České dráhy nakoupí vlaky za deset miliard. Už vypsaly výběrová řízení

14. dubna 2016, 09:40 - čtk
14. dubna 2016, 09:40

České dráhy hodlají koupit vlaky za více než deset miliard korun. Společnost vypsala trojici výběrových řízení na dodávku elektrických a dieselových jednotek, které potřebuje pro výběrová řízení na provoz železnic, plánovaných ministerstvem dopravy. Třetí soutěží je dodávka vagonů pro rychlost do 200 kilometrů v hodině, které ČD chtějí využívat na mezistátních vlacích.

„Abychom byli připraveni na otevírání trhu dálkové železniční osobní dopravy v České republice a na soutěže na dálkové linky, rozhodli jsme se již nyní vybrat dodavatele elektrických bezbariérových jednotek,“ uvedl k jedné ze soutěží v tiskové zprávě předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Nejdražší elektrické jednotky

Právě rámcová smlouva na nákup elektrických jednotek je největší z celého balíku nákupů. Za 20 elektrických jednotek dopravce plánuje firma utratit 4,6 miliardy korun. Na zhruba čtyři miliardy korun by pak měla podle odhadu ČD vyjít zakázka na nákup 30 dieselových jednotek a 50 rychlíkových osobních vozů pro mezistátní vlaky by měly vyjít na 2,2 miliardy korun.

Řídící výbor Českých drah letos koncem března schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem deseti lokomotiv, předpokládaná hodnota přesahuje miliardu korun. Lokomotivy mají podle deníku E15 v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem, kde drahám selhal plán s nasazením nových škodovek.

Dráhy totiž potřebují třísystémové stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s německými drahami Deutsche Bahn. Německý dopravce zaštítěný sankční hrozbou tlačí na to, aby hamburské expresy jezdily už od prosince bez přepřahání.

Čistý zisk 102 milionů

Pronájmem ČD mimo jiné řeší potíže, které vznikly spoluprací se Škodou Plzeň. Vlaky do Hamburku měla tahat nová plzeňská lokomotiva 109E, kvůli které dráhy už loni prohrály se Škodou miliardovou arbitráž. Stroj ale navíc dodnes nemůže v Německu jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, nýbrž pouze 120 kilometrů v hodině.

Skupina České dráhy měla loni v pololetí čistý zisk 102 milionů korun, meziročně o 56 milionů korun méně. Pokles byl způsoben především nákladní dopravou, kterou provozuje dceřiné ČD Cargo. V osobní dopravě se naopak Českým drahám dařilo, rostly tržby i přepravní výkon.

Tržby skupiny meziročně klesly o 142 milionů na 16,3 miliardy korun. Celkové zadlužení skupiny se snížilo o 258 milionů korun na zhruba 33 miliard korun. Z tohoto dluhu ročně skupina zaplatí na úrocích přes miliardu korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Vodafone reaguje na konkurenci. Za 599 Kč nabídne neomezený LTE internet na doma
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít