Menu Zavřít

Českým firmám vlak neujíždí

11. 12. 2006
Autor: Euro.cz

BIOTECHNOLOGIEBiotechnologie neznamenají jen geneticky modifikovanou kukuřici. Češi nabídli světu v šedesátých letech kontaktní čočky, nyní filtrační materiál z nanovláken pro medicínu. Může toho být i víc, jen to umět správně prodat.České výrobky si získaly světové trhy už nejednou.

BIOTECHNOLOGIE Biotechnologie neznamenají jen geneticky modifikovanou kukuřici. Češi nabídli světu v šedesátých letech kontaktní čočky, nyní filtrační materiál z nanovláken pro medicínu. Může toho být i víc, jen to umět správně prodat. České výrobky si získaly světové trhy už nejednou. V povědomí zahraniční (ale i domácí) veřejnosti zůstává ovšem stále jako příklad úspěchu automobilový, bižuterní či sklářský průmysl. Také české pivo, tramvaje, turbíny a některé další výrobky. Tuzemské firmy ale neustrnuly na tradiční produkci. Důkazem může být slibný rozvoj biotechnologií - a rozhodující je přitom úspěch u odběratelů. „Biotechnologie jsou novým boomovým oborem ve světě a českým firmám zde vlak rozhodně neujíždí,“ říká ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade v americkém Chicagu Ivana Ingram. Ví, o čem hovoří. Spolu s českými firmami byla letos na největším světovém veletrhu biotechnologií Bio 2006 právě v Chicagu. Úspěch pouze desetičlenného českého zastoupení byl impulzem k tomu, že v příštím roce nastoupí Česko na veletrh jako oficiální státní prezentace s mnohem většími možnostmi. Už jen výstavní plocha by měla být podle odhadů asi čtyřikrát větší. Zvýší se i podpora státu. Taková záštita není jen slovní obrat a vlaječka na klopě saka. „Stát zaplatí firmám devět čtverečních metrů výstavní plochy a sto procent nákladů na výstavbu stánku,“ uvádí jasné finanční výhody Jan Sháněl z ministerstva průmyslu a obchodu. K tomu si mohou firmy připočítat i další benefity - hrazení nákladů na doprovodné aktivity, ať už jde o národní prezentaci v letácích nebo oficiální recepci. PÁR VTEŘIN ROZHODNE Stánek s plochou tři krát tři metry by mohl leckomu připadat jako nedostatečný, jde ale o omyl. Americké veletrhy se od evropských značně liší. Místo na kuchyňku, posezení a nezávazný rozhovor? To jsou v USA vyhozené peníze. Na veletrhu se pohybují takzvaní „hledači nápadů“. Rychle se přesouvají od stánku ke stánku a hledají konkrétní produkt pro své zaměstnavatele nebo i zatím neznámý nápad, na kterém je možné vydělat. „Máte deset vteřin až půl minuty, abyste takového lapače nápadů zaujali,“ říká z vlastní zkušenosti vědecký šéf I. Q. A. Michal Svoboda. Na takový závod s časem je ale nutné se předem dobře připravit. Tito „běžci“ s sebou nehodlají vláčet kilogramy katalogů jednotlivých firem. Princip je jiný než v Evropě. Na krku mají štítek s čárovým kódem. A ve chvíli, kdy je nějaký vynález či technologie zaujmou, udělají jediné -nabídnou své ID ke stažení a požádají, ať jim pošlete svou prezentaci, nabídku či katalog. Ovšem v elektronické formě. Bez elektronické prezentace se proto na podobné veletrhy ani nevyplatí vyrazit. S praktickým tipem, jak zaujmout hledače nápadů, přichází Ivana Ingram: „Dobré je natočit třeba video-smyčku s konkrétní prezentací. Nevadí, že běží pořád dokola, každou minutu to vidí jiní potenciální zájemci“. Je to možnost, jak přimět hledače, aby právě váš stánek nepřeběhl bez povšimnutí. V JEDNODUCHOSTI JE SÍLA Takový princip české firmy ale často nedokáží využít. Na poslední konferenci o biotechnologiích počátkem prosince bylo možné slyšet stesky, že česká vědecká komunita neumí najít společnou řeč s výrobci, a už vůbec ne s prodejci nápadů. Právě to ovšem Američané očekávají. Žádný, ba ani geniální nápad se neprosadí, když ho nikdo během jedné minuty nedokáže vysvětlit a „prodat“. Není těžké si představit nešťastného chemika Otto Wichterleho na podobném veletrhu, jak neúspěšně nabízí umělé vlákno nebo hydrofilní gel. ČESKÉ FIRMY NEZAHÁLEJÍ Domácí biotechnologické firmy jako například BioTest, BioVendor, Exbio, Jihomoravské inovační centrum, Silroc, Micep a další působí ve výzkumu a také komerční sféře už dnes. Úspěšně budují dobré jméno v zahraničí a směřují na náročné trhy v západní Evropě a USA. Tradičně se s podporou agentury CzechTrade účastní veletrhu Medtec v Irsku a po úspěšné premiéře na letošním světovém veletrhu Bio 2006 v Chicagu se chystají i na další ročník. Ten bude už v květnu příštího roku, přihlášky je potřeba ale podat nejpozději dva měsíce předem. Nejde jen o objednávky veletržního místa. „Předem dáváme pořadatelům informace o zúčastněných firmách. Čím dříve je dodáme, tím větší je šance, že se dostanou například do oficiálního Zpravodaje Bio,“ vysvětluje Ivana Ingram. Takových firem si pak více všimnou potenciální klienti. A nejen američtí. „Silné zastoupení má na veletrhu například Francie, může to být dobrý první krok k proniknutí i na evropské trhy,“ říká Michal Kostka ze společnosti Jihomoravské inovační centrum. DŮLEŽITĚJŠÍ JE KVALITA NEŽ CENA

BRAND24

**Veletrhy a konference podobného druhu mají za účel i získat přehled, co se v oboru děje, oč mají zájem klienti z praxe. „Nemá cenu jezdit s nabídkou levných služeb - tu si každý může najít v Indii nebo Číně,“ vysvětluje Michal Svodoba z I. Q. A. Šance pro české firmy je podle něj v tom, nabídnout kvalitní produkt nebo partnerství pro expanzi do Evropy.

Tuzemské firmy mají přitom co nabídnout. Jedním z progresivních produktů je patentovaná výroba filtrů z nanovláken. Dá se z nich vyrábět zařízení pro takzvané „cleanroom“ neboli bezvirové provozy, ale i ochrana pro boj s ptačí chřipkou. Tu v Chicagu představil předseda představenstva firmy Silroc ze Smržovky na Liberecku Emil Hamerník. Velkým úspěchem, kterým se obor biotechnologií může ve světě prezentovat, je dostupná publikace Czech Biotech Report, která zaznamenala v USA fantastický ohlas. Jedná se o projekt zastřešený MPO, který podává věrný obrázek o firmách, působících na trhu ČR, jejich možnostech a schopnostech a využívaných technologiích. Navíc také mapuje vědecké instituce a projekty, na nichž se podílejí. Velké množství informací včetně databází je dostupné také na www.gate2biotech.com.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).