Menu Zavřít

Černohorské stamiliony

24. 11. 2011
Autor: Euro.cz

Postup fotbalové reprezentace na mistrovství Evropy se pozitivně projeví na svazové pokladně

Je úterý 15. listopadu, krátce po 22. hodině. Rozhodčí Rizzoli na fotbalovém stadionu v černohorské Podgorici ten večer naposledy fouká do píšťalky a končí barážový zápas Čechů s Černohorci. Ruce fotbalistů letí do vzduchu, na tribuně jásají dvě stovky fanoušků v červeno-modro-bílé kombinaci, další statisíce Čechů s uspokojením přepínají svůj televizor na jiný program. Národní tým právě postoupil na fotbalové Mistrovství Evropy, popáté v řadě. Střih o čtyřicet dva hodin později, do svátečního čtvrtečního odpoledne. Valná hromada Fotbalové asociace ČR (FAČR) právě zvolila novým šéfem svazu Miroslava Peltu, zkušeného fotbalového činovníka s více než dvacetiletou „bafuňářskou“ historií. Dva zdánlivě nesouvisející momenty třetího listopadového týdne jsou tím nejdůležitějším, co český fotbal „vyprodukoval“ v letošním roce. A právě proto, že se jedná o fotbal, mají i důležité ekonomické konsekvence. Jen samotný postup znamená pro český fotbal příjem ve výši osmi milionů eur, tedy asi 200 milionů korun, zhruba desítka milionů přiteče od sponzorů reprezentace ve formě bonusů za vybojovaný evropský šampionát. „Přicházím do čela fotbalového hnutí v momentě, kdy je díky postupu finanční situace FAČR stabilizovaná, bez zásadnějších problémů. Avšak mým cílem, který jsem avizoval již před valnou hromadou, je objem peněz v kopané, nejen té vrcholové, ale i výkonnostní, dále navýšit,“ řekl týdeníku Euro nový předseda FAČR Miroslav Pelta.

Zlatonosný postup

Nutno podotknout, že 200milionová suma od Evropské fotbalové asociace UEFA je základem pomyslné finanční pyramidy, po které může česká reprezentace stoupat. UEFA totiž letos v létě rozhodla o tom, že mezi účastníky mistrovství Evropy, jež se příští rok v červnu uskuteční v Polsku a na Ukrajině, rozdělí 196 milionů eur, tedy asi pět miliard korun. Za remízu v základní skupině šampionátu se vyplácí půlmilion eur (tedy asi 12,5 milionu korun), za výhru dvojnásobek. Další peníze představují prémie, které od UEFA připutují za případný postup a několik desítek milionů eur se mezi šestnáct národních týmů rozdělí podle celkového umístění na šampionátu. Existuje již i návrh klíče, jak FAČR s penězi od UEFA naloží. Z celkového inkasa se odečtou náklady na účast a ze zbylé sumy by měla přímo svazu připadnout asi polovina, 40 procent si mezi sebe rozdělí hráči s lvíčkem na prsou a zbývající desetina poputuje do nadačního fondu. Z odhadů týdeníku Euro vyplývá, že šampionát by se mohl pro FAČR – respektive Českomoravský fotbalový svaz (ČMFS), jak zněl původní název organizace – stát třetí ekonomicky nejzajímavější událostí v historii asociace. V roce 2006, kdy národní tým na mistrovství světa v Německu skončil po třech zápasech ve skupině, inkasoval svaz jen do své pokladny asi 140 milionů korun. V roce 2004, kdy v Portugalsku česká reprezentace vybojovala bronzové medaile, přišlo na svazový účet dokonce přes 160 milionů korun. „Úspěšná portugalská mise znamenala pro svaz, po odečtení všech nákladů, profit přesahující 320 milionů korun. Polovinu sumy si mezi sebe rozdělili hráči a realizační tým, půlka zůstala ČMFS,“ řekl tehdy týdeníku Euro místopředseda svazu Jaroslav Vacek.

Prémie od sponzorů

Je tedy víc než jasné, že postup na nadcházející evropský šampionát je úspěchem nejen sportovním, ale i ekonomickým. Kromě milionů od asociace UEFA přiteče do kasy společnosti STES (marketingové agentury FAČR, která pro svaz spravuje práva národního týmu i ligových soutěží) zajímavá finanční prémie i od sponzorů reprezentace. Týdeník Euro má informace, že by se mělo jednat přinejmenším o deset milionů korun, konkrétní výše plnění je však obestřena tajemstvím. Generální ředitel STES David Dušek odjel po úspěšně absolvované baráži na dovolenou a nový předseda asociace se dosud nestačil seznámit s klíčovými kontrakty STES. „Jsem ve funkci necelý týden, absolvuji stovky schůzek či jednání a do toho se blíží důležitá valná hromada ČSTV, kde je fotbal nejsilnějším členem. Dejte mi týden, dva, abych se mohl rozkoukat a zorientovat,“ žádá Pelta.
Ještě důležitější než samotná prémie od sponzorů za postup na mistrovství kontinentu je pro FAČR a STES „páka“ na partnery při vyjednávání o prodlužování smluv či vyjednávání nových kontraktů. Na konci nynějšího reprezentačního cyklu, tedy v létě roku 2012, totiž končí smlouvy několika významným donátorům reprezentace, například generálnímu partnerovi – společnosti T-Mobile či oficiálním partnerům, jako je Česká spořitelna a Hyundai. V této souvislosti je nutné podotknout, že STES pro český fotbal ročně vygeneruje zhruba 250 až 300 milionů korun, z čehož výrazná většina připadá na sponzoring reprezentačního A týmu.

BRAND24

Miliony s otazníkem

Například T-Mobile, který je v pozici největšího partnera STES již víc než deset let, poskytoval fotbalu ve výsledkově „úrodných dobách“ až padesát milionů korun ročně. A právě vedení největšího českého mobilního operátora nyní váhá, zda kontrakt, který vyprší v srpnu roku 2012, prodloužit, či nikoliv. „Fotbal je společně s hokejem a tenisem nejpopulárnějším sportem v Česku, takže v tomto segmentu nemůžeme pro spojení s naší značkou najít lepší produkt, navíc to dosud vždy dávalo smysl. Pravdou ale je, že procházíme významnými interními změnami a mění se i fotbal, takže o pokračování kontraktu se STES stále vyjednáváme. Konkrétnější nyní být vážně nemůžu, finální rozhodnutí dosud nepadlo,“ řekl týdeníku Euro generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina. Je pravděpodobné, že se operátor snaží v rámci „námluv“ snížit výši sponzoringového kontraktu nebo se pokouší vyjednat lepší podmínky plnění od STES, jako například větší reklamní zásah či více volných vstupenek na zápasy reprezentace. „Nový kontrakt je příležitostí pro uzavření spolupráce odpovídající současným trendům a aktuálně nabízenému produktu. Budeme hledat netradiční a inovativní způsoby propojení a nové oblasti pro spolupráci,“ naznačuje Markéta Vychytilová, manažerka sponzoringu T-Mobilu. Podobně reagovali zástupci České spořitelny či společnosti Ospap, která je oficiálním dodavatelem papíru a tiskovin STES, respektive FAČR. „Jsme jen malým partnerem fotbalu, ale spolupráce je dlouhodobá a také, alespoň věřím, oboustranně přínosná. Je to možnost, jak naše významné klienty pozvat na dobrý fotbal a trochu naši firmu zviditelnit,“ vysvětluje Petr Breburda, generální ředitel Ospap.

Peníze sehnat umím

Druhým zásadním faktorem pro případné prodlužování sponzorských smluv – vedle postupu reprezentace na evropský šampionát – je i zvolení nového předsedy FAČR. Fotbalová asociace, která je s více než půlmilionem registrovaných hráčů a čtvrtmilionem mladých nadějí největším sdružením v zemi, totiž byla pět měsíců bez šéfa. Od nečekané červnové abdikace Ivana Haška řídil fotbal první místopředseda Dalibor Kučera, ale legitimně zvolená nejvyšší persona celému hnutí, stejně jako nastavení kurzu směrem k fanouškům i sponzorům, citelně chyběla. „Při jednání s důležitými partnery mi schází osobnost, která by s nimi promluvila jako rovný s rovným. Je nanejvýš nešťastné, že fotbal funguje bez předsedy,“ stěžoval si před časem šéf STES David Dušek.
Zdá se, že osoba Miroslava Pelty by mohla tento nedostatek brzy odstranit. „Mám v plánu uspořádat předvánoční setkání všech partnerů STES a asociace a alespoň neformálně s nimi projednat možnosti prodloužení kontraktů, vyjasnit si pozice a zjistit, zda přemýšlíme podobně,“ řekl Pelta týdeníku Euro. Ačkoli majitel jabloneckého klubu vyvolává ve fanoušcích řadu negativních emocí, faktem je, že peníze pro fotbal sehnat umí. „Myslím, že to byla i jedna z důležitých vlastností, která zajímala voliče fotbalového hnutí – všude tam, kde jsem kdy ve fotbale působil, prostředky ve fotbale byly. A bude to tak i v asociaci,“ slibuje Pelta.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).