Chybí konkrétní termíny

01. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
01. srpna 2005, 00:00

DOPRAVNÍ POLITIKA Vláda už ví, jakým směrem by se do roku 2013 měla vyvíjet doprava v Česku. Jednou z priorit je vhodná dělba práce mezi jejími jednotlivými druhy.

DOPRAVNÍ POLITIKA Vláda už ví, jakým směrem by se do roku 2013 měla vyvíjet doprava v Česku. Jednou z priorit je vhodná dělba práce mezi jejími jednotlivými druhy. Paroubkův kabinet schválil Dopravní politiku České republiky jako základní koncepční materiál. Příjemnou zprávou je, že se konečně podařilo podobný dokument vůbec přijmout. Jedná se však o velmi obecnou koncepci, která ke svému uskutečnění potřebuje vedle dostatku peněz také přijetí nových právních norem. Vládní strategie vychází z toho, že současný stav rozhodně není ideální. Chybí napojení všech regionů na kvalitní dálniční síť, stávající infrastruktura je ve špatném stavu. Růst přepravy v jednotlivých druzích dopravy je nerovnoměrný - silniční i železniční síť vykazují v některých oblastech nedostatečnou kapacitu. Chybí systémové řešení dopravy ve městech a přepravci často poskytují služby s nižší kvalitou, než by odpovídalo standardům počátku 21. století. NEJVĚTŠÍ PRIORITA: ZAJIŠTĚNÍ PENĚZ Mezi priority v jednotlivých druzích dopravy patří všeobecně známé věci. V dokumentu tak najdeme plány na dobudování sítě dálnic a rychlostních komunikací, modernizaci železničních koridorů, výstavbu jezů na Labi (či zajištění splavnosti této řeky) nebo zvýšení kapacity ruzyňského letiště. Samostatnou - a nejdůležitější -kapitolou však je potřeba nalézt dost peněz na investice, a to nejen do nové infrastruktury. Velkým problémem je také nedostatek financí na opravy a údržbu stávajících komunikací -zejména těch, které jsou v majetku krajů, tedy silnic druhé a třetí třídy. V letošním roce navíc končí svou činnost Fond národního majetku, který byl největším zdrojem příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. Roční příjem z privatizovaného státního majetku v objemu kolem 20 miliard korun rozhodně nenahradí ani očekávaný výnos z elektronického mýtného ve výši maximálně pěti miliard korun ročně. Jako řešení se nabízí zvýšení příjmu fondu ze spotřebních daní, což je však otázkou dalších jednání. Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek odhaduje, že pouze na základní investiční akce bude během následujících let nutné vynaložit přibližně 950 miliard korun. KONKRÉTNÍ DATA CHYBÍ Schválený materiál se vyhýbá konkrétním termínům - například kdy bude dokončena dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a hranicí s Rakouskem. Podle názoru ministerstva dopravy je to tak v pořádku, protože koncepce nastiňuje pouze základní směry vývoje. Teprve z nich by měly vyplynout konkrétní specifické cíle a následně příslušná opatření. Návazné strategické dokumenty mají řešit hlavně otázky související s financováním plánovaného rozvoje, například možnost užší spolupráce soukromých investorů se státem nebo podporu dopravní obsluhy regionů. PRIORITY DOPRAVNÍ POLITIKY ČR: **

  • zajištění financování dalšího rozvoje
  • dosažení vhodné dělby práce mezi jednotlivými druhy dopravy
  • zajištění kvalitní infrastruktury
  • zvýšení bezpečnosti
  • podpora rozvoje dopravy v regionech

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
Asus: Coffee Lake by mohlo být kompatibilní s deskami generace Z270, kdyby Intel chtěl
Linuxáci si vymodlili vlastní smartphone. Librem 5 se chce odlišit od Androidů i iPhonů
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít