Česká chlouba mírně za zenitem

27. ledna 2012, 12:09 - Vadim Fojtík
27. ledna 2012, 12:09

Koncem ledna začne výběr poradce, který pomůže rozhodnout o osudu státní společnosti

Rozhodování o dalším směřování jednoho z nejcennějších státních podniků, společnosti Čepro, vstupuje do další fáze. Státní komise vyhlásí do konce ledna dvoukolové výběrové řízení na poradenskou firmu. Ta posoudí varianty možného postupu a doporučí tu nejvýhodnější pro Českou republiku. Vítěz navíc bude patrně pomáhat s další transformací Čepra.

Unipetrol, Slovnaft a ostatní

Dosavadní vývoj společnosti a situace na trhu vyústily přinejmenším ve čtyři nabízející se řešení. Prvním z nich, tím nejpravděpodobnějším, je integrace s některou z rafinerských společností. Tahle verze má nejsilnější podporu mezi klíčovými úředníky, dle informací týdeníku Euro s ní souhlasí premiér Petr Nečas či ministr financí Miroslav Kalousek. Čepro by si v takovém případě vyměnilo s vybranou rafinerií akciové podíly.
Na téma integrace již loni v létě zástupci státní firmy absolvovali první jednání s Unipetrolem, který je součástí polského koncernu PKN Orlen. Vedení Čepra jednalo rovněž se slovenským Slovnaftem, jenž patří maďarskému koncernu MOL. Dle informací týdeníku Euro obě rafinerie konstatovaly, že mají o takovou formu spolupráce eminentní zájem. Tím ale jednání skončila a k další schůzce prozatím nedošlo.
„S vyjednáváním o konkrétnějších podmínkách vyčkáváme do doby, než se majitel Čepra, tedy stát, rozhodne, jak si představuje další budoucnost firmy,“ uvedl zdroj z vedení Slovnaftu. Obdobný názor mají v polském PKN. Právě spojení Čepra s Unipetrolem nebo Slovnaftem označují odborníci za nejvýhodnější variantu. Důvodem je zjednodušeně řečeno to, že je česká firma připojena vlastní „trubkou“ na rafinerie obou společností. Zájemců o integraci s Čeprem bude však patrně více, hovoří se o ruských petrolejářských firmách či italské ENI držící menšinový podíl v České rafinérské.

Příhodná doba je pryč

Druhou možností je vytvoření nové superfirmy, tedy integrace Čepra s další státní společností Mero a státními hmotnými rezervami. „Model vertikální integrace dává smysl, pouhé propojení Čepra a Mera již méně,“ tvrdí generální ředitel Čepra Jiří Borovec.
Již několik let se ve vládních a odborných kruzích diskutuje také o částečné privatizaci Čepra. Ta je v současné době pro stát nejméně vhodnou variantou, protože příhodnou dobu pro prodej podílu stát dávno propásl. Nepřímo to potvrdil šéf Čepra Borovec, podle něhož firma dosáhla svého „zenitu v hospodaření“ v roce 2010. Od té doby prý bude její hodnota pravděpodobně pouze klesat. „Hospodářský výsledek za rok 2011 bude horší než ten, kterého jsme dosáhli v roce 2010,“ tvrdí Borovec. Konkrétní čísla ale zatím odmítl sdělit s tím, že není hotový audit ani účetní závěrka společnosti za loňský rok.
Důvodů zhoršeného hospodaření je několik. Spotřeba pohonných hmot v tuzemsku klesá, a to jak v případě benzinu, tak nafty. Poptávku po druhém zmíněném palivu navíc negativně ovlivnilo zvýšení spotřební daně v roce 2009. Na trhu s pohonnými hmotami je kromě toho velká konkurence a deformují jej podvodní prodejci nabízející nezdaněné palivo za výrazně nižší cenu. Příliš optimistický není ani odhad pro rok 2012. „Operujeme s výhledem, že letošní hospodářský výsledek bude ještě pod úrovní loňského roku,“ upozornil Borovec.
O dalším osudu Čepra přitom mohlo být rozhodnuto v době, kdy byla firma na ekonomickém vrcholu. Případnou integrací s rafinerií nebo částečnou privatizací se zabývala již vláda premiéra Mirka Topolánka. Rozpadla se ale dřív, než stihla rozhodnout. Následný úřednický kabinet Jana Fischera měl v době hospodářské krize jiné starosti než Čepro a současný kabinet je v této otázce liknavý. Státní komise pro Čepro se za dobu své půlroční existence sešla s bídou třikrát. Pokud stát propojení Čepra s nějakou rafinerií zamítne stejně jako ostatní řešení? Ve hře je i plán „D“. Ten počítá s tím, že by se státní firma v budoucnu soustředila především na logistiku. A to by přineslo dvě podstatné změny. S největší pravděpodobností by Čepro odprodalo svoji síť čerpacích stanic, kterou provozuje pod názvem EuroOil. Firma by se poté zaměřila především na provozování produktovodů a skladovacích nádrží. „Současně by to znamenalo, že vstoupíme do sektoru autodopravy,“ dodal Borovec.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Auta
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za…
Volvo oficiálně odstartovalo výrobu svého historicky prvního malého crossoveru
Mercedes-Benz třídy A dostane nový interiér. Změnilo se toho hodně
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být levnější, ale velmi přesný
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Galaxy S9 uvidíme už za sedm týdnů. Samsung jej přiveze na CES 2018
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít