Mirek Beneš ve své podolské dílně.
Mirek Beneš ve své podolské dílně.
Autor: Martin Pinkas

Cesta za svobodou vedla k šití týpí

23. března 2015, 10:40 - Petr Švihel
 Mirek Beneš ve své podolské dílně.
Mirek Beneš ve své podolské dílně.
Autor: Martin Pinkas
23. března 2015, 10:40

V prudké pražské uličce, kousek od podolského bazénu, narazíte na bezmála povídkový výjev. Skrze nenápadnou výlohu s nápisem Týpí a jiné stany lze zahlédnout šicí stroj a za ním do práce zabraného dlouhovlasého muže, doslova obloženého ze všech stran kupami látek.

Název nelže. Skutečně zde Mirek Beneš převážnou většinu času šije na zakázku týpí nebo stany. „Když člověk začne něco dělat, tak to trvá pět až deset let, než se o vás lidé dozvědí a vy se tím uživíte na sto procent,“ líčí majitel podolské dílny, který mívá nejvíce práce před létem, kdy si podle něj „všichni vzpomenou, že týpí potřebují“. „Teď jsem měl poprvé práci i přes zimu, oddíly dostaly nějaké dotace nebo z jiného důvodu potřebovaly stan do konce roku,“ dodává spokojeně Mirek Beneš. Kromě táborových oddílů patří mezi jeho zákazníky i takzvaní čeští indiáni, ale také obyčejní výletníci.

Od psacích strojů k týpí

Do podolské dílny za šicí stroj zasedl Mirek Beneš ze dvou důvodů. Baví ho pracovat pečlivě a poctivě a stejně tak si cení vlastní nezávislosti. Po základní škole sám nevěděl, co by chtěl dělat, a tak ho otec, který zastával názor, že řemeslo má zlaté dno, poslal, aby se vyučil na opraváře psacích strojů. Jenomže toto řemeslo bylo odsouzeno k brzkému zániku. Než se tak stalo, užíval si Mirek Beneš jako opravář relativní svobody. Nejdříve pracoval pro podnik Kancelářské stroje na Smíchově. Přes léto ale chtěl mít neplacené volno a to nadřízeným nevyhovovalo. Tak dal výpověď a začal opravovat psací stroje sám na sebe.

Miroslav Beneš (46)
Po základní škole vystudoval obor mechanik psacích strojů na střední škole v Novém Městě nad Metují. Prošel řadou zaměstnání, od devadesátých let začal příležitostně šít stany. V roce 2005 si otevřel vlastní dílnu.

„Postupem let práce ubývala a zároveň jsem nebyl tak rvavý. Nabízeli mi, že bych mohl pravidelně chodit a opravovat stroje na ministerstvu životního prostředí. Což by bylo skvělé. Jenže to bylo před prázdninami, tak jsem jim řekl, ať se nezlobí, že jim zkusím zavolat v září. To už si samozřejmě sehnali někoho jiného,“ vzpomíná Mirek Beneš. Když psací stroje skončily úplně, chvíli vyvolával barevné fotografie. Nakonec jeho žena Zdena otěhotněla a přála si, aby nově vznikající rodina měla jistější příjem. A tak se Mirek Beneš nechal zaměstnat jako opravář laserových tiskáren. Když se mu narodila dcera, chtěl si vzít neplacené volno, aby si malé dítě užil. Opět se dozvěděl, že to nejde. „Nakonec si našli někoho jiného. Nevyhovovalo jim, že jsem z jejich pohledu nebyl loajální,“ říká s nadhledem Mirek Beneš. Začal tedy vypomáhat jako tiskař.

Farma z východního Německa

Postupně se ale během jeho peripetií s pracovními úvazky začaly klubat zakázky na šití týpí. Mirek Beneš už jako malý jezdil s kamarády pod týpí. To mu zůstalo a společně je využívali i na Silvestra a na prázdniny. Bylo to pro ně nejjednodušší. „Člověk vyjel, postavil týpí a zůstal tam pár dní a užil si to,“ popisuje Mirek Beneš. Své první dva stany ušil pro sebe a postupně se začaly nabalovat další zakázky. Jeden kamarád z východního Německa otevřel farmu, kde se setkávali lidé z Evropy, kteří spali původně pod skandinávskými rybářskými stany. Mirka Beneše napadlo se ho zeptat, jestli by nechtěl týpí. Sice jsou těžší než klasické stany, ale hlavní výhodou je, že se v nich dá udělat oheň. Při šití myslí v první řadě na spokojenost zákazníka, až pak na peníze. „Když za mnou přišli zákazníci, teď už přátelé, že chtějí sedmimetrové týpí pro kluka na zahradu, tak jsme se nakonec domluvili na pětimetrovém. A teď jsem jim šil nové, protože mají lesní školku,“ dodává Mirek Beneš.

Jako výrobce týpí a stanů si zažil i těžké chvíle. Například ze šití dostal zánět šlach, a nemohl tak pokračovat v práci, která představovala jeho jediný příjem. Začal proto vyrábět alespoň menší produkty, jako jsou patchworkové kabely či deky, které nabízí dodnes.

Přečtěte si elektronickou


verzi Profitu zdarma


Čtěte také

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

před 6 hodinami

Boris Johnson a Jean-Claude Juncker

Lídři zemí Evropské unie podpořili novou brexitovou dohodu, britský parlament bude hlasovat v sobotu

Lídři zemí Evropské unie dnes podpořili uzavřenou dohodu o britském odchodu ze…

17. října 2019

Prezident Miloš Zeman a jeho čínský protějšek Si Ťin-pching, archivní foto

Zeman ujistil Si Ťin-pchinga o respektování politiky jedné Číny. A požádal o další spolupráci

Prezident Miloš Zeman ve středu v dopise požádal čínského prezidenta , aby pokračovaly…

17. října 2019

 Výroba součástek v továrně CITIC Dicastal

Číňané chtějí postavit se Žďasem závod za osm miliard. Vytvoří 500 pracovních míst

CITIC Dicastal, výrobce hliníkových automobilových součástek, plánuje s firmou Žďas…

17. října 2019

Britský premiér Boris Johnson

Británie a Evropská unie se shodly na podmínkách brexitu. Opozice ale dohodu odmítla

Británie a Evropská unie se dohodly na podmínkách brexitu. Informovali o tom dnes…

17. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Nová Octavia na oficiálních skicách. Další únavný maraton postupného odhalování začíná
I u nás bude možné získat dotace na elektromobil. Citigoe iV pak bude stát zhruba 230 tisíc
Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko
Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Hry pro příležitostné hráče