Chystá se zdražení

09. října 2007, 14:53 - redakce
09. října 2007, 14:53

(EURO 38/2007)

Jako předseda představenstva největší české společnosti pěstující chmel a zároveň spolumajitel jedné z velkých českých obchodních společností obchodující s českým chmelem jak na trhu domácím, tak trzích zahraničních, bych si dovolil k tématu několik poznámek.
1. České chmelařství se již zhruba deset let potácí v hluboké krizi, způsobené nadprodukcí a prudkým pádem cen v polovině devadesátých let. Významným faktorem bylo i „potrestání“ českých chmelařů za nemožnost zprivatizovat
Budějovický Budvar v roce 1996 ze strany do té doby významného odběratele - amerického koncernu Anheuser Busch - totálním bojkotem českého chmele.
2. Chování pivovarů, a to hlavně nadnárodních koncernů, v tomto období vůči dodavatelům strategické suroviny bylo podobné jako chování obchodních řetězců. Totální tlak na cenu, platební podmínky a nechuť sdílet jakákoliv rizika
(například v roce 1997 byla prodejní cena chmele na cirka 50 procentech ceny roku 1994) společně s narůstajícími vstupy (ať už se jedná o ceny nafty, energií či minimální mzdu, která je v zemědělství vždy klíčovým faktorem) způsobily krach mnoha pěstitelů chmele i obchodníků s touto komoditou. Ti pěstitelé, kteří přežili, nebyli schopni při podnákladových prodejních cenách téměř žádných investic do technologií a hlavně obnovy chmelnic.
3. Následkem výše zmíněného došlo jednak k totálnímu poklesu ploch chmele v ČR ze zhruba 7000 hektarů v roce 1996 na současných asi 5000 hektarů a navíc věková struktura chmelnic je v porovnání s jinými chmelařskými státy tragická. Téměř polovina chmelnic je starší 20 let, což jsou v podstatě chmelnice již bez výnosového potenciálu.
4. Následkem toho a díky velice slabým sklizním 2006 a 2007 se ukazuje na trhu během relativně krátké doby strukturální nedostatek českého chmele. Není ale pravdou, že cena se zvyšuje. Obchod s chmelem funguje totiž na základě dlouhodobých, většinou tří až pětiletých smluv, a ty byly uzavírány většinou ještě v dobách doznívající nadprodukce, s čímž koresponduje i cena. Není také pravdou - alespoň v případě chmele -, že se jedná o nikdy nevídanou eskalaci cen. Ceny jsou stále velmi daleko od hladiny, za kterou se prodával český chmel v letech 1991 až 1995.
5. Zdá se, že tak tradiční obor, jakým je české chmelařství, stojí v současné době před otázkou přežití či nepřežití. Proto chtějí chmelaři (a to v případě i již uzavřených smluv na následující roky) udělat do konce tohoto roku radikální rozhodnutí. Buď radikální zvýšení ceny, a to již od sklizně 2008, nebo opuštění produkce na dalších přibližně 2000 hektarech při současném zahájení pěstování ekonomicky výhodnějších plodin, jako jsou řepka nebo obiloviny. To by v podstatě znamenalo konec chmelařství v Čechách, konec oboru rozvíjenému od 11. století. Rozhodnutí o tom, co se stane, je z velké části právě na pivovarech.

Jiří Smetana,
předseda představenstva PP servis

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Seznamu se daří. Stejně jako Google žije primárně z reklamy
Tip: Jak získat Windows 10 Fall Creators Update co nejdříve?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít