České firmy se pronájmů trochu bojí

08. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
08. srpna 2005, 00:00

LOGISTICKÉ AREÁLY I když se mezi nájemci objektů v logistických areálech stále více objevují české firmy, jejich zájem o ně zatím není nijak masový. Podle vedoucího středoevropského týmu poradenské společnosti Cushman&Wakefield//Healey&Baker Ferdinanda Hlobila se zejména nové firmy bojí závazků na delší dobu.

LOGISTICKÉ AREÁLY I když se mezi nájemci objektů v logistických areálech stále více objevují české firmy, jejich zájem o ně zatím není nijak masový. Podle vedoucího středoevropského týmu poradenské společnosti Cushman&WakefieldHealey&Baker Ferdinanda Hlobila se zejména nové firmy bojí závazků na delší dobu. * Jak se v letošním roce vyvíjí poptávka po logistických areálech na českém území? Čísla jsou velice dobrá. Za půl roku jsme se z hlediska objemu nově podepsaných smluv dostali na úroveň roku 2003. Trh je velmi aktivní, troufnu si říci, že růst je slušný. Zda to bude na konci prosince dvacet nebo třicet procent nad výsledky roku 2004, to ještě nelze příliš odhadnout. Ale určitě zdejší trh zaznamená růst minimálně mezi 15 až 20 procenty. * Mění se nějak struktura pronajímatelů ploch v těchto areálech? Roste zájem i mezi českými firmami? Nosnými nájemci jsou stále ještě mezinárodní řetězce. Řekl bych, že české firmy procházejí určitým stádiem testování, co to vlastně znamená být v pronájmu u velké mezinárodní developerské firmy. Věřím, že českých nájemců bude stále více. Nyní tvoří již zhruba čtvrtinu všech nájemců. * Proč je mezi tuzemskými firmami menší zájem o plochy v moderních logistických centrech? Jejich většímu podílu brání především určitý konzervatismus některých českých firem - moc se jim nechce jít do moderních prostor a podepsat středně či dlouhodobý nájemní kontrakt. Nájemci se totiž musí zavázat minimálně na pět let. Oproti tomu u starších objektů je ve většině případů doba pronájmu neurčitá - existuje tam tedy jistota, že když se firmě nebude dařit, může odejít. Starší prostory ale většinou nevyhovují dnešním požadavkům a jsou zejména energeticky více nákladné než nové objekty. * Jaké jsou v oblasti logistických center nové trendy? Velice populární se stává výstavba malých jednotek. Ty slouží pro menší firmy, případně pro ty firmy, které se z garáže přesunou do menšího skladu. Jsou většinou v zajímavých zónách, například v Průhonicích či v Brně. Jejich vznik očekáváme i v Ostravě či Plzni. Jedná se o zajímavé prostory pro zahájení činnosti firem. * Jak to vypadá s obsazeností jednotlivých ploch? Neobsazenost moderních skladových ploch se pohybuje v úrovni kolem jednoho dvou procent. V Evropě se zdravý podíl pohybuje kolem pěti procent. * Mění se cena skladových ploch? V současnosti nájmy mírně klesají, především v letošním roce. Důvody jsou čistě ekonomické - developeři staví více, a tím pádem jsou schopni zlevňovat. A je zde i druhý faktor: Snižuje se výnosnost při prodeji skladu nebo výrobní haly, což developerům umožňuje opět srážet nájmy. Tento trend bude stále ještě pokračovat, s nejvyšší pravděpodobností dojde i v závěru tohoto roku a možná i příští rok k dalšímu mírnému snižování nájmů. Samozřejmě mluvím o mírném snižování cen, nikoli skokovém. * Registrujete zájem developerů logistických center i o jiné lokality než je Praha či Brno? V letošním roce je vidět určitá expanze investorů do mimopražských lokalit. V této chvíli je velice populární Plzeň, dále Hradecko a Pardubicko či zmíněné Brno. Jediné, co například Brnu chybí, jsou vhodné pozemky. To je největší slabina tohoto regionu. Očekáváme i expanzi na Ostravsko, které je svou populací velmi zajímavé, dále na Ústecko či Liberecko. * Je problém sehnat dobrý pozemek pro výstavbu průmyslových hal? Vhodných pozemků, které nejsou kontaminované, poddolované a jinak poškozené, či které jsou zasíťované a dobře dopravně dostupné, je hrozně málo. To platí všeobecně pro celou republiku. * Jak si v rozvoji takzvaných logistických parků vede Česká republika v rámci středoevropského regionu? Největší boom nyní vidíme v Polsku, což je dáno zejména velikostí tamního trhu. Situace v Česku je ale zdravější, zatímco Polsko prochází stále skokovými změnami. Zajímavé je nyní Slovensko, kde je patrná veliká výstavba. Právě Bratislava je třeba značnou konkurencí pro Brno. Co do lokality mají tato města hodně společného a jsou zajímavá pro zájemce, kteří zvažují celoevropský prostor. Ještě do toho může zasáhnout severozápad Maďarska. V tuto chvíli má kvůli nedostatku pozemků v Brně výhodu zejména Bratislava. PRONÁJEM PRŮMYSLOVÝCH PLOCH KATEGORIE „A“ V ČESKU (plocha v m2 )** | 2002| 100 tis.|
| 2003 | 140 tis.|
| 2004| 180 tis.|
|  1-7 2005 | 140 tis.|
Pozn.: Do kategorie „A“ patří moderní logistická centra.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s…
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Technologie
Čína nemá ráda ani Skype. Ten tak zmizel z katalogů aplikací
Uber zlepšuje podmínky pro své řidiče a přidává živé sledování
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Koupě roku? Amazon dnes prodává Galaxy S8 jen za 13 200 Kč
Další devadesátková hra zdarma. Stáhněte si akci MDK
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít