Čínská taškařice. Kopírujte a nic se vám nestane

Jaroslav Matějka 17. června 2016, 14:56  -  Jaroslav Matějka
17. června 2016, 14:56

Před deseti lety se rozjela čínská automobilové kopírka. Kradlo se ve velkém. Během následujících let od toho ale ti největší ustoupili, postavili svoje designérské týmy, najali talenty ze světa. Případy zlodějin však zcela nezmizely.

Jaguar Land Rover (JLR) zkraje měsíce zažaloval Jiangling Motor za neustávající propagaci jeho crossoveru Landwind X7, věrné kopie modelu Range Rover Evoque. Nápodoba se prodává v miliardové zemi od loňského roku.

Britský prémiový automobilový výrobce také požádal čínský státní úřad, který má v gesci ochranu duševního vlastnictví, aby okamžitě anuloval patentová práva Jianglingu na Landwind X7.

K nerozeznání. Vlevo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.

Jiangling je malý výrobce, vznikl v roce 2004. Střetu se světovou automobilovou ikonou se ale na domácí půdě nebojí. Dokázal to tím, jak rychle reagoval. Požádal regulátory, aby revokovali usnesení o patentových právech modelu Evoque. Načež ti rozhodli k překvapení všech: oba modely by měly pozbýt v Číně svoje patentová práva!

Je naprosto zřejmé, že práva plagiátu, na první pohled nerozeznatelného od originálu, by měla pozbýt platnosti okamžitě. Ale proč by se tak mělo stát v případě modelu Evoque? To nechápal nikdo. Navíc v takovém případě JLR nemá téměř žádnou šanci uspět v soudní při odehrávající se v Pekingu.

Ještě otřesnější bylo podle analytika Yang Jiana vyznění sporu Hondy s malým místním producentem Šuanghuan Automobile. V roce 2004 ho japonský výrobce zažaloval za to, že zkopíroval crossover CR-V. Soud se dlouhé roky k ničemu neměl. Mezitím centrální vláda revokovala licenci Šuanghuan Automobile, protože vyráběl jen málo aut.

Vyšší soud v provincii Hebei nakonec rozhodl až letos v dubnu. Honda musí zaplatit společnosti Šuanghuan Automobile jako kompenzaci 16 milionů juanů (57,6 milionů korun). Za co? Malinkého výrobce zastrašovala.

Podívejte se na pět nejlepších SUV bez elektronického omezovače

Pět nejlepších SUV do levého pruhu německé dálnice

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přiznat daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. ledna
Vytápění bytu: Teplárny udrží ceny tepla v roce 2018 na uzdě
Jak si u půjčky zařídit odklad splátek
Na které dani si z vašeho platu vezme stát nejvíc?
Je dobré znát plat kolegů?
Auta
10 nejhorších aut roku 2017 podle Euro NCAP: Propadl Fiat,…
Konec světa? SUV Ferrari je už „hotová věc“. Představí se do roku 2022
Škoda Kamiq: Teoretický konkurent Dacie Duster se ukázal na prvních fotkách
Hyundai Veloster má stále o jedny dveře méně a nabídne až 275 koní
Nissan Xmotion ukazuje, jak budou vypadat příští SUV japonské značky
Technologie
Jak autor Litecoinu k milionům přišel aneb další možná manipulace v kryptosvět
In Karta konečně v mobilu. České dráhy vylepšují aplikaci Můj vlak
Nové řadiče Thunderboltu. Umí DisplayPort 1.4 a periférie se dají připojit i k USB
Manipulace s Bitcoinem. Růst ze 150 na 1000 dolarů mohl způsobit jediný člověk
Panasonic ukázal první televizory OLED s podporou HDR10+
Hry pro příležitostné hráče