Český podnikatel potápí slovenskou obuvnickou legendu. V potížích je celé impérium - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Český podnikatel potápí slovenskou obuvnickou legendu. V potížích je celé impérium

,
Český podnikatel potápí slovenskou obuvnickou legendu. V potížích je celé impérium
Zdroj: Profimedia.cz

Byznys podnikatele Michala Umláška dostává vážné trhliny. Jeho slovenská firma Obuv Partizánske končí v konkurzu, přičemž potíže se nevyhnuly ani české vlajkové lodi, společnosti Term.

Český byznysman Umlášek odchází ze slovenského trhu, na který pronikl v roce 2006. Zahraniční konkurence a rostoucí import levné obuvi z asijských zemí postupně dostaly jeho firmu Obuv Partizánske do ztrát, ve kterých se pohyboval devět let po sobě.

Trpělivost Umláškovi došla letos na jaře, kdy se rozhodl firmu po další desetimilionové ztrátě z loňska poslat do konkurzu. Soupis konkurzní podstaty se skládá zejména ze zadrženého zboží na prodejnách firmy a peněžitých pohledávek. Peníze z dražby majetku půjdou na splácení alespoň části dluhů, které má Obuv Partizánske u pojišťoven, finanční správy i dodavatelů. Jenom na daních a odvodech dluží podle dat pojišťoven asi dva miliony korun.

V problémech je ale i česká mateřská firma a vlajková loď Umláškova byznysu – společnost Term z Brna. Už od loňského ledna je kvůli několikamilionovým dluhům v reorganizaci a kvůli ozdravení počítá právě s ukončením prodělečné slovenské divize. Firma vlastní na Slovensku asi dvacet provozů, které však už několik měsíců uzavírá.

Michal Umlášek začal podnikat s obuví v devadesátých letech. Společnost Term sídlí ve Šlapanicích u Brna, kde má administrativní budovu, logistické centrum a prezentační prostory. Obrat společnosti z prodeje zboží a služeb se pohybuje kolem 400 milionů korun ročně.

Konkurence a intervence

Podnik bodoval zejména prodejem sportovní obuvi značky Sprandi. V roce 1996 začala společnost Term distribuovat tuto obuv do Česka, kde po dvou letech prodala poprvé 250 tisíc párů obuvi. V roce 1999 zahájil Term dovoz japonské značky Mizuno, pak přibyly americké značky Merrell, Teva či německá Birkenstock.

Dalším významným obchodem byla domluva na dovozu italské značky Diadora, která byla na pokraji krachu. Problémy se však přenesly také na českého distributora. Obuvnický průmysl v regionu V4 je pod tlakem zahraniční konkurence, která do východní Evropy houfně expanduje, přičemž domácí distributory vynechává.

Firmě navíc podle tvrzení majitele uškodilo také výrazné posílení kurzu koruny vůči euru a dolaru, neboť Term se zaměřuje na dovoz zboží do Česka. Na dotazy ohledně ozdravení společnost Term neodpověděla.

Čtěte také:

Indie zakázala divoké porážky krav. Armani a spol. se bojí o dodávky kožených bot

Hrozba pro Nike a Adidas? Sportovní značku chystá Amazon

Maloobchod v prosinci zpomalil. I kvůli uzavření obchodů o Vánocích


Ohodnoťte tento článek
Diskuze