Česká pošta, ilustrační foto
Česká pošta, ilustrační foto
Autor: Tomáš Novák/Euro

Česká pošta se poprvé v historii propadla do ztráty, připravuje restrukturalizaci

14. května, 16:28 - čtk
Česká pošta, ilustrační foto
Česká pošta, ilustrační foto
Autor: Tomáš Novák/Euro
14. května, 16:28

Česká pošta loni poprvé v historii skončila v červených číslech. Vykázala ztrátu 275 milionů korun proti předchozímu zisku 91 milionů korun. Skutečná provozní ztráta bez započítání pohledávky vůči státu za univerzální službu byla 1,075 miliardy korun. Podle vicepremiéra Jana Hamáčka (ČSSD), pod jehož ministerstvo vnitra Česká pošta spadá, stát dlouhodobě málo platí za služby, které od pošty chce.

„Před našimi zaměstnanci, zakladatelem ani před klienty nic nezakrýváme. Potvrdilo se, co jsme říkali během loňského roku. Česká pošta je dlouhodobě ve ztrátě, a to především proto, že stát nedostatečně platí za objednané služby. Okamžitě jsme začali připravovat restrukturalizaci, která se však logicky projeví se zpožděním. Kladný hospodářský výsledek tak očekáváme v roce 2022,“ uvedl generální ředitel České pošty Roman Knap.

Vedle problémů s úhradou univerzální služby patří mezi důvody meziročního propadu do ztráty snížení výnosů z listovních zásilek o 76 milionů korun a pokles zisku z prodeje majetku pošty o 226 milionů korun. Česká pošta v minulosti prodávala majetek, aby vylepšila hospodářský výsledek. S poskytováním poštovních služeb ale tyto operace nemají nic společného, proto od nich upustila. Příjmy z prodeje majetku klesly o 226 milionů korun, výnosy z listovních zásilek se snížily o 76 milionů korun.

Hamáček uvedl, že problém vznikl kvůli tomu, že stát dlouhodobě málo platí za služby, které po České poště chce. „Roky to pošta dotovala ze svých rezerv, ty však došly. Vedení vypracovalo plán, jak podnik dostat z hospodářských potíží a postupně jej realizuje, to však nestačí,“ uvedl.

na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH

Stát loni poště přiznal pohledávku za poskytování univerzální služby v letech 2013 a 2014 ve výši 800 milionů korun. Fakticky tyto peníze ale firma stále neobdržela a v provozu tak chybí. Pošta se proto s ministerstvem financí domluvila na půjčce 800 milionů Kč, která pomůže překlenout období, než stát zaplatí.


Čtěte: Hamáček chce České poště ztrojnásobit příspěvek z rozpočtu. Dostávala by 1,5 miliardy


Úhradu ztrát, které vznikly poskytováním univerzálních služeb v letech 2013 a 2014, řeší podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) novela poštovního zákona. Je ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně a podle tohoto návrhu má pošta dostat 800 milionů korun v rozložení do tří let.

Česká pošta dostává od státu za poskytování univerzální služby 500 milionů korun ročně, což ale neodpovídá výši nákladů za objednané služby. Tuto platbu navíc dostává s mimořádným zpožděním. Zatímco náklady na zajištění univerzální služby musí pošta platit v reálném čase, na její proplacení čeká i více než pět let. Kromě platby za roky 2013 a 2014 pošta dosud od státu neobdržela ani platby za roky 2018 a 2019.

Hamáček připomněl, že Sněmovně pozměňovacím návrhem nabídl možnost zvýšit platbu státu za univerzální služby, aby je pošta nemusela doplácet. „Konkrétní výše platby, pokud zákon projde, bude záviset na auditu nákladů ze strany ČTÚ (Českého telekomunikačního úřadu),“ dodal.

Bez předložení restrukturalizačního plánu ze strany podniku by zvýšení platby od státu podle Schillerové znamenalo nepřijatelné sanování ztrát pošty, se kterým jako ministryně financí nemůže souhlasit. „Přesto, že jsme tento plán požadovali, do dnešního dne nebyl - na rozdíl od dalších finančních požadavků - vládě předložen. Případné další zvyšování úhrad za univerzální služby navíc podléhá notifikaci ze strany Evropské komise, že se nejedná o nedovolenou podporu,“ řekla.

Podle ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy není pravdou, že by nová doba poštovním službám nepřála. Například boom online obchodů zvyšuje poptávku po balíkových a zásilkových službách. „Jenže Česká pošta je příliš zkostnatělá a zpolitizovaná, aby dokázala nový trend zachytit a adekvátně na něm vydělat. Máme jednu z nejhustších sítí poštovních poboček na světě. Z více než tří tisíc poboček je možné jich šmahem zrušit přes tisícovku a stále i tak bude poštovní síť dostávat nařízení vlády o minimálním nutném počtu poboček,“ uvedl. „Pošta je zejména na venkově středobod společenského života. Vláda, která zdraží pivo, padne, říkávalo se. Vláda, které zruší poštu, padne také, lze říci také,“ dodal.

Přečtěte si také:

Česká pošta má nového ředitele. Metnar od něj požaduje novou strategii

Podplácelo se na poště? Obžalobě čelí dva lidé a firma

Česká pošta dostane od státu 800 milionů, půjdou i na platy

Stát dá 800 milionů České poště, smaže její ztráty z minulých let

Česká pošta zvýší mzdy o desetinu, počet manažerů zredukuje o 15 procent


Čtěte také

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

před 6 hodinami

Boris Johnson a Jean-Claude Juncker

Lídři zemí Evropské unie podpořili novou brexitovou dohodu, britský parlament bude hlasovat v sobotu

Lídři zemí Evropské unie dnes podpořili uzavřenou dohodu o britském odchodu ze…

17. října 2019

Prezident Miloš Zeman a jeho čínský protějšek Si Ťin-pching, archivní foto

Zeman ujistil Si Ťin-pchinga o respektování politiky jedné Číny. A požádal o další spolupráci

Prezident Miloš Zeman ve středu v dopise požádal čínského prezidenta , aby pokračovaly…

17. října 2019

 Výroba součástek v továrně CITIC Dicastal

Číňané chtějí postavit se Žďasem závod za osm miliard. Vytvoří 500 pracovních míst

CITIC Dicastal, výrobce hliníkových automobilových součástek, plánuje s firmou Žďas…

17. října 2019

Britský premiér Boris Johnson

Británie a Evropská unie se shodly na podmínkách brexitu. Opozice ale dohodu odmítla

Británie a Evropská unie se dohodly na podmínkách brexitu. Informovali o tom dnes…

17. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Nová Octavia na oficiálních skicách. Další únavný maraton postupného odhalování začíná
I u nás bude možné získat dotace na elektromobil. Citigoe iV pak bude stát zhruba 230 tisíc
Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko
Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Hry pro příležitostné hráče