letos vyrobí statisíce ozdob, jež pouze z deseti procent zůstanou v Česku. Převážná část lesknoucích se předmětů míří do Spojených států, Německa, Francie, Nizozemska nebo Itálie. Ojedinělou se stala poptávka švýcarských motorkářů, kteří chtěli mít symboly své záliby zvěčněné i na vánočních stromcích. „Vyrobili jsme pro ně stříbřené koule s černým módním airbrushem ve tvaru orla,“ prozradil Brázda zatím nejkurioznější požadavek klientů.

Čeští výrobci uspěli v očích zahraničních zákazníků nejčastěji na specializovaném veletrhu ve Frankfurtu, kde už získali několik předních ocenění. Teď se však pravděpodobně na veletrzích odmlčí. „Na výstavy už nejezdím, protože Čína vše zkopíruje,“ vysvětluje Brázda. Tradiční tvořivost a kvalita jsou jedinou zbraní českých výrobců proti agresivní asijské konkurenci. „V Číně mají mnohem nižší náklady, takže i při například trojnásobném zisku jsou cenově výhodnější,“ upozornil Brázda. Zatímco ještě před několika lety zaměstnával třicet lidí, nyní to je necelá desítka pracovníků.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).