Češi chtějí kvalitnější lyže

05. února 2013, 14:38 - Petr Kamenický
05. února 2013, 14:38

„Cena je pro české zákazníky stále důležitá. S větším rozšířením lyžařského sportu a lepší dostupností informací v časopisech a na internetu se ale čím dál víc Čechů dívá i po kvalitě. Jsou ochotni připlatit si za lyže, které fungují podle jejich představ a budou jim sloužit několik let,“ říká Milan Luštinec, český výrobce lyží, snowboardů a majitel společnosti Galus Industrie z městečka Žacléř na severu Čech.

Byznys rozjel zkraje devadesátých let. Nejdříve jen v pár kusech pro tuzemsko. Další výroba, především pro zahraniční trhy, kam přes rakouského partnera dodával lyže velkým obchodním řetězcům pod jejich privátními značkami, se rozšířila natolik, že bylo nutné investovat do nových výrobních hal a zaměstnat víc lidí.

Výroba se postupně rozdělila na dva obchodní modely. Jeden je stále dodavatelský pro obchodní řetězce v Rakousku a v dalších zemích. Ten druhý, a podle majitele žacléřské společnosti Galus Industries perspektivnější, je výroba vlastních lyží pod značkou Lusti. Svou oblibu našly hlavně u sportovně založených Čechů, protože výroba lyží a snowboardů je postavena na kvalitních materiálech a poctivé ruční práci.

Češi kupují podle ceny, nebo podle kvality

„Český lyžař je specifický,“ dělí se o své zkušenosti z podnikání Luštinec a dodává: „Na jednu stranu zákazníci, co nepatří a ani nechtějí patřit mezi velké lyžaře, nakupují zásadně podle ceny, v některých případech podle ceny a barvy. Na svahu totiž nemají šanci poznat, že lyže je špatná, když se nikdy nesvezli na lepší.“

Podle Luštince je ale v Česku velmi silná skupina obyvatel, kteří se naučili dobře lyžovat a jsou ochotni do lyží a vybavení investovat dost peněz. „Stačí zajet do zahraničí, jako je Rakousko nebo Itálie, a ve vyhlášených střediscích uvidíte víc aut z Česka než místních.

Třeba v rakouském Kaprunu jsem si přišel jako doma,“ dodává s úsměvem bývalý důlní mechanik a dnes úspěšný podnikatel, který v podnikání stojí nohama na zemi. Je mu jasné, že nemůže svou produkcí a značkou konkurovat velikým firmám, jako jsou Atomic, Head, Völkl a další, přesto se lyže se značkou Lusti objevují na českých sjezdovkách čím dále častěji.

Hledání originality

Poslední trendy ve světě – a podle Luštince není důvod si myslet, že tomu u nás bude jinak – svědčí o tom, že velká část zákazníků sází na kvalitu spojenou s moderním a hlavně výjimečným designem. Tento lifestylový přístup je zatím mnoha českým firmám cizí, ale první vlaštovky zde již jsou.

„Sami nabízíme možnost vlastního designu povrchu lyže a počet zájemců o tuto službu stále stoupá. Jde často o dárek nebo o touhu odlišit se, mnohdy chce i majitel firmy mít na lyžích svou značku,“ říká Luštinec. V odhadech budoucích trendů je ale opatrnější.

„Je to těžké. Na jednu stranu tady bude většinová sportovní část lyžařů, kteří chtějí výkonné sportovní lyže, kde je kvalita důležitější než design. Budou-li ale na hory i nadále jezdit lidé, kteří se rádi obklopují designovými věcmi a pro něž je originalita v životě důležitá, pak i v rozvoji vlastních designových lyží vidím potenciál,“ dodává.


Milan Luštinec (46) pět let před sametovou revolucí dokončil Střední odborné učiliště Malé Svatoňovice. Následujících devět let (z toho dva roky absolvoval povinnou vojenskou službu) pracoval ve Východočeských uhelných dolech Jana Švermy v Žacléři.

V roce 1993 se rozhodl podnikat a založil firmu na výrobu lyží a snowboardů Galus Industries. Po sedmi letech uvedl na trh českou značku, která nezapře jeho jméno – Lusti. Zaměřuje se na sportovní, až závodní modely, koketuje s myšlenkou na větší prosazení designových lyží a snowboardů. Ve volném čase se věnuje sportu. Od lyžování přes motokros až po turistiku. Je ženatý a má dvě dcery.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít