Chcete platit mýtné?

08. září 2003, 00:00 - JAN ŠMÍD, politolog
08. září 2003, 00:00

V Německu se zavádí mýto. Vrátil se snad středověk? Nikoliv. Platit se nebude za průjezd panstvím, ale za jízdu kamiónů po dálnici. Také je nebudou vybírat panští poskoci, ale vysoce inteligentní elektronický systém. Snad až příliš inteligentní na tak hloupou věc.

Česká republika nehodlá zůstat pozadu, obzvlášť když se jedná o blaho státní pokladny. V Německu ještě mýto pořádně nezavedli, a už mají plno negativních zkušeností; například nedokáží včas upravit všechny kamióny. To však nebrání zemím Visegrádské čtyřky, aby se už během září v Praze sešli a jednali o vybírání poplatků na dálnicích. Ne o tom, zda mýtné ano či ne; běží už jen o to kdy, a za kolik. Politici totiž opět předběhli dobu. Veřejná diskuze, zda někdo něco takového vůbec chce, ještě ani nezačala, a už je některým politikům naprosto jasné, že mýtné bude. Asi nás čeká přepisování učebnic, aby se naše děti mohly učit, že mýto je skvělá věc, kterou před staletími hloupě zrušil nějaký osvícenec, aby ji znovu zavedly až země Evropské unie. Z mýta pro kamióny pak nebude těžké udělat mýto i pro dodávky a nakonec mýto úplně pro všechny. Co je na mýtu tak přitažlivé, že si na něj politici tak najednou vzpomněli? Kdysi bývalo platbou za stavbu a údržbu cest a mostů. Ale, co čert nechtěl, i šlechtici, kteří o cesty valně nedbali a mosty nechávali spadnout, vybírali mýto. Neinvestovali jej však zpět do blaha obchodu, ale do svého rozmařilého života. Z mýta už nebyl poplatek za použití cesty, ale výpalné. Člověk se na začátku 21. století nerad smiřuje s tím, že se toho moc nezměnilo od dob těch loupeživých rytířů. Nepořádají už pitky na nedobytných hradech, ale zasedají ve Strakově akademii; přitom si vyprávějí stále stejné vtipy, jak zase ty udřené poddané dobře napálili, co všechno jim slíbili a jak se jim pak vysmáli. S mýtným je to stejné. Na stavby a opravy silnic bohatě stačí spotřební daň z nafty a benzinu. Drtivá většina těchto příjmů však padne na prostopášný život státu, a z toho mála, co zbyde, se ještě dotuje železnice. Podnikatelé si už jedenáctý rok (jistě s velkou chutí) připlácejí na lepší silnice takzvanou silniční daní. Také se objevily dálniční známky a s nimi slib, že ubude děr alespoň na dálnicích. Místo toho přibylo děr ve státní kase, a tak můžeme směle hádat, co se zlepší po zavedení mýta. Tipuji to na platy státních zaměstnanců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít