Češi budou při nákupech vánočních dárků šetrní

09. listopadu 2010, 14:59 - Profit, TZ
09. listopadu 2010, 14:59

Čeští spotřebitelé se budou při letošních vánočních nákupech stejně jako loni orientovat na levnější a praktické dárky.

Foto: Martin Siebert

Na rozdíl od zbytku Evropy tak Češi zůstávají příznivci tradice – pod stromečkem jsou nejvíce populární oblečení a knihy. Při výběru i nákupu dárků se pro mnohé stal téměř nepostradatelným pomocníkem internet, vyplývá ze závěrů Vánočního průzkumu společnosti Deloitte.

Podobně jako v předchozím roce pocítilo mnoho Čechů pokles kupní síly. Jedním z důsledků je, že 61% českých spotřebitelů je minimálně stejně jako loni rozhodnuto, že omezí okruh nakupovaných dárků na menší skupinu lidí a zaměří se na nejbližší rodinu, hlavně na děti.

Dárky jsou hlavní položkou, u které se výdaje mění, pokud je potřeba utáhnout opasky při vánočních nákupech, nebo naopak, pokud se rozpočet na svátky zvýší,“ řekl Martin Tesař, vedoucí partner Deloitte v oddělení auditu.

Podle průzkumu se 66% českých spotřebitelů bude snažit kupovat dárky prezentované jako speciální nabídka. Na druhou stranu, polovina respondentů počítá se stejnými výdaji jako loni a čtvrtina počítá s nárůstem. V Evropě se přitom očekává v průměru snížení o 6%. Nejvíce pesimismu zaznívá ze zemí, které procházejí tvrdými rozpočtovými škrty, jako je Řecko, Irsko nebo Británie.

Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou užitečné a tradiční věci - oblečení (43%), knihy (41%), kosmetika a parfémy (37%), domácí počítače a notebooky (37%). Mnoho lidí uvítá pod stromečkem peníze (41%). Zatímco v ostatních evropských zemí se většina dotázaných vyslovila nejčastěji pro dárkové poukazy, karty a balíčky, v České republice se tento fenomén teprve rozvíjí.

Internet je k vánočním nákupům využíván v České republice více než v průměru v celé Evropě. Jako nejčastější místo pro nákup dárků jsou ale uváděny hypermarkety, v loňském roce byly na prvním místě obchodní domy. Pokud Češi používají internet, většinou provádějí průzkum a srovnávají ceny, pouze část Čechů (40%) zakončí vyhledávání nákupem. Internet tak zůstává hlavním distribučním kanálem, který pomáhá získat představu o produktech a cenách.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Převod dovolené z roku 2017 do nového roku
Banky mění hypoteční sazby jak na běžícím pásu
Jak vysoký je minimální důchod?
Valorizace 2018: kolik si od ledna důchodci polepší?
Jak se bude v roce 2018 počítat čistá mzda v ČR a jak na Slovensku?
Auta
Mazda MX-5 dostala motor 1.5 Turbo. Má 210 koní 268 Nm
Dacia Duster opět bohatým bere a chudým dává (první jízdní dojmy)
McLaren Senna je extrémní okruhový nástroj za 22 milionů. Už je vyprodaný
Retro: Lamborghini LM002 měl být původně stíhací off-road pro armádu
Renault-Alpine A110 bude zábavné a rychlé auto. I s automatem
Technologie
Intel uvádí procesory Gemini Lake. Pentia a Celerony s Wi-Fi, LPDDR4 a jádry Goldmont+
Paměťový superpočítač od HP bude bojovat s Alzheimerem. Jeden člověk je pro něj 100 GB dat
475 laptopů od HP obsahovalo neaktivní keylogger. Schovával se v ovladači ke klávesnici
Stáhněte si zdarma PC hru Assassin’s Creed IV: Black Flag
Tyto hodinky dostanou Android Wear Oreo a s ním i češtinu
Hry pro příležitostné hráče