Menu Zavřít

Chtěl jsem zábavu na důchod

8. 7. 2009
Autor: Euro.cz

Chilský vinař Aurelio Montes pije cizí vína, jen když ho nikdo nevidí

BRAND24

Skvělé přírodní podmínky, nízké náklady a originální obchodní model. To jsou tajemství úspěchu chilského vinaře Aurelia Montese, který patří k předním producentům tohoto moku v zemi. Jeho podnik je v rámci Jižní Ameriky známý především jako producent prémiové kategorie vín. V této oblasti je druhou největší chilskou firmou, v celkovém objemu prodaného nápoje mu mezi chilskými vinaři patří páté místo. „Když od nás koupíte lahev za patnáct eur, bude kvalitou srovnatelná s vínem za sto eur z Francie či Itálie,“ tvrdí sebevědomě sympatický podnikatel, který loni překročil šedesátku. Je si přitom vědom kvalit, která vína z Nového světa nejvíce proslavila, tedy výrazná chuť, skvělá hodnota za peníze a snadná pitelnost i mladých vín. „Snažíme se zaměřovat na mladé zákazníky, kteří chtějí přátelská a nepříliš drahá vína dobré kvality. Dnes si nikdo nechce koupit lahev, kterou musí nechat doma deset let zrát,“ šťouchne si jemně do kolegů z tradičních evropských vinařských mocností typu Francie a Itálie. Obchodní úspěch mu vynesl také ocenění pro národního podnikatele roku, a tedy i nominaci do celosvětového finále této soutěže, kterou v monackém Monte Carlu každý rok organizuje auditorská a poradenská společnost Ernst & Young. V soutěži patřil i mezi favority českého vítěze, šéfa softwarové společnosti UNICORN, Vladimíra Kováře, který má podle vlastních slov Montesova vína v oblibě.
Podnik, který dnes Montes spoluvlastní a jenž nese jeho příjmení, začal spíše jako zábava. Byl to člověk z města a o vinařství nic nevěděl. V sedmdesátých letech začal studovat zemědělství, poté se s vyhlídkou na možný úspěch ve vlastním podnikání nechal zaměstnat u jedné vinařské společnosti, aby tam načerpal zkušenosti. Když jich vstřebal dostatek a už ho nebavilo pracovat pro jiné, spojil se s třemi přáteli a založil vlastní firmu. „Chtěli jsme dělat něco malého, co by nás zajistilo na důchod,“ směje se. Montes vína vyráběl, druhý z partnerů měl na starost marketing, další finance a čtvrtý techniku. To od počátku zajistilo efektivní chod firmy bez vzájemných třenic.

Levná půda a dokonalé podnebí Na založení vinařství měli padesát tisíc dolarů, což je suma, která by ani v Chile nestačila k zakoupení solidnější vinice. Proto se rozhodli jít úplně jinou cestou než ostatní producenti a objížděli lokální pěstitele, od kterých vykupovali jejich nejlepší hrozny. Z těch potom zpracovávali první vína. Poté, co tímto způsobem nashromáždili dostatečný kapitál, si začali vinice pronajímat a později i kupovat. Dnes firma vlastní přes šest set hektarů pozemků v různých lokalitách a neustále nakupuje nové. Právě v půdě totiž podle Montese leží tajemství úspěchu chilských vín. Zemina je totiž v tomto státě velmi kvalitní, levná a je jí nadbytek. K tomu se přidává výrazně slunečné počasí, prakticky nulová cena vody nutné k zavlažování a levná pracovní síla. Peníze ušetřené na výrobních nákladech firma vložila do prezentace na mezinárodních vinařských výstavách a do budování obchodních kontaktů. „Věděl jsem, že chilská vína by se mohla dostat na velmi vysokou úroveň, protože prostě máme perfektní podmínky k pěstování kvalitních hroznů. Jenže vinaři v Chile se tehdy soustřeďovali mnohem více na množství než na kvalitu,“ vzpomíná dnes na své začátky. Montes byl tak jedním z prvních producentů v regionu, který od počátku kladl důraz na hodnotnější vína. Lahve s jeho jménem tak i dnes dostávají velmi dobrá ocenění v odborných kruzích. Vedle populárních odrůd červeného vína, jako je Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Syrah nebo Merlot, se na Montesových vinicích pěstuje také Chardonnay a Sauvignon Blanc. Vinařství též patří k největším světovým producentům polozapomenuté odrůdy Carménère. Řada těchto vín je k dostání i v českých vinotékách.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).