Češi jsou citliví na cenu

16. prosince 2008, 14:54 - Mgr. Rudolf Marek
16. prosince 2008, 14:54

Melvinem Ruigrokem

Výměny generálních ředitelů na nejvyšších postech tabákových firem v Česku bývají poměrně časté. Jejich životnost se pohybuje na hranici dvou let. Většinou se však jedná o pravidelnou obměnu v rámci firmy. „Jsem překvapen, jak citlivý je český trh na každou korunu,“ tvrdí v říjnu jmenovaný generální ředitel společnosti Imperial Tobacco Melvin Ruigrok. Nizozemec, který naposledy řídil marketing Imperialu ve Španělsku.

EURO: Jaké jsou vaše první dojmy z Česka? RUIGROK: Lidé, se kterými jsem se setkal v zaměstnání i v soukromí, byli velmi vstřícní a rádi mě zasvětili do místní kultury, politického vývoje i způsobu, jakým funguje zdejší podnikatelské prostředí. Především díky jejich podpoře jsem mohl téměř okamžitě začít osobně ovlivňovat naše obchodní aktivity, ale výrazně si ulehčit i trable soukromého života v neznámé zemi.

EURO: Narazil jste během prvních týdnů svého působení na něco, co by se ve vaší firmě mělo nutně změnit? RUIGROK: Popravdě řečeno nenarazil – tedy zatím nenarazil. Imperial Tobacco zapustil v Česku velmi pevné komerční kořeny, z nichž v posledních letech rostl v klíčových oblastech našeho podnikání. Velmi úspěšně jsme na trh uvedli řadu produktů, ať už se to týká cigaret Moon, Route 66 nebo tabáku Paramount. V cigaretách jsme překročili patnáctiprocentní tržní podíl, v tabácích se dlouhodobě držíme nad 50 procenty. V budoucnu se zaměřím na další rozvoj nejúspěšnějších aktivit, nikoli na nějaké zásadní změny.

EURO: Očekáváte, že finanční krize bude mít dopad i na tabákový průmysl? RUIGROK: Naše průmyslové odvětví hospodářským krizím dobře odolává. Dopad tedy bude jen omezený a projeví se pokračujícím příklonem k levnějším druhům cigaret. Díky své strategii může Imperial Tobacco z tohoto trendu i získat, protože větší část naší nabídky se zaměřuje na kvalitní zboží za dostupné ceny.

EURO: Bude Imperial Tobacco usilovat o postavení dvojky na trhu? Chybí k tomu dvě tři procenta tržního podílu… RUIGROK: V současné době jsme jasnou trojkou na českém trhu s cigaretami a jedničkou v segmentu tabáků. Hlavní prioritou bude další posilování pozice našich značek. Stejnou důležitost ale přisuzujeme aktivitám, jež nám pomůžou vypořádat se s hrozbami, kterým český tabákový trh po prudkém nárůstu spotřebních daní musí čelit.

EURO: Už vám spolupracovníci prozradili, jak rozličné varianty tabákového zákona leží ve sněmovně? RUIGROK: Ano. Plně podporujeme stávající iniciativu označovanou slovy „rozhoduje vlastník“, jež majitelům barů umožní, aby svůj podnik zřetelně označili jako kuřácký, nebo nekuřácký hned u vchodu. Hosté se pak mohou snadno rozhodnout, zda jim určitá restaurace vyhovuje, nebo půjdou jinam.

EURO: V čem je dění na českém trhu odlišné od jiných zemí, kde jste působil? RUIGROK: Přestože se příklon k levnějším značkám projevuje na většině trhů, byl jsem překvapen, jak citlivě ten zdejší reaguje na cenu. Jediná česká koruna může mít na prodejnost značky v segmentu levného zboží velmi výrazný vliv. Druhý rozdíl spočívá v přístupu na trh. Vysoký počet nezávislých prodejních míst velmi komplikuje snahu dosáhnout podobného marketingového pokrytí jako například ve Španělsku nebo Nizozemsku.

EURO: Vidíte nějaké hrozby, jež by v nejbližší budoucnosti mohly tabákový průmysl v Česku postihnout? RUIGROK: Velmi zřetelně! Prudká a destabilizující zvyšování spotřebních daní vyvolala dramatický nárůst objemu obchodů na černém trhu, který se šíří z příhraničních oblastí do celé země. Zkušenosti ukazují, že větší pohyby cen tlačí zákazníky k tomu, aby hledali levnější alternativy a nehleděli přitom na původ zboží.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Windows 10 Fall Creators Update: jen malé a někdy nedotažené novinky [recenze]
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Intel dává k procesorům Core i7-7700K a i7-6700K zadarmo dvě hry. Slevy zatím ne
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít