Menu Zavřít

Červená se line záře

26. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Náklady na reklamní kampaň dosáhnou stovek milionů korun

Oskar definitivně končí, do Česka přichází Vodafone, největší mobilní operátor na světě. Rebranding a transformace Oskara do rodiny Vodafonu dospěla do poslední fáze, od středy 1. února tak Oskarův úsměv vystřídá kapka jako ústřední motiv loga Vodafonu. Změnu názvu a firemní identity podpoří masivní reklamní kampaň, která prý dosáhne úrovně rebrandingu Paegasu na T-Mobile, či SPT Telecom na Český Telecom, tedy kampaní, do kterých telekomunikační firmy investovaly stovky milionů korun. „Naše zkušenosti z různých zemí ukazují, že změna názvu musí být co nejrychlejší a kampaň co nejintenzivnější. Českou republiku přebarvíme na červeno,“ prohlašuje Paul Donovan, šéf Vodafonu pro dceřiné firmy.

Konec po šesti letech.

Logo Oskara zmizí z českého trhu téměř po šesti letech. Od 1. března 2000 totiž spustila svou mobilní síť společnost Český Mobil, vlastněná kanadskou firmou TIW a dnes již zkrachovalou Investiční a Poštovní bankou. Český Mobil, který v tendru na třetí českou mobilní licenci porazil kromě jiných telekomunikačních firem i Vodafone, tehdy svým zákazníkům rozesílal SIM karty čisté, bez jakéhokoliv loga. Úsměv Oskara se na propagačních materiálech a v reklamě objevil až o několik týdnů později. Vodafone nakonec na český trh pronikl, když vloni v dubnu Oskara, společně s rumunským operátorem MobiFon, od TIW odkoupil zhruba za 80 miliard korun. Ihned po uzavření transakce se Vodafone netajil vizí rebrandingu české mobilní trojky do korporátních barev, zhruba půl roku však propagoval obě značky společně. Nyní se ovšem již Oskarovi tiskne parte, poslední lednový den se jeho éra definitivně uzavře.

Červená zůstane červená.

Českou republiku v této souvislosti začaly zaplavovat billboardy a reklamní plochy s motivem otisku dlaně v červené barvě, které jsou jen předstupněm masivní reklamní kampaně „českého“ Vodafonu, která bude následovat. „Očekává se, že investice do kampaně se budou pohybovat v řádech stovek milionů korun, tedy v mezích, které investoval do rebrandingu například T-Mobile či Český Telecom, v jehož případě šlo zhruba o čtvrt miliardy korun,“ řekl týdeníku EURO zdroj, který si nepřál být jmenován. Přejmenování a změna loga se dotkne všech korporátních materiálů operátora, ale například i služebních aut či značkových obchodů Oskara, a především jeho služeb. Vodafone hodlá v Česku uvést naprostou většinu svých produktů, které nabízí na zbývajících šestadvaceti trzích, kde má své pobočky. „Čeští uživatelé mobilních telefonů jsou velmi zkušení, ale také nároční. I proto jsme přesvědčeni, že poptávka po nových, zejména multimediálních službách je v Česku vysoká,“ říká Paul Donovan. Ve Vodafonu má na starost všechny dceřiné firmy vyjma pěti největších trhů, na nichž působí, tedy Velké Británie, Německa, Itálie, Španělska a Japonska.

Rádio v mobilu.

Nové služby, které hodlá Vodafone do Česka ještě v průběhu letošního roku přinést, jsou postaveny na mobilním portálu Live!, jehož obdobu již lokální konkurenti provozují. „Předpokládáme, že Vodafone Live! spustíme v České republice v první polovině letošního roku, pravděpodobně v květnu,“ říká Jens Schulte-Bockum, šéf strategie operátora. Na svůj portál láká Vodafone například poměrně obsáhlou nabídkou televizních kanálů, které je možné přehrávat na UMTS telefonech třetí generace, či možností stahování písniček do mobilu. „V současnosti máme v portfoliu přes půl milionu skladeb, které si zákazník může nahrát do paměti telefonu, nebo je může poslouchat on-line jako mobilní rádio,“ vysvětluje Jean-Paul Sanchez, který má ve firmě na starosti vývoj nových produktů pro obsah portálu.
Za denní poplatek dvou eur, tedy asi 60 korun, nebo měsíční paušál pohybující se mezi deseti až patnácti eury, což odpovídá maximálně 450 korunám, si mohou klienti Vodafonu stahovat do telefonu písničky ve speciálně kódovaném formátu AAC+, nebo si vytvářet vlastní hudební seznamy, které jim poté mobil přehrává jako virtuální rádio. „Za dva měsíce od uvedení služby byl stažen více než milion skladeb,“ dodává Sanchez.

Fotbal tahákem.

„Český“ Vodafone hodlá také do konce letošního roku spustit síť třetí generace UMTS, která kromě rychlejšího surfování na internetu či videohovorů umožní i sledování televize. Takzvanou „mobilní TV“ už operátor provozuje v patnácti zemích, v nichž dle odlišností jednotlivých trhů nabízí od jedenácti do 24 kanálů. „Nabídka je poměrně široká od CNN a BBC, přes MTV, Eurosport či historický kanál až po programy lokálních televizních stanic. Sledovat je ale například možné i reality show Big Brother,“ říká Roger Matthews, šéf zábavy portálu Vodafone Live!
Britové platí za základní nabídku čtyř kanálů deset liber, tedy asi 450 korun měsíčně, předplatné na jeden den v Německu, či Itálii vyjde na 90 eurocentů, tedy necelých 30 korun. „Od listopadu loňského roku se televizní fandové připojili k televiznímu portálu více než pětmilionkrát,“ vypočítává Matthews. Průměrná doba sledování se prý pohybuje kolem pěti minut, přičemž televizní služba má v průběhu dne tři špičky: ráno, když lidé cestují do práce, během polední pauzy na oběd a večer při návratu domů.

BRAND24

Jednoduchý mobil.

Operátor si také hodně slibuje od sponzoringu fotbalové Ligy mistrů, jejímž partnerem se stane od následující sezony. „Máme v plánu z každého zápasu této soutěže připravit pro klienty dvě a půl minuty dlouhý sestřih nejzajímavějších momentů, ale zároveň bude možné na mobilu sledovat celé zápasy,“ uvedl Matthews. Mluvčí lokální pobočky Vodafonu Jakub Hrabovský uvádí, že v Česku pro mobilní televizi prozatím připadá v úvahu jen hudební televize Óčko a zpravodajský kanál ČT24.
Novinky však nečekají jen na nadšence moderních či multimediálních služeb. Společně s francouzským producentem mobilů, společností Sagem, vyvinul operátor několik typů jednoduchých přístrojů, které obsahují jen základní funkce pro telefonování a posílání textových zpráv. „S posunujícím se technologickým vývojem rozumí zejména starší lidé novinkám stále méně, takže jsme se rozhodli vyvinout přístroj, který má jednoduché ovládání, velké písmo v menu či manuální zamykání klávesnice,“ popisuje Michail Gerchuk, šéf oddělení Vodafone Simply. Takovýchto „superjednoduchých“ telefonů, jejichž cena se pohybuje v přepočtu od 1600 do 2000 korun, operátor prodal několik stovek tisíc kusů.

Personální zemětřesení nebude.

Dva týdny poté, co z českého trhu zmizí logo Oskara, odejde i dlouholetá šéfka operátora Karla Stephensová, kterou vystřídá a dosavadní šéf švédského Vodafonu, Australan Grahame Maher. „Odchod Karly mne velmi mrzí. Byl bych nadšený, kdyby zůstala v čele české pobočky, ale její návrat do Kanady za rodinou chápu. Žádné další personální změny ve vedení české pobočky rozhodně neplánujeme, v Oskarovi máme prvotřídní management,“ tvrdí Donovan.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).