Chystání ropné svatby

23. září 2011, 14:52 - Adam Junek
23. září 2011, 14:52

Čepro

Bohatá nevěsta hledá švarného ženicha, tedy pokud tatíček svolí. Tak by se s nadsázkou dala popsat aktuální strategie státní společnosti Čepro, jež má na starost přepravu a skladování ropných produktů. Minulou středu začalo vyjednávání s „tatíčkem“, tedy státem. Poprvé se sešla meziresortní komise složená ze zástupců ministerstev průmyslu a financí a samotného Čepra, aby připravila návrh pro vládu, jak se státní firmou dál naložit. Ambicí sboru šesti lidí vedených náměstkem ministra průmyslu Tomášem Hünerem je, aby své doporučení připravila do konce roku.
Vedení podniku má přitom jasno, která ze tří variant, jež na jednání přineslo, je ta nejlepší – spojení s některou rafinerií. Ta totiž v řetězci činností Čepra chybí. „Máme primární přepravu, skladovací kapacity, velkoobchod a maloobchod. Pro budoucí ekonomickou stabilitu je snaha o propojení s rafinerií, která je na začátku řetězu, logická,“ uvedl obchodní ředitel Čepra Jan Duspěva. Investovat pak podle něj chce firma i do sekundární logistiky, tedy například do dopravy produktů přímo na benzinové pumpy. Zda by šlo o akvizice nebo zahájení projektu na zelené louce, však vedení nechce komentovat.
Potenciálními partnery jsou dle slov šéfa Čepra Jiřího Borovce společnosti PKN Orlen, která ovládá tuzemský Unipetrol, Slovnaft a také italská Eni, která má po Unipetrolu druhý největší podíl v České rafinérské. S prvními dvěma již proběhla jednání, oslovené firmy projevily velký zájem o propojení aktivit. Čeká se, že zájemců ještě přibude, pokud stát „svatbu“ schválí. Může jít třeba o Shell, OMV či ruské firmy, o nichž se dlouhodobě spekuluje. Jednání s Lukoilem či Gazpromněftí však Borovec popírá.
Transakce se má dle představ Čepra odehrát nejlépe výměnou akcií. Zřejmě by pak kvůli možným synergiím mělo dojít k založení holdingu či společného podniku, aby výhoda neplynula jen z inkasa dividend. „Vše bude ale záležet na přání našeho vlastníka, tedy státu,“ míní Borovec.
Další variantou, jak naložit se státní firmou, je, že se zaměří výhradně na logistiku. Případně, že se současný stav nebude měnit vůbec. Vedení ale upozorňuje, že pak jsou nejtučnější léta pryč.
Prozatím naopak padl dlouho diskutovaný záměr propojit Čepro s dalším státním podnikem MERO, jenž má na starost ropovody, a institucí Správa státních hmotných rezerv. „Taková varianta by přinesla prospěch jen tehdy, kdyby byla v řetězci zapojena rafinerie. Za současného stavu to není na programu,“ míní Borovec. Připouští však, že by mohlo jít o krok číslo dvě, pokud stát spojení s rafinerií dovolí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít