Cestou necestou

31. března 2009, 12:29 - Ivan Pilný
31. března 2009, 12:29

Žádná strategie, malých ani velkých firem, není neporušitelná norma

Na nedávném semináři Tuesday Business Network bylo hodně přednášek a diskusí na téma, zda má mít menší firma nějakou strategii. Pominu-li sémantické debaty o tom, kde končí strategie a kde začíná taktika, líbil se mi výrok jednoho lektora: „Strategii mám, i když ji nemám.“ Myslím, že zejména v dnešní době asi tenhle pasivní přístup nebude stačit. Strategie nemusí být něco velkého, vznešeného, neměnného, vypilovaného do detailu. Pár věcí bych jako vlastník nebo manažer malé či střední firmy měl vědět. Rozhodně to, co dělám, jaké mám výrobky a služby. Měl bych znát své zákazníky a jejich potřeby. Neškodí občas se podívat, v čem podniká konkurence. Pokud si tohle uvědomím, eventuálně doplním nějakou analýzou silných a slabých stránek firmy, vím, kde na trhu jsem a co tam dělám. Zní to banálně, ale zkuste se pár podnikatelů zeptat, co vlastně jejich firma dělá, a často budete mít potíže pochopit to i po několikaminutové přednášce.
Popsal-li jsem výchozí bod, měl bych si říci, kam chci v určitém časovém horizontu dojít. Jaký horizont to bude, záleží na průmyslu, v němž se pohybuji. Plánovat cokoli na více než dva roky v IT průmyslu je spíše věštění. Důležité je, aby moje osobní cíle a cíle spoluvlastníků firmy byly v souladu. Touží-li jeden po novém mercedesu a druhý chce investovat do rozvoje firmy, kolize je nevyhnutelná. Zbývá zvolit způsob, jak se z počátečního bodu dostanu do koncového. Budeme-li tomu říkat strategie nebo taktika, je spíše hraní se slovy. Přidám ještě dvě důležité věci. Každý pracovník ve firmě by měl firemní strategii rozumět a znát v ní svoji roli. Ideální by bylo, kdyby se s ní ztotožnil. To už je individuální a záleží na kvalitě práce s lidmi. Dál bych měl vědět nejen to, co budu dělat, ale také to, co nikdy dělat nebudu. Ušetří mi to náklady na zbytečné experimenty.
Žádná strategie, malých ani velkých firem, není neporušitelná norma. Prostředí kolem nás se mění a s ní by se měla měnit i firemní strategie. Nezapomeňte, strategii má tvořit šéf firmy nebo její vlastník. Když má, tak musí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít