Chybí konkrétní termíny

01. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
01. srpna 2005, 00:00

DOPRAVNÍ POLITIKA Vláda už ví, jakým směrem by se do roku 2013 měla vyvíjet doprava v Česku. Jednou z priorit je vhodná dělba práce mezi jejími jednotlivými druhy.

DOPRAVNÍ POLITIKA Vláda už ví, jakým směrem by se do roku 2013 měla vyvíjet doprava v Česku. Jednou z priorit je vhodná dělba práce mezi jejími jednotlivými druhy. Paroubkův kabinet schválil Dopravní politiku České republiky jako základní koncepční materiál. Příjemnou zprávou je, že se konečně podařilo podobný dokument vůbec přijmout. Jedná se však o velmi obecnou koncepci, která ke svému uskutečnění potřebuje vedle dostatku peněz také přijetí nových právních norem. Vládní strategie vychází z toho, že současný stav rozhodně není ideální. Chybí napojení všech regionů na kvalitní dálniční síť, stávající infrastruktura je ve špatném stavu. Růst přepravy v jednotlivých druzích dopravy je nerovnoměrný - silniční i železniční síť vykazují v některých oblastech nedostatečnou kapacitu. Chybí systémové řešení dopravy ve městech a přepravci často poskytují služby s nižší kvalitou, než by odpovídalo standardům počátku 21. století. NEJVĚTŠÍ PRIORITA: ZAJIŠTĚNÍ PENĚZ Mezi priority v jednotlivých druzích dopravy patří všeobecně známé věci. V dokumentu tak najdeme plány na dobudování sítě dálnic a rychlostních komunikací, modernizaci železničních koridorů, výstavbu jezů na Labi (či zajištění splavnosti této řeky) nebo zvýšení kapacity ruzyňského letiště. Samostatnou - a nejdůležitější -kapitolou však je potřeba nalézt dost peněz na investice, a to nejen do nové infrastruktury. Velkým problémem je také nedostatek financí na opravy a údržbu stávajících komunikací -zejména těch, které jsou v majetku krajů, tedy silnic druhé a třetí třídy. V letošním roce navíc končí svou činnost Fond národního majetku, který byl největším zdrojem příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. Roční příjem z privatizovaného státního majetku v objemu kolem 20 miliard korun rozhodně nenahradí ani očekávaný výnos z elektronického mýtného ve výši maximálně pěti miliard korun ročně. Jako řešení se nabízí zvýšení příjmu fondu ze spotřebních daní, což je však otázkou dalších jednání. Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek odhaduje, že pouze na základní investiční akce bude během následujících let nutné vynaložit přibližně 950 miliard korun. KONKRÉTNÍ DATA CHYBÍ Schválený materiál se vyhýbá konkrétním termínům - například kdy bude dokončena dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a hranicí s Rakouskem. Podle názoru ministerstva dopravy je to tak v pořádku, protože koncepce nastiňuje pouze základní směry vývoje. Teprve z nich by měly vyplynout konkrétní specifické cíle a následně příslušná opatření. Návazné strategické dokumenty mají řešit hlavně otázky související s financováním plánovaného rozvoje, například možnost užší spolupráce soukromých investorů se státem nebo podporu dopravní obsluhy regionů. PRIORITY DOPRAVNÍ POLITIKY ČR: **

  • zajištění financování dalšího rozvoje
  • dosažení vhodné dělby práce mezi jednotlivými druhy dopravy
  • zajištění kvalitní infrastruktury
  • zvýšení bezpečnosti
  • podpora rozvoje dopravy v regionech

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co když se vám cestou z dovolené ztratí či poškodí zavazadla?
Co dělat, když ztratíte vysvědčení... a najednou ho potřebujete
Jak financovat školu? Něco může řešit půjčka na studium
Jak si zažádat o státní hypotéku ve 3 krocích
Kdy přestávají Evropané pracovat na stát?
Auta
Startovací kabely jsou skvělý pomocník. Ale s jejich…
Nové BMW Z4 předčasně odhaleno na dalších fotkách. Poprvé ukázalo také interiér
Rolls-Royce Silver Ghost Collection vzpomíná na předka z minulého století
Ulička pro záchranáře se bude od října tvořit u levého pruhu, jako v Německu
Videodojmy: Mercedes-Benz Marco Polo Horizon 250 d
Technologie
Jednotná nabíječka pro všechny mobily? EU chce opět tlačit na výrobce
Intel už na videu láká na své samostatné grafické karty. Přijdou v roce 2020
Plaťte najednou. Microsoft a Xbox Store získávají nákupní košík
Víme, která zařízení dostanou Android 9.0 Pie (aktualizovaný seznam)
Samsung slibuje pětkrát rychlejší mobilní internet. Ukázal první 5G modem
Hry pro příležitostné hráče