Češi věří v byznys daleko více než státy EU

15. května 2012, 13:12 - Profit, TZ, kmb
15. května 2012, 13:12

Zatímco lidé v ČR projevili důvěru v byznys ve své zemi – firmám důvěřují z 54 procent a nevládním organizacím z 57 procent, v EU a ve světě je situace horší.  

Foto: Profimedia

Evropu bychom mohli označit za kontinent nedůvěry. Důvěra v byznys se zde oproti loňskému roku propadla o 8 procent. Jsou to pouze média, jejichž důvěryhodnost lehce narůstá.

Průzkum „Edelman Trust Barometer“, který zkoumá postoje a míru důvěry veřejnosti v média, nevládní organizace a firmy mezi lidmi z 25 zemí světa, proběhl letos již po dvanácté. Poprvé byl proveden doplňující průzkum také v České republice, na Slovensku a v Bulharsku, kde se na něm podílela agentura AMI Communications ve spolupráci se STEM/MARK.

Důvěra firmám: ČR optimističtější než Evropa i svět

V České republice věří firmám 54 procent obyvatel, což je vysoko nad evropským průměrem. V EU projevilo důvěru byznysu pouze 45 procent respondentů oproti loňským 53 procent, což je výrazný propad,“ uvádí Milan Hejl, managing partner AMI Communications. Důvěra v byznys poklesla celkově i ve světě. Zatímco ještě v roce 2009 firmám věřilo 62 procent lidí, letos už to bylo jen 53 procent. „Lidé volají po změnách. Od podnikatelů očekávají kompetentnost, společensky odpovědný přístup a transparentní jednání,“ shrnuje Milan Hejl.

V lidech budí důvěru především automobilový průmysl

Mezi nejvíce důvěryhodné průmyslové oblasti patří technologie, automobilový a potravinářský průmysl. Tak je tomu tedy alespoň ve světě a v EU. V naší zemi je pořadí následující: automobilový průmysl (78 %), technologie (58 %) a pivovarnictví a lihovarnictví (62 %). Slovenská republika se s námi shoduje s výjimkou třetí příčky, na níž se umístil spotřební průmysl. Obecně nejméně důvěryhodnými oblastmi jsou finanční služby a banky.

Ještě v roce 2007 bankám věřilo více než 60 % respondentů. V souvislosti s hospodářskou krizí však došlo v minulých letech k výraznému snížení jejich důvěryhodnosti až k 30 %. Letos jim však prokázala důvěru téměř polovina lidí, což lze považovat za úspěch,“ komentuje Milan Hejl.

Jako jediná vzrostla důvěra v média

Média jsou jediným ze zkoumaných subjektů, u kterého byl zaznamenán nárůst důvěry. Ve světovém měřítku jim věří 52 procent lidí oproti loňským 49 procentům, v českém měřítku je to 37 procent, stejně jako ve Velké Británii. Nejméně důvěřují lidé médiím v Belgii (15 %), naopak v Indonésii (80 %) nejvíce.

Za důvěryhodná považují lidé stále zejména tradiční média. „Velký nárůst byl však zaznamenán u sociálních médií. Zatímco v loňském roce jim důvěřovalo pouze 7 % Evropanů, letos už je to 12 %, což představuje více jak 70procentní nárůst. Tento trend sledujeme i u našich klientů, když s nimi čím dál častěji diskutujeme o jejich on-line komunikačních strategiích. Stále více se zajímají o sociální média, začínají vnímat vysoký potenciál cílových skupin, které zde lze oslovit,“ dodává Milan Hejl.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít