Chybí konkrétní termíny

01. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
01. srpna 2005, 00:00

DOPRAVNÍ POLITIKA Vláda už ví, jakým směrem by se do roku 2013 měla vyvíjet doprava v Česku. Jednou z priorit je vhodná dělba práce mezi jejími jednotlivými druhy.

DOPRAVNÍ POLITIKA Vláda už ví, jakým směrem by se do roku 2013 měla vyvíjet doprava v Česku. Jednou z priorit je vhodná dělba práce mezi jejími jednotlivými druhy. Paroubkův kabinet schválil Dopravní politiku České republiky jako základní koncepční materiál. Příjemnou zprávou je, že se konečně podařilo podobný dokument vůbec přijmout. Jedná se však o velmi obecnou koncepci, která ke svému uskutečnění potřebuje vedle dostatku peněz také přijetí nových právních norem. Vládní strategie vychází z toho, že současný stav rozhodně není ideální. Chybí napojení všech regionů na kvalitní dálniční síť, stávající infrastruktura je ve špatném stavu. Růst přepravy v jednotlivých druzích dopravy je nerovnoměrný - silniční i železniční síť vykazují v některých oblastech nedostatečnou kapacitu. Chybí systémové řešení dopravy ve městech a přepravci často poskytují služby s nižší kvalitou, než by odpovídalo standardům počátku 21. století. NEJVĚTŠÍ PRIORITA: ZAJIŠTĚNÍ PENĚZ Mezi priority v jednotlivých druzích dopravy patří všeobecně známé věci. V dokumentu tak najdeme plány na dobudování sítě dálnic a rychlostních komunikací, modernizaci železničních koridorů, výstavbu jezů na Labi (či zajištění splavnosti této řeky) nebo zvýšení kapacity ruzyňského letiště. Samostatnou - a nejdůležitější -kapitolou však je potřeba nalézt dost peněz na investice, a to nejen do nové infrastruktury. Velkým problémem je také nedostatek financí na opravy a údržbu stávajících komunikací -zejména těch, které jsou v majetku krajů, tedy silnic druhé a třetí třídy. V letošním roce navíc končí svou činnost Fond národního majetku, který byl největším zdrojem příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. Roční příjem z privatizovaného státního majetku v objemu kolem 20 miliard korun rozhodně nenahradí ani očekávaný výnos z elektronického mýtného ve výši maximálně pěti miliard korun ročně. Jako řešení se nabízí zvýšení příjmu fondu ze spotřebních daní, což je však otázkou dalších jednání. Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek odhaduje, že pouze na základní investiční akce bude během následujících let nutné vynaložit přibližně 950 miliard korun. KONKRÉTNÍ DATA CHYBÍ Schválený materiál se vyhýbá konkrétním termínům - například kdy bude dokončena dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a hranicí s Rakouskem. Podle názoru ministerstva dopravy je to tak v pořádku, protože koncepce nastiňuje pouze základní směry vývoje. Teprve z nich by měly vyplynout konkrétní specifické cíle a následně příslušná opatření. Návazné strategické dokumenty mají řešit hlavně otázky související s financováním plánovaného rozvoje, například možnost užší spolupráce soukromých investorů se státem nebo podporu dopravní obsluhy regionů. PRIORITY DOPRAVNÍ POLITIKY ČR: **

  • zajištění financování dalšího rozvoje
  • dosažení vhodné dělby práce mezi jednotlivými druhy dopravy
  • zajištění kvalitní infrastruktury
  • zvýšení bezpečnosti
  • podpora rozvoje dopravy v regionech

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
10 příkladů, kdy můžete, nebo nemůžete uplatnit slevu na manželku
Daňové přiznání: jak si odečíst hypotéku z daní
Jak založit vlastní e-shop?
Objevte odčitatelné položky. Na daních vám ušetří tisíce korun
Máte správně nastavené zálohy za energie? Poradíme vám, jak na to
Auta
Také nové Volvo V60 má po premiéře. Hybridy budou v nabídce…
Galerie: Opel Insignia Country Tourer na českém trhu. Výrazně sází na komfort
Peugeot 508 uvidí v noci, zhubl 70 kg a oproti minulé generaci se zmenšil
Představujeme Kawasaki Z900 RS: Zed není mrtvý!
S dieselovými modely Porsche je konec. Skalní fanoušci se ale radovat nemohou
Technologie
Čtečky nejsou jen Kindle. PocketBook InkPad 3 láká na jemný displej a hodně funkcí
AMD uvádí embedded Epyc 3000 a APU Ryzen V1000. Až 16 jader a 10Gb/s síťovky v BGA
uTorrent je děravý, chyby lze snadno zneužít. Scénářů možných dopadů je mnoho
Steven Seagal „má“ vlastní kryptoměnu. Jmenuje se Bitcoiin
Excel nejsou jen nudné tabulky. Expert v něm vytvořil střílečku à la Doom
Hry pro příležitostné hráče