Menu Zavřít

Čím dražší, tím lepší

25. 8. 2010
Autor: Euro.cz

My, obyvatelé střední Evropy, nejsme na nějaké utahování opasků zavedení. A krize nám vysloveně nepřeje – otravné jsou především nejrůznější červené statistiky, které se v souvislosti s ní neustále objevují.

Podle jedné z nich roste česká ekonomika poprvé za uplynulých deset let pomaleji než německá. Tuzemský růst HDP o 2,2 procenta trumfli Němci dokonce dvojnásobně. V obou zemích se přitom průmyslová výroba ve srovnání s loňskem zvýšila o desetinu, vývoz o pětinu.

Němci mají ale na boj s krizí svůj zvláštní recept. V prvním pololetí roku 2010 začali totiž víc rozhazovat. Nadstandardní spotřeba domácností zachránila loni také polskou ekonomiku, když se zvýšila o dvě procenta. A letos roste stejným tempem. Jestli se chce německé hospodářství i v příštích měsících udržet ve stejné kondici, má se podle expertů spoléhat právě na rostoucí konzum.

Češi se ve spotřebním chování podobají spíše Slovákům, kteří se poslední dobou až nezdravě mírnili. Hospodářská krize nepřeje například naší touze stíhat módní trendy. Rapidní pokles nákupů oblečení postihl zejména renomované prodejce, nejvíce pak prodejny v menších městech. Ty zaznamenaly i 35procentní meziroční úbytek tržeb.

Rozhodně to neznamená, že bychom chodili nazí. Jen se podobně jako v případě cigaret začínáme po­ohlížet po levnějším sortimentu a místo značkových prodejen zamíříme častěji do tržnice nebo supermarketu. Podle nedávno uveřejněného pořadí prodejců oděvů právě Tesco vykazuje víc než solidní tržby. Na v pořadí druhý New Yorker, který se specializuje na módu pro mladé, má náskok téměř 3 miliardy korun.

BRAND24

Příkladná je ale situace v sortimentu pro kutily. Hobbymarketům jako by se recese úplně vyhnula. Ve sto třinácti provozovnách pěti největších řetězců nechávají Češi ročně kolem 30 miliard korun. Našinec totiž místo utrácení za drahé služby raději řeší úpravy zahrady i nemovitosti svépomocí.

Jestli tedy chceme soupeřit s Němci, vzhůru na nákupy. A pamatujte: Čím dražší, tím lepší!

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).