Menu Zavřít

Česká Coco Chanel

9. 5. 2005
Autor: Euro.cz

Slavní podnikatelé HANA PODOLSKÁSalon Hany Podolské byl v předválečném Československu pojmem. Své kostýmy a šaty si zde nechávaly šít manželky ministrů i herečky Národního divadla. Hana Podolská bývá proto dodnes označována jako česká Coco Chanel.

V roce 1939 dostala Hana Podolská zakázku na kostýmy pro film Kristián.

foto: Kirké

Slavní podnikatelé

HANA PODOLSKÁ

Salon Hany Podolské byl v předválečném Československu pojmem. Své kostýmy a šaty si zde nechávaly šít manželky ministrů i herečky Národního divadla. Hana Podolská bývá proto dodnes označována jako česká Coco Chanel.

Johanna Vošahlíková, nejstarší dcera architekta a stavitele Františka Vošahlíka, se vyučila švadlenou. Brzy opustila dílnu své mistrové a začala šít po domech, aby tak pomohla své matce uživit rodinu. V té době, na přelomu století, pracovalo v Praze přes dva a půl tisíce krejčích a švadlen. Johanna, která si své jméno zkracovala na Hana, byla jednou z nich.

Osud jí však přál, když se seznámila s akademickým malířem a polským zemanem Viktorem Podolským, kterého si po krátké známosti vzala. V roce 1908 si tak mohla s manželovým přispěním otevřít vlastní dílnu ve Vyšehradské ulici, které dala název Salón u pěti králů.

MÓDNÍ ATELIÉR V LUCERNĚ

Hana Podolská měla nejdříve jen dvě švadleny, ale protože se jí dařilo, svůj podnik úspěšně rozšiřovala a posléze přesunula na roh Jungmannovy a Vodičkovy ulice. V roce 1914 se rodina Podolských přestěhovala do luxusního bytu ve čtvrtém patře paláce Lucerna, kde si Hana otevřela svůj módní ateliér. Viktor Podolski zanechal zaměstnání a začal pracovat v ateliéru své ženy, který se brzy rozrostl o další místnosti. Po první světové válce se salon postupně změnil v luxusní modelový dům. Podolská pořádala módní přehlídky, měla vlastní kožešnictví, kloboučnickou dílnu, desítky švadlen a vydávala i vlastní časopis.

Módní přehlídky pořádala nejprve v Haškově kabaretu, později v divadle Komedie a také v předváděcím sále Lucerny, kam se vešlo až tři sta lidí. Modely předváděly dámy ze společnosti s odpovídající postavou a také některé členky Národního divadla. Byla mezi nimi i známá operní pěvkyně Jarmila Novotná, která si v salonu Hany Podolské nechala v roce 1927 ušít historické kostýmy pro roli Violetty v opeře La Traviata. Na stránkách módních časopisů pózovaly v šatech od Hany Podolské herečky Anna Sedláčková, Růžena Nasková i automobilová závodnice Eliška Junková. Se salonem úzce spolupracovali také fotografové František Drtikol a František Vobecký.

Ateliér Hany Podolské v Paláci

foto: Uměleckoprůmyslové museum v Praze

 

ÚČINNÁ STRATEGIE

Největšími konkurenty Hany Podolské byli Arnoštka Roubíčková a zejména Old řich Rosenbaum, který vedl salon ve Štěpánské ulici. Když se Podolská s Rosenbaumem vraceli z pařížských módních přehlídek, pravidelně si telefonovali, aby pak nevyráběli stejné modely. Oba byli také jedni z prvních v Praze, kteří zaměstnávali profesionální manekýny, jež denně docházely do jejich salonů. Podolská modelky rozdělovala podle různých typů na sportovní, mladistvé a elegantní, přičemž hlavní důraz kladla na jejich ladnou chůzi.

Důležitá však byla hlavně propagace výrobků. Hana Podolská pořádala soukromé přehlídky pro manželky ministrů a v doprovodu manekýn chodila také na dostihy do Chuchle. Každoročně trávila jeden týden v Mariánských Lázních, kde se její zaměstnankyně během dne třikrát až čtyřikrát objevily na kolonádě, pokaždé v jiném modelu. Tato strategie účinkovala a čekací lhůty na šití modelů trvaly někdy až půl roku. Stálými zákaznicemi Hany Podolské byly posléze téměř všechny přední dámy té doby, například Marie Baťová, Olga Scheinpflugová, Lída Baarová či manželka pozdějšího prezidenta Hana Benešová.

FRANCOUZSKÝ STYL

Od poloviny dvacátých let se všechny módní salony snažily přiblížit Francii. Modelový dům Hany Podolské se svého času psal jako Maison Podolská a také názvy všech modelů byly ve francouzštině. Účast na pařížských módních přehlídkách stála přes třicet tisíc korun, ale Podolská na ně pravidelně jezdila spolu s kreslířkou Hedvikou Vlkovou. Kreslení a fotografování bylo sice na takových přehlídkách zakázané, ale obě dámy měly vymyšlený způsob, jak tento zákaz obejít. Pokud Podolskou některý z modelů zaujal, mrkla na Vlkovou, která okamžitě odešla na toaletu, kde si vše potřebné zaznamenala. Podolská byla pouze tvůrce stylu, sama modely nekreslila ani nenavrhovala.

Přesto jí smysl pro pařížskou módu a střízlivý anglický styl přinášely úspěchy v Berlíně i ve Stockholmu. Spolupracovala také s filmovými tvůrci, například v roce 1939 dostala zakázku na kostýmy pro film Kristián režiséra Martina Friče.

KONEC MODELOVÉHO DOMU

Po převratu v roce 1948 byl modelový dům Hany Podolské znárodněn. Nadále fungoval pod názvem Oděvní služba Eva, ztratil však všechny kontakty s Paříží. Pouze díky manželce tehdejšího prezidenta Martě Gottwaldové, která si salon oblíbila, mohla Podolská ve svém podniku zůstat. Vydělávala pouhých 2400 korun měsíčně a přišla také o polovinu bytu na Karlově náměstí, kam byla přestěhována hraběnka Dohalská.

Když jí ředitel Oděvní služby v roce 1954 oznámil, že už do práce nemá chodit, nesla to velmi těžce. Do svého salonu se už vrátila jen jednou - v roce 1968, kdy s ní Miroslav Horníček udělal pro televizi krátký rozhovor.

Ve stáří zůstala opuštěná, manžel i jeden ze synů jí zemřeli ještě před válkou, druhý syn emigroval. Když v roce 1972 zemřela, všechen svůj majetek odkázala pečovatelce, která se o ni před smrtí starala. Její salon fungoval ještě devatenáct let. Zanikl v roce 1991.

HANA PODOLSKÁ (1880-1972)

CONTENT24

Nejslavnější česká módní návrhářka a majitelka oděvního salonu se narodila 16. května 1880 jako Johanna Vošahlíková. Její otec, architekt a stavitel František Vošahlík, ve svých 44 letech zemřel na tuberkulózu, proto se o rodinu starala pouze matka. Hana, jak si Johanna začala říkat, se vyučila švadlenou a brzy se provdala za polského malíře Viktora Podolského. Měli spolu dva syny, staršího Miloše a mladšího Viktora. V roce 1908 si za přispění manžela zřídila svou první samostatnou dílnu - Salon u pěti králů. Brzy slavila úspěch a v roce 1914 se celá rodina přestěhovala do luxusního bytu v paláci Lucerna. Podolská si tu zřídila módní salon, který se po první světové válce rozrostl na luxusní modelový dům. Zákaznicemi byly téměř všechny přední dámy té doby a uznání se Podolské dostalo také v cizině. Úspěchy modelového domu však zastínily rodinné tragédie. Manžel Viktor zemřel v roce 1926 nešťastnou náhodou na honu, když jeho šofér neopatrně čistil pušku. Starší syn Miloš před Vánoci roku 1935 ochrnul a krátce nato zemřel. Hana Podolská už se podruhé neprovdala, a když po roce 1948 emigroval její mladší syn Viktor, zůstala úplně sama. Zemřela 15. února 1972.

S využitím archivu Českého rozhlasu

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).