Čím lépe, tím hůře

25. února 2008, 00:00 - Libuše Frantová
25. února 2008, 00:00

O odstraňování bariér mají členské země Unie rozdílné představy.

Hlavní motto českého předsednictví v Radě Evropské unie „Evropa bez bariér“ zní sice krásně, ale kdoví, zda a jak rychle bude naplněno. O odstraňování bariér mají totiž členské země poněkud rozdílné představy. A kdyby se některé z nich uskutečnily, možná že bychom ani moc neplesali.

Původní členské země Unie nechtějí doplácet na odliv výroby směrem na východ. Nové členské státy jim konkurují nejen nižší cenou práce, ale také nižšími daněmi z příjmů firem, což jsou lákadla, kterým dnes nadnárodní společnosti jen těžko odolávají. Evropská komise sice ustoupila od radikální změny – jednotné evropské sazby daně z příjmů právnických osob, protože to by bylo pro většinu zemí nepřijatelné – ale připravuje jiný kontroverzní návrh – jednotný konsolidovaný základ daně v celé Evropské unii.

Nadnárodní firmy by si prostě sčítaly své zisky a ztráty ve všech zemích Evropské unie, a pak by celkový daňový základ rozpočítaly mezi jednotlivé státy. V praxi by to poškodilo země, které mají nižší daně, a to jsou většinou nové členské státy Unie. Pokud by například španělský výrobce aut Seat byl ve ztrátě a mladoboleslavská Škodovka v zisku, mateřský německý koncern Volkswagen by zahrnul ztráty a zisky do hospodářských výsledků celé skupiny a daňový základ by rozpočítal. Celkově by zaplatil nižší daně, Španělsko by vybralo daně i od ztrátového podniku a Česko by od mladoboleslavské Škody dostalo méně než při současném způsobu zdanění.

Podle českého vicepremiéra Petra Nečase tento návrh vychází z logiky: „dobře, ať od nás odchází výroba směrem na východ, ale my si ten zisk stejně přetáhneme k nám“.

Odborníci se navíc bojí, že sjednocování výpočtů základu daně je jen prvním krokem k harmonizaci daňových sazeb. Jak dlouho by pak bylo pro nadnárodní firmy výhodné, aby budovaly závody ve východní Evropě? Jen dokud by tady byly platy mnohem nižší, než jsou u nich doma.

A tak bychom se ocitli v poněkud absurdní situaci: čím víc by se mzdy v Česku přibližovaly těm vysněným německým, tím rychleji by se možná dělníci ve Škodovce ocitli na dlažbě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Tento pátek bude svátek
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít