Menu Zavřít

Cíl: Generace Y

22. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Portál Stream.cz se zaměří na ročníky 1980 a mladší

Po televizi Prima má Miloš Petana nového „koníčka“. Majitel firmy Global Inspiration, sítě Bontonland a Filmových ateliérů Zlín nedávno rozjel první čistě internetovou televizi Stream.cz. Portál nabízí odlišnou formu obsahu než klasické a kabelové televize. Stream se hodlá zaměřit na takzvanou „Generation Y“ - tedy na mladé lidi narozené po roce 1980. „Jejich vztah k technologiím je silnější než u těch starších,“ připomíná Petana.
Portál je reakcí na rostoucí skupinu českých internetových uživatelů, jejichž počet v lednu překročil hranici čtyř milionů. „Z tohoto počtu zhruba jeden a půl milionu lidí spadá věkem do naší cílové skupiny,“ říká Petana. Uživatelům bude Stream nabízet vlastní zprávy, zábavné pořady a přímé přenosy. Možností je nahrávat vlastní videa po vzoru serveru YouTube.com. Proti klasickým stanicím má ta internetová několik výhod. „Programy si lze pustit tehdy, když na ně máte čas. A ty starší jsou v archivu, přičemž uživatelé mohou aktivně chatovat, seznamovat se nebo posílat vlastní snímky,“ říká Petana. S těmi nejlepšími autory chce web rozvíjet spolupráci.
„Technologicky jde o výjimečnou věc, Stream.cz možná objevil díru na trhu. Majitel je erudovaný člověk, který přemýšlí o vývoji televizního trhu. Obavu však mám z následujících tří let, kdy se projekt musí prosadit ekonomicky. Často se stává, že první na trhu předběhnou dobu a zákazníka nezaujmou,“ říká mediální expert Jaromír Volek z Masarykovy univerzity.

Madonna ve zprávách.

Stream má pět zpravodajských štábů, které natáčejí reportáže. Postupně má nabízet minimálně deset premiér zábavných pořadů týdně. „Půjde hlavně o parodie a humor, který na velkých televizích neuvidíte, protože jde buď o marginální témata, nebo volnější zpracování, jež nesedí většinovému vkusu,“ vysvětluje Petana. Svou ikonu má ale televize už teď. Je jí miniseriál Gynekologie 2 od Petra Čtvrtníčka, který ještě ve zkušebním režimu bez propagace zhlédlo čtvrt milionu lidí díky e-mailově šířenému odkazu. Kromě parodií se mají objevit i reality show a přímé přenosy. „Půjde však o události z pohledu mladých, tedy věci z hudby, zábavy, lifestylu či sportu. Dovedu si například představit přímý přenos z příletu celebrity typu Madonny. Politika a ekonomika ve středu zájmu rozhodně nebudou, když se nebudou týkat našich diváků, jako například zákon o školném,“ upřesňuje Petana. Nahradit běžnou televizi však Stream.cz zatím nedokáže. Krátké klipy - i přes jejich rostoucí oblibu - nejsou vše. „Věřím, že i nadále budou existovat velkofilmy a kultovní seriály. Lakmusovým papírkem jsou mladí, jejich preference. Není rozhodně úplná pravda, že by jim YouTube nahradil televizi. Přes BitTorrent (výměnná síť sloužící ke sdílení dat - pozn. red.) protečou kvanta snímků, jako jsou Battlestar Galactica, Ztraceni, Futurama a podobně,“ uvedl Vojtěch Bednář ze serveru Lupa.cz. Kromě vlastní a uživatelské tvorby nabídne Stream i čtyřiadvacet žánrů hudby - od českého a slovenského rocku až po zahraniční hip-hop a R&B. „Chceme nabízet až stovky videoklipů,“ upřesňuje Petana.

TV hvězdičky bez dozoru.

Kolem televize se shromažďuje skupina umělců, kterou přilákaly možnosti vytvářet produkcí nesvázané pořady. Osobností je řada: skupina Monkey Business, Gábina Osvaldová, Richard Genzer s Michalem Suchánkem nebo herec Tomáš Matonoha. Mnohé jejich projekty by byly ve „velkém“ televizním světě neuskutečnitelné - buď jsou marginální, anebo vkusově na hraně. S tím se pojí i nulový vliv Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na regulaci obsahu. „Současný stav se mi nelíbí. Vzhledem k platným zákonům nemáme možnost internetové televize regulovat,“ říká předseda RRTV Václav Žák. Připouští, že rada by na tyto subjekty ráda dosáhla. „Je třeba pečlivě vážit otázku cenzury, ta je nepřípustná. Ale jistý dozor nad obsahem by tu být měl,“ říká Žák, jenž podotýká, že regulace internetových TV je otázkou až pěti let, neboť technika má před zákonodárci náskok. „Poskytnout obsah může jen registrovaný uživatel a součástí registrace je i podmínka respektování zákonů. Když překročíte zákonný rámec, závadný obsah odstraníme. Budeme se chovat tak, jako by nás RRTV regulovala,“ tvrdí Petana.

Za pět let v černých.

Každý podobný projekt vyžaduje množství peněz. „Do Stream.cz jsme investovali desítky milionů korun. Předpokládám, že do černých čísel se dostaneme nejpozději během pěti let,“ uvádí Petana. Nyní pro Stream pracuje zhruba čtyřicet lidí na plný úvazek, několik desítek jich spolupracuje. Obchodní model je založen na možnostech, které vytváří kombinace televize a portálu. „Kromě klasických spotů je tu například product placement. Velkou příležitostí je třeba grafika stránek. Dovedu si představit výrobce nápojů, jenž bude mít po nějaký čas ve firemních barvách jednu sekci portálu,“ vysvětluje Petana. Výhodou je velmi přesně definovaný uživatelský „kmen“. Petana doplňuje: „Na rozdíl od běžných televizí, kde není možné sledovat, kdo se kdy dívá, my máme svého uživatele přesně popsaného. Navíc ceny reklamy u nás a v televizi jsou diametrálně rozdílné.“

BRAND24

Velký bratr ještě nehrozí.

Na internetovém reklamním trhu letos domácí inzerenti utratí zhruba 1,2 miliardy korun. „Objem roste každým rokem o desítky procent. Přesto zatím činí jen zlomek reklamního trhu v Česku. Pro srovnání, čtyři klasické televizní stanice si mezi sebou letos rozdělí asi devět miliard korun. Přitom v zemích, jako je Velká Británie, už v objemu reklamních peněz předstihl rádia,“ poukazuje majitel Bontonlandu na růstový potenciál. Problém je prý v přístupu mediálních agentur, jež se ještě nepřizpůsobily novému typu audiovizuálního obsahu. Přitom model Stream.cz má pro ně potenciál podrobného zdroje informací - u pravidelných návštěvníků lze zjistit míru volného času, zájmy, preferované značky, typ mobilu, zda využívají elektronické platby, jak často a v jakém množství a další podrobnosti. Petana však dává vizím reálnější podobu: „Nápad o Velkém bratru je zajímavý, nicméně i kdybychom chtěli, na podobný screening v současnosti nemáme technologii. Pro agentury by to jistě bylo atraktivní, ovšem zatím to možné není.“

Věří si na desetinu.

Po spuštění ostrého provozu naběhly i první statistiky návštěvnosti - portál Stream.cz se v parametru průměrné doby návštěvy drží na srovnatelné úrovni s předními domácími zpravodajskými servery. Ale počet unikátních návštěvníků je zatím nízký. „Vedle absolutních čísel jde o kvalitu. Parametry typu délka pobytu nebo počet prokliků jsou důležité. Zpravodajské weby mají obrovská čísla, ovšem vztažená k jednotkám minut setrvání. Naopak na komunitních serverech jde pobyt do desítek minut. Očekáváme, že u nás uživatel stráví delší čas, protože nabízíme obsahy, jež trvají řádově minuty,“ říká Petana. Pro návratnost investice je prý nutných zhruba padesát tisíc uživatelů denně. „Denní přístup v řádu desítek tisíc možný je. Atlas má na službě ICQ, jež má podobnou cílovou skupinu, už 1,7 milionu účtů a denní návštěvnost činí zhruba milion uživatelů. Jde o to, jaký obsah portál nabídne. Mladí očekávají zábavu, za niž nejsou ochotní platit. Bude-li atraktivní obsah zdarma, určitě si klienty najde,“ říká šéf portálu Atlas.cz David Duroň. I Petana je optimistou: „Předpokládám, že zhruba desetina ze zmiňovaného jednoho a půl milionu mladých uživatelů internetu by se mohla s obsahem Stream.cz ztotožnit.“

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).