Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Hledáte vysokou školu s jistotou uplatnění v oboru? Zaměřte se na studium cestovního ruchu!

Vystudovat vysokou školu se u nás stalo prakticky nutností, kdo nemá titul, na toho je…

Českému šikulovi nabídněte skládačku

16. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
16. dubna 2007, 00:00

FIRMA DAKR Jedním z menších a přesto životaschopných českých výrobců zahrádkářské techniky je hranická firma Dakr. Strategii založila na tom, že nebude konkurovat světovým výrobcům kvantitou produkce, ale osobitým řešením. Využívá například toho, že český kutil je šikovný a dokáže si sám sestavovat stavebnicové stroje.

FIRMA DAKR Jedním z menších a přesto životaschopných českých výrobců zahrádkářské techniky je hranická firma Dakr. Strategii založila na tom, že nebude konkurovat světovým výrobcům kvantitou produkce, ale osobitým řešením. Využívá například toho, že český kutil je šikovný a dokáže si sám sestavovat stavebnicové stroje.

Po Angličanovi nechtějte víc, než aby zmáčkl knoflík. Českému zahrádkáři naopak můžete nabídnout stavebnici víceúčelového stroje, který si bude podle potřeb přestavovat. To je jedna ze zkušeností, na které postavila svou obchodní strategii firma Dakr z Hranic na Moravě. Společnost vyrábí sekačky na trávu, rozmetače soli či víceúčelové traktůrky.

ŠŇŮRKA PODLE MANUÁLU Ryze český podnik byl založen v roce 1991 a za 15 let existence si našel už 40 tisíc zákazníků. Vedle prodeje na domácím trhu své výrobky vyváží i na Slovensko, do Německa a dalších zemí. „Nejvíce vyvážíme do Velké Británie. Rozdíl je v tom, že tam dodáváme stroje, které člověk vezme, maximálně zatáhne za startovací šňůru a stroj pak již hned pracuje. Jak se má zatáhnout, to musíme popsat na třech stránkách v návodu. V České republice můžeme více spoléhat na zručnost a technickou dovednost zákazníků. Proto se v Česku hodně uplatňují stavebnicové stroje pro víceúčelové použití. Lidé si je umí sami přestavět a seřídit,“ říká jednatel společnosti Karel Dančák. MÍSTO LIŠTY BUBEN Kromě sázky na stavebnicové systémy staví Dakr i na jiné osobité obchodní strategii. Nesoupeří se zahraničními konkurenty ve výrobcích, které jsou vyráběny ve stotisícových sériích. Proti kvantitě staví neotřelý nápad. „V minulosti se například na zahradách používaly lištové sekačky na trávu. Současně s Motorem Jikov jsme na počátku devadesátých let přišli na trh s bubnovými sekačkami, které z něho vytlačily velmi rychle ty lištové. Bubnové sekačky dříve běžně používali zemědělci na traktorech, ale my jsme je uzpůsobili jako malý stroj pro zahrady,“ uvádí Dančák. „Výrobci lištových sekaček pak v Česku postupně výrobu ukončili nebo začali kopírovat bubnové sekačky. V Evropě se dále vyrábějí a používají téměř výhradně lištové sekačky a my se budeme snažit, abychom uspěli i tam,“ dodává. Další originální řešení směřuje k údržbě cest. „V Anglii se používaly rozmetače soli na údržbu chodníků, do kterých se musela používat speciální drahá sůl. Vyvinuli jsme rozmetač, ve kterém lze upotřebit běžnou, čtyřikrát levnější cestářskou sůl,“ říká Karel Dančák. NA ŘETĚZCE UŽ NESPOLÉHÁME**

Vývoj Dakru je typickým příběhem menšího českého producenta zahrádkářské techniky i proto, že firma neudělala nejlepší zkušenost s velkými řetězci. „Ještě před pěti lety jsme pro jednu velkou síť obchodů dodávali. Naštěstí se jednalo o speciální výrobek pro tento řetězec a nepodráželi jsme tím naše malé prodejce. Šlo o velké množství výrobků, které jsme ale dodávali se ztrátou. A zaplaceno jsme dostali až po třech měsících neustálých urgencí. Po těchto zkušenostech jsme se rozhodli, že už žádnému řetězci nebudeme výrobky dodávat,“ vypráví Dančák.

„Rozhodnutí nelitujeme. Spoléháme teď na malé specializované prodejce, kteří mají sice menší sortiment zboží, ale každému zákazníkovi se věnují individuálně. V drtivé většině případů také zajišťují servis,“ dodává podnikatel.

Alternativní cesta k zákazníkovi přes menší prodejny a inovativní výrobky zafungovala. V roce 2006 Dakr dosáhl oproti roku 2004 dvojnásobného objemu prodeje, což představuje 45 různých výrobků. Loni tak měla firma obrat 85 milionů korun a v současnosti zaměstnává 36 pracovníků. „Prodali bychom ještě víc, pokud bychom to stíhali vyrobit,“ konstatuje Dančák.

Obchodu prý prospěl i vstup Česka do Evropské unie. „Podstatně se zjednodušila byrokracie při exportu a importu. Také jsme získali dotace od Unie a Olomouckého kraje na průnik na zahraniční trhy, zavedení systému řízení kvality ISO 9001 a nákup moderních strojů,“ uzavírá podnikatel.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdo vlastní české hokejové kluby?
Co všechno ovlivnilo zvýšení minimální mzdy letos v lednu?
Změny v oddlužení a nezabavitelné minimum v roce 2019
Proč není čistá voda skutečně čistá?
Banky loni poskytly hypotéky za více než 220 miliard. Hypotéky již nezdražují
Auta
Škoda Scala je o 70 tisíc dražší než Rapid. Jak si ale…
Mercedes-Benz v ČR opět jedničkou
Videodojmy: Ford Mustang Bullitt
Galerie: Podívejte se, jak v průběhu času rostly ledvinky na BMW řady 7
Nejvíce a nejméně prodávané značky na evropském trhu v roce 2018: VW je suverénní
Technologie
Televizory Sony pro rok 2019: první 8K a dva OLEDy
Proč není čistá voda skutečně čistá?
WD Black SN750: nové highendové NVMe moduly od Western Digital s chladičem EKWB
PCI Express 5.0 je skoro hotový, první hardware už letos. V PC si počkáme do roku 2020
Argument proti politické korektnosti (video s CZ titulky)
Hry pro příležitostné hráče