Menu Zavřít

Cesta za splněnými sny

6. 4. 2015
Autor: Redakce

Crowdfunding neboli komunitní financování se těší v České republice stále větší popularitě. Jak ho mohou využít drobní podnikatelé?

Skončila éra vysvětlování

Komunitní financování bylo před několika lety pro většinu obyvatel České republiky neznámým pojmem, to už ale neplatí. Dokazují to i data našeho portálu Hithit: za uplynulý rok se na něm podařilo vybrat celkem 26,5 milionu korun, jedná se o 80procentní růst oproti roku 2014. Stejně tak vzrostl i počet projektů, kterým se povedlo dosáhnout cílové částky: 193 projektů slavilo v loňském roce úspěch.

O popularizaci crowdfundingu v tuzemsku se v prvopočátcích zasloužili zejména umělci a kulturní projekty: mimochodem nejvíce projektů na Hithitu stále spadá do kategorie hudba a literatura. V současné době skončila éra vysvětlování a veřejnost pochopila, že je crowdfunding nedílnou součástí financování.

Zároveň platí, že se stále častěji dostává i mimo kulturní sféru. V loňském roce zaznamenal Hithit dvojnásobný nárůst technologických, ale také sportovních projektů. Crowdfunding se stal také důležitým hnacím motorem pro začínající malé podnikatele a startupy obecně, pro něž představuje nejen prvotní zdroj financí, ale nabízí i cennou zpětnou vazbu, zda bude jejich koncept fungovat.

Nástroj na zpětnou vazbu, zákazníky i peníze

Jak jsem již zmínil, crowdfunding je pro malé podnikatele více než jen způsobem, jak získat finance. Je to také jedinečná možnost oslovit cílovou skupinu. Průzkum trhu, který by pro podnikatele znamenal vysoký náklad navíc, se teď místo toho stane nástrojem k předprodeji produktu a akvizici nových zákazníků. Díky zpětné vazbě od přispěvatelů může začínající podnikatel svůj produkt nebo službu upravit ještě dříve, než začne investovat do výroby.

Crowdfunding lze využít samostatně k pokrytí veškerých nákladů, zvolit ho jako jednu ze součástí fundraisingového portfolia a zároveň se díky němu lze vyhnout zadlužení. Začínajícím podnikatelům navíc nabízí možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, jak vystavět a uchopit marketingovou kampaň. Současně skýtá prostor pro osvojení základů public relations, úspěšného proma a vhodné komunikace na sociálních sítích.

Když to funguje: Příběh firmy Skinners

Jako příklad typického „malého“ podnikatele s velkým nápadem můžeme uvést firmu Skinners, která se rozhodla vyrábět praktické botky, jež lze srolovat do kapsy. Autoři potřebovali 90 tisíc korun na nákup modelů a forem k rozjezdu sériové výroby. V rámci kampaně na Hithitu nabídli produkt výhodněji a v zajímavých balíčcích, takže zájem rychle vzrostl a prvních padesát zlevněných párů bylo během několika dnů vyprodáno.

 Ponožkoboty od Skinners na crowdfundingu uspěly.

Po 45 dnech projekt končil na 602 procentech cílové částky, tedy na sumě 542 051 korun, a více než 700 objednaných párech bot. Úspěšnou kampaní se tak celý projekt nejenom prověřil, ale díky příspěvkům, tedy předběžným objednávkám, se mohl i rychleji nastartovat. Prostřednictvím skupinového financování se firmě Skinners dostalo také značné mediální pozornosti a dodnes k ní na základě toho proudí noví zákazníci.

Tvrdá práce od začátku do konce

Crowdfunding je otevřený pro projekt z jakéhokoli odvětví, ale samozřejmě není samospásný. K úspěchu nestačí jen vystavit svůj projekt na portálech Hithit nebo Kickstarter. Mezi časté nedostatky patří zanedbaná nebo nulová práce s komunitou. Kampaň běží pouze 30 nebo 45 dnů, a pokud o vaší značce nikdo neví, bude pro vás velice těžké uspět. I proto je v crowdfundingu klíčová online komunikace, zejména pak ta na sociálních sítích. Crowdfunding je především internetový nástroj a na to je třeba myslet.

BRAND24

Velký potenciál do budoucna

Crowdfunding má v podnikání velký a v Čechách zatím ne zcela využitý potenciál. Situace se ale začíná obracet a vyvíjet v duchu světového trendu. V zahraničí je totiž crowdfunding způsobem financování, který využívají i ti největší hráči na trhu, jako například Hasbro nebo GE a jeho platforma FirstBuild. Rád bych zmínil, že je důležité svým projektům věřit a nebát se ověření svých nápadů v praxi. I z pouhého koníčka, aktivit, které vás baví, se může pomalými krůčky stát reálný byznys. Zde si dovolím uvést konkrétní příklad. V současné době nám na Hithitu běží projekt Lelí's Cupcakes. Jeho autorka se nechala inspirovat specializovanými cupcakovými obchody v USA a nyní se snaží pomocí crowdfundingu vybrat finance na první cupcakový obchod v Praze.

Autor je spoluzakladatel českého crowdfundingového portálu Hithit.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).