Českým e-shopům se daří. Téměř polovina má i svoji kamennou pobočku - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Českým e-shopům se daří. Téměř polovina má i svoji kamennou pobočku

, čtk,
Českým e-shopům se daří. Téměř polovina má i svoji kamennou pobočku

Zhruba 40 procent online obchodů v Česku má i svoji kamennou pobočku. Každý pátý provozovatel e-shopu přitom očekává, že podpoří jeho online aktivity, které jsou hlavním cílem jeho byznysu. Vyplývá to z nových dat společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v Česku třetina veškerých e-shopů.

Nedávná studie Global Payments Trends Reports americké banky JP Morgan také ukazuje, že česká e-commerce je nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě. Prvenství by si podle ní Česko mělo udržet ještě další dva roky.

„Velká většina e-shopů vzniká jako malý nezávislý projekt při zaměstnání. Jeden z důvodů, proč je v Česku tak vysoký počet online obchodů ve srovnání s jinými zeměmi, je nejen jednoduchost při založení obchodu, ale zejména vidina budoucího ekonomického osamostatnění se,“ řekl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Až 51,5 procenta provozovatelů e-shopů podle něj připustilo, že je jejich podnikání vedlejší aktivitou, při které mají ještě jiné zaměstnání. Podle průzkumu Shoptetu je přitom pro třetinu provozovatelů jejich e-shop první podnikatelskou zkušeností vůbec. Podle Uďana proto není překvapující, že většina těchto lidí pracuje na svém online obchodě sama bez zaměstnanců. Jde o 37,4 procenta všech českých, tedy více než 41 tisíc e-shopů. S maximálně pěti zaměstnanci si pak vystačí 48,5 procenta obchodníků.


Roboti v maloobchodě: o práci bude přicházet až sedm tisíc lidí ročně

 Robotizace, ilustrační foto


Data Shoptetu dále ukazují, že online obchod zakládají nejčastěji lidé ve věku 26 až 35 let, další nejpočetnější věkovou skupinou jsou lidé do 45 let. Nejvíce podnikatelsky aktivní v online světě jsou lidé v Praze, kde je 36,5 procenta všech obchodů. Nad deset procent e-shopů z celého trhu sídlí ještě v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Oslovení provozovatelé vidí největší slabiny svého byznysu v marketingu a české legislativě, potýkali se například se zaváděním elektronické evidence tržeb nebo s pravidly pro ochranu osobních údajů.

Tuzemská e-commerce vzrostla podle nových dat JP Morgan meziročně o 16 procent a předstihla větší trhy, jako jsou Británie, Francie a Německa. Za Českem je na druhém místě s 14procentním růstem Itálie a na třetím s 13,5 procentaŠpanělsko. Prvenství si Česko drží i v nakupování přes mobil. Přesto čeští zákazníci v porovnání s jinými zeměmi nejčastěji využívají platby v hotovosti, zejména platby dobírkou nebo při převzetí zásilky.

Poprvé otevřel například kamennou prodejnu i online obchod s módou Zoot, a to v pondělí 26. srpna v pražském obchodním centru Černý Most. Zoot však loni nezvládl financování svého provozu, zadlužil se a dostal do potíží. Letos v lednu požádal insolvenční soud o ochranu před věřiteli. Firma prochází reorganizací, které chce využít k očištění od dluhů, jež dosahují 761 milionů korun.

Čtěte také:

Digi Česko. Spanilé jízdy internetových obchodů míří do Německa, Rakouska a na Balkán

Maloobchod v květnu zpomalil růst na 2,7 procenta. Tržby internetových obchodů dál rostou

Oděvní řetězec Primark míří do Česka. První obchod otevře v centru Prahy

Alza zvýšila tržby na rekordních 25 miliard korun. Plánuje expanzi do Rakouska a Německa

Ohodnoťte tento článek
Diskuze